(تصاویر) متفاوت‌ترین عبادتگاه ارمنی در ایران؛ معنویتی از جنس بِتُن

(تصاویر) متفاوت‌ترین عبادتگاه ارمنی در ایران؛ معنویتی از جنس بِتُن

عبادتگاه صلیب مقدس که پس از انقلاب اسلامی در مجموعۀ ورزشی آرارات تهران ساخته شد، نمونه‌ای متفاوت و جذاب از یک بنای مذهبی است که از سبک و سیاق معماری مدرن الهام گرفته است؛ عبادتگاهی با ظاهر خشن و بتنی که در عین حال شکوهی معنوی را در خود جلوه‌گر می‌کند.

کد خبر : ۱۷۱۶۹۷
بازدید : ۳۲۱

فرادید| رُستُم وُسکانیان، معمار ایرانی ارمنی‌تبار که در سال 1392 از دنیا رفت، برخی از بهترین مجموعه‌ها و ساختمان‌های مخصوص ارامنه در ایران را طراحی کرده است؛ مهم‌ترین کار طراحی او، مجموعۀ ورزشی آرارات تهران بوده است.

به گزارش فرادید؛ مجموعۀ ورزشی آرارات در سال 1350 شمسی ساخته شد اما بعد از انقلاب اسلامی، وسکانیان تصمیم گرفت یک بخش مذهبی مخصوص ارامنه را نیز به این مجموعۀ ورزشی اضافه کند؛ بخشی که «عبادتگاه صلیب مقدس» نام گرفت.

Holy_Cross_Chapel_Tehran__2_

عبادتگاه صلیب مقدس به عنوان یک ساختمان با کارکرد مذهبی که با الهام از سبک‌ها و ویژگی‌های معماری مدرن طراحی شده، یک اثر چشمگیر و فوق‌العاده است.

ساختمان این بنا که عمدتا از بتن ساخته شده، جلوه‌ای بسیار مدرن دارد و با اینحال خالی از اشاراتی به عناصر خاص کلیساهای سنتی مانند گنبد نیز نیست. جلوۀ مستحکم و باشکوه این بنا یادآور کلیساهای سبک گوتیک است اما در عین حال سبک بروتالیستی در معماری قرن بیستم را نیز تداعی می‌کند.

Holy_Cross_Chapel_Tehran__5_

شکل صلیب‌مانند این بنا، تقارن چهاروجهی آن و ارتفاع زیادی که در نسبت با طول و عرض اندکش دارد، آن را بیش از یک اثر معماری، به یک مجسمه شبیه کرده است؛ نوعی بازی شگفت‌انگیز بین دو ژانر هنری که باعث منحصر به فرد بودن این اثر شده است.

Ararat-Church-9

به دلیل همین ویژگی‌های منحصر به فرد و همین تفاوت‌ها بود که بخشی از جامعۀ ارمنی ایران شاید در ابتدا نگاه مثبتی به آن نداشتند. چنانکه بعد از ارائۀ طرح، اسقف ارمنی از وسکانیان خواسته بود که به جای این طرح، تقلیدی از یکی از کلیساهای لبنان را بسازد اما وسکانیان بر ساخت طرح مورد نظر خودش پافشاری کرده بود.

Ararat-Church-6

این عبادتگاه در سال 1366 توسط آرتاک مانوکیان، اسقف اعظم ارامنۀ تهران تقدیس شد و به لحاظ مذهبی رسمیت یافت.

۲
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید