قدیمی‌ترین مومیایی‌های جهان به کدام تمدن تعلق دارند؟

قدیمی‌ترین مومیایی‌های جهان به کدام تمدن تعلق دارند؟

در آغاز قرن بیستم، مومیایی‌هایی که ۲۰۰۰ سال بیشتر از مومیایی‌های مصری قدمت داشتند، در صحرای آتاکامای شیلی، خشک‌ترین مکان جهان، پیدا شدند.

کد خبر : ۱۷۷۴۸۷
بازدید : ۱۰۵

فرادید| مومیایی‌های باستانی شیلی هزاران سال قدیمی‌تر از مومیایی‌های مصری هستند؛ طبق داده‌های به دست آمده، قوم باستانی چینچورو مردگانشان را ۷۰۰۰ سال پیش مومیایی می‌کردند. 

به گزارش فرادید، بقایای صدها تن از این شکارچی-گردآورندگان که از حدود ۵۴۵۰ تا ۸۹۰ پیش از میلاد در ساحل اقیانوس آرام آتاکاما زندگی می‌کردند، در مناطق آریکا و پاریناکوتا کشف شده است. 

نخستین مومیایی چینچورو سال ۱۹۱۷ توسط مَکس اوول، باستان‌شناس آلمانی ثبت شد. نخستین مومیایی‌ها مانند مجسمه‌هایی بودند که با گل سیاه پخته‌نشده پوشیده شده بودند. 

همانطور که در صفحه یونسکو بیان شده: آن‌ها خودشان را به لطف منابع دریایی غنی نزدیک خود، با موفقیت با شرایط محیطی سخت یک بیابان ساحلی بسیار خشک و ناهموار سازگار کردند. مکان‌های باستان‌شناسی مرتبط با فرهنگ چینچورو به دلیل داشتن قدیمی‌ترین مومیایی‌های انسان مصنوعی شناخته‌شده هستند

2

از قدیمی‌ترین مومیایی‌های حفظشده در جهان در موزه سَن میگل دِ آزاپا، در ۱۲ کیلومتری آریکا، شیلی

سال ۲۰۲۱، این گورستان‌ها به دلیل ارزش باستان‌شناسی بسیار زیادشان در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شدند. 

آن‌ها علاوه بر فاش کردن آداب و رسوم پیچیده تدفین این فرهنگ باستانی، اطلاعاتی در مورد ساختارهای اجتماعی و معنوی جامعه ارائه می‌دهند. برای نمونه، برخلاف مصریان که فقط نخبگان را مومیایی می‌کردند، چینچوروها آن را به عنوان یک آیین برای همه انجام می‌دادند. 

مردم چینچورو به شکل مرموزی شروع به مومیایی کردن نوزادان مرده کردند؛ آن‌ها اعضای داخلی بدن را جدا می‌کردند، استخوان‌ها را تمیز می‌کردند، داخل بدن را پر می‌کردند و پوست آن را می‌دوختند و آن را با کلاه‌گیس و ماسک‌های خاکی مزین می‌کردند. این فرآیند شامل برداشتن پوست و اندام‌ها، دوختن پوست و پیچیدن بدن در موادی مانند نی و پوست شیر دریایی میشد. سپس مومیایی‌ها در صحرا دفن می‌شدند به این امید که شرایط خشک، آن‌ها را برای همیشه حفظ کند. 

1

یک مومیایی چینچورو

محققان می‌گویند سطوح بالای آرسنیک در آب منطقه که تا به امروز هم ادامه دارد، به معنای تولدهای نارس، مرده‌زایی، سقط جنین و مرگ و میر بیشتر نوزادان میان چینچوروها است. آن‌ها بر این باورند که چینچوروها شروع به مومیایی کردن نوزادان مرده کردند تا اندوه شخصی و اجتماعی خودشان را ابراز کنند و پس از آن بود که شروع به مومیایی کردن بزرگسالان کردند و این عمل پیچیده‌تر شد. 

تاکنون صدها مومیایی از جمله مومیایی‌های نوزادان و کودکان کشف شده است. این عمل بیش از ۳۰۰۰ سال به طول انجامید. 

با این حال، تغییرات آب و هوایی، این گورهای باستانی را تهدید می‌کند، چون رویدادهای آب و هوایی غیرعادی اجساد را در معرض عناصر قرار می‌دهد. تلاش‌هایی برای بازیابی و حفظ مومیایی‌ها در حال انجام است که شامل ساخت یک موزه جدید نزدیک آریکا می‌شود.

مترجم: زهرا ذوالقدر

۱
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید