نیسان ماکسیما کارکرده بخریم یا نه؟ قیمت، مشخصات و هر آنچه باید بدانید

نیسان ماکسیما کارکرده بخریم یا نه؟ قیمت، مشخصات و هر آنچه باید بدانید

نیسان ماکسیما یکی از خوش‌نام‌ترین سدان های ژاپنی موجود در بازار کشورمان است. این خودرو که هم‌اکنون در هشتمین نسل خود قرار دارد محصول پرچم‌دار نیسان در بازارهایی همچون خاورمیانه، کره جنوبی و چین به شمار می‌رود. اولین بار ماکسیما در سال ۱۹۸۲ و با برند داتسون معرفی شد

کد خبر : ۱۷۰۹۶۲
بازدید : ۱۱۶

آیا خرید نیسان ماکسیما کارکرده در بازار فعلی توجیه دارد؟ به دنبال یافتن پاسخ این سؤال خواهیم بود.

نمای جلوی نیسان ماکسیما

نیسان ماکسیما یکی از خوش‌نام‌ترین سدان های ژاپنی موجود در بازار کشورمان است. این خودرو که هم‌اکنون در هشتمین نسل خود قرار دارد محصول پرچم‌دار نیسان در بازارهایی همچون خاورمیانه، کره جنوبی و چین به شمار می‌رود. اولین بار ماکسیما در سال ۱۹۸۲ و با برند داتسون معرفی شد

. این خودرو جایگزینی برای داتسون ۸۱۰ بود اما در ادامه به عنوان جایگزین لوکس‌تر آلتیما بازاریابی شد. یکی از شاخص‌ترین ویژگی‌های ماکسیما را می‌توان استفاده از متریال لوکس در کابین و پیشرانه ۶ سیلندر دانست. اکثر نسخه‌های ماکسیما در اوپاما ژاپن تولید شده‌اند اما از سال ۲۰۰۴ تولید این خودرو در تنسی آمریکا نیز شروع شد.

نمای جلوی نیسان ماکسیما

در دهه ۷۰ و ۸۰ شمسی که خودروهای بسیار متنوع و شناخته شده‌ای در مقایسه با بازار امروز عرضه می‌شدند پارس‌خودرو به دنبال عرضه محصولی سطح بالا بود و در سال ۱۳۸۰ پنجمین نسل از سدان ژاپنی ماکسیما را معرفی کرد. قیمت این خودرو در زمان خود معادل یک آپارتمان متوسط در شهری همچون تهران بود و به خاطر برند نیسان، کیفیت بالا و پیشرانه پرقدرت کاملاً محبوب شد.

ماکسیما در طول این سال‌ها دوران پر فراز و نشیبی را پشت سر گذاشته و رقبای زیادی داشته است. در نهایت تولید این سدان ژاپنی در سال ۱۳۹۱ به پایان رسید و هم‌اکنون شاید برخی افراد به دنبال خرید نسخه‌های کارکرده آن باشند. در ادامه می‌خواهیم بدانیم آیا نیسان ماکسیما کارکرده ارزش خرید دارد یا خیر.

نیسان ماکسیما کارکرده بخریم یا نه؟

سدان ژاپنی موردبحث از جنبه‌های گوناگون بررسی شده است تا پاسخ سؤالاتمان را بیابیم پس همراه ما باشید.

طراحی ظاهری نیسان ماکسیما

نیسان ماکسیما

پنجمین نسل ماکسیما در کشور ما با نام سفیرو نیز شناخته می‌شود. این نسل ماکسیما که با پسوند QX و کد A33 مشهور شده اگرچه در برابر محصولات مدرن امروزی حرفی برای گفتن نخواهد داشت اما طراحی شیک و باوقاری را به نمایش می‌گذارد.

ماکسیما کاملاً ظاهر خودروهای چند دهه پیش را دارد و در بخش جلو می‌توانیم جلوپنجره ساده و چراغ‌های بزرگ و نرم را نام ببریم. در نمای جانبی وجود زه‌های محافظ بر قدیمی بودن طراحی خودرو تأکید خواهند داشت و رینگ‌های ساده چند پره نیز قدیمی اما شیک هستند.

نمای جلوی نیسان ماکسیما

نمای جانبی نیسان ماکسیما

نمای عقب نیسان ماکسیما

وقتی به بخش عقب ماکسیما نگاه کنید اوضاع کمی بهتر خواهد بود. در این بخش نیز چراغ‌های بزرگ و یک بال روی صندوق خودنمایی می‌کنند. طراحی ظاهری ماکسیما اگرچه قدیمی شده اما همچنان شاخصه‌های مورد احترام سدان های اوایل قرن ۲۱ میلادی را نشان می‌دهد و با گذشت چندین دهه از تولیدش همچنان می‌توانیم آن را قابل‌قبول بدانیم. همچنین طراحی ماکسیما در مقایسه با رقبای دوران خود از جمله تویوتا کمری گرند و هیوندای آزرا بهتر و سطح بالاتر خواهد بود.

طراحی داخلی نیسان ماکسیما

کابین نیسان ماکسیما

وقتی وارد کابین این سدان ژاپنی شوید همان داستان بدنه در اینجا نیز صدق خواهد کرد. تمامی بخش‌های داشبورد و کنسول‌ها در عین سادگی طراحی شده‌اند اما با نظم و ترتیب خاصی در کنار یکدیگر قرار دارند. برخلاف خودروهای امروزی خبری از نمایشگرهای بزرگ در کابین نیست و دکمه‌های فیزیکی حرف اول را در این بخش می‌زنند.

کیفیت متریال بکار رفته در کابین بسیار بهتر از خودروهای تولیدی در کشور است و قطعاً از این نظر شما را راضی خواهد کرد. همچنین فضای زیادی در کابین برای سرنشینان وجود دارد و صندلی‌های مخمل آن نیز راحتی زیادی دارند. به این مورد باید صندوق‌عقب جادار را نیز افزود که نیازهای یک خانواده را کاملاً برآورده می‌سازند.

پیشرانه و گیربکس نیسان ماکسیما

در ادامه بررسی نیسان ماکسیما کارکرده به یکی از مهم‌ترین بخش‌ها یکی قوای محرکه می‌رسیم. ماکسیما به لطف پیشرانه ۶ سیلندر پرقدرت خود تا سال‌های سال در کشورمان یکه‌تازی می‌کرد. در دل این خودرو نیروگاه آهنین ۳ لیتری قرار دارد. این موتور که با کد VQ30DE شناخته می‌شود ۲۲۷ اسب بخار قدرت و ۲۸۸ نیوتون متر گشتاور دارد. این نیرو هم از طریق گیربکس ۵ سرعته دستی و هم گیربکس ۴ سرعته اتوماتیک راهی چرخ‌ها می‌شود.

موتور نیسان ماکسیما

مدل‌های گیربکس دستی در عرض ۷ ثانیه می‌توانند از سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت برسند که این عملکرد برای سدانی در دهه ۸۰ شمسی بسیار خوب به شمار می‌رود. البته مدل‌های اتوماتیک کمی کندتر هستند و صفر تا صد حدود ۸.۵ ثانیه‌ای را ثبت می‌کنند.

پیشرانه ماکسیما از همان ابتدا عطش بالایی برای مصرف سوخت داشت و همین موضوع می‌تواند برای خریداران یک مسئله چالش‌برانگیز باشد؛ اما از نظر استهلاک قوای محرکه و قیمت قطعات با یک خودروی ژاپنی کار درست روبرو هستیم که در صورت نگهداری اصولی و انجام به موقع سرویس‌ها مشکل چندانی نخواهد داشت. قیمت قطعات ماکسیما کارکرده هم معمولاً کمتر از رقبای وارداتی و دست‌دوم است.

نمای جانبی نیسان ماکسیما

با توجه به پیشرانه پرقدرت ماکسیما باید انتظار رانندگی پرهیجانی را داشت که در عمل نیز این‌گونه است اما سدان موردبحث از مشکلی رنج می‌برد و آن‌هم تعادل بخش عقب خودروست. با توجه به نبود سیستم‌هایی همچون کنترل پایداری و کشش و همچنین سیستم تعلیق ساده در عقب، اندکی بازی با خودرو در پیچ‌ها می‌تواند پایداری خودرو را به هم زده و باعث اسپین شدن خودرو شود.

سواری خودرو اما نرم است و انتظارات یک خانواده به ویژه در سفرهای طولانی‌مدت را برآورده می‌کند و صندلی‌های راحت آن نیز نقش مهمی در این میان ایفا می‌کنند. در جدول زیر می‌توانیم مشخصات فنی نیسان ماکسیما مونتاژ پارس‌خودرو را مشاهده کنیم:

پیشرانه ۶ سیلندر ۳ لیتری تنفس طبیعی
قدرت/گشتاور (اسب بخار/نیوتون متر) ۲۲۷/۲۸۸
گیربکس ۵ سرعته دستی/۴ سرعته اتوماتیک
صفر تا صد کیلومتر در ساعت (ثانیه) – دستی/اتوماتیک ۸.۲/۹.۵
حداکثر سرعت (کیلومتر در ساعت) ۲۳۰
مصرف سوخت (لیتر در هر صد کیلومتر) ۱۰.۵
طول/عرض/ارتفاع (میلی‌متر) ۴۹۳۰/۱۷۸۰/۱۴۳۵
فاصله بین محورها (میلی‌متر) ۲۷۵۰
وزن (کیلوگرم) ۱۴۱۰

امکانات و تجهیزات نیسان ماکسیما

صندوق عقب نیسان ماکسیما

یکی از معایب اصلی نیسان ماکسیما کارکرده را می‌توان کمبود تجهیزات ایمنی و رفاهی در آن دانست. این خودرو از همان زمان عرضه به تجهیزاتی همچون دو کیسه هوا، ترمز ضد قفل، سیستم تهویه مطبوع خودکار، صندلی‌های برقی جلو و… بسنده کرده بود و در مقابل رقبا نیز حرف چندانی برای گفتن نداشت.

حتی این خودرو فاقد سانروف و گرم‌کن صندلی است و قطعاً رقبای دیگر با دست پر در میدان حاضر خواهند بود؛ بنابراین خریداران این خودرو باید کمبود امکانات خودروهای مدرن را در نظر بگیرند و سپس دست به انتخاب بزنند.

قیمت نیسان ماکسیما

نیسان ماکسیما

بسته به مدل تولیدی، نوع گیربکس، کارکرد، وضعیت بدنه و… قیمت خودرو نیسان ماکسیما بسیار متفاوت خواهد بود. در حال حاضر با بررسی آگهی‌های فروش این خودرو در پلتفرم‌های آنلاین می‌توان گفت نیسان ماکسیما کارکرده با قیمت بین ۸۰۰ میلیون تومان تا ۱.۴ میلیارد تومان خریدوفروش می‌شود.

رقبای نیسان ماکسیما

درصورتی‌که شما به دنبال خرید خودروی سدان صفر یا کارکرده در بازه قیمتی ۱ تا ۱.۵ میلیارد تومان باشید گزینه‌های مختلفی پیش رو وجود خواهد داشت. اکثر مدل‌های صفرکیلومتر این بازه قیمتی از نوع چینی هستند که از این دسته می‌توان به چری آریزو ۵ و ۶ ، کی ام سی J7 و بهمن ریسپکت اشاره کرد. در بخش کارکرده‌ها نیز خودروهایی همچون تویوتا کمری و کیا سراتو حضور دارند.

نمای جانبی نیسان ماکسیما

سدان های چینی یاد شده از طراحی به‌روزتر و تجهیزات بیشتری سود می‌برند اما در بحث لذت و کیفیت سواری نخواهند توانست پا به پای ماکسیما حرکت کنند. البته این خودروها از گارانتی‌های طولانی‌مدت برخوردار هستند اما در بخش تأمین قطعات مشکلات زیادی دارند و خریداران نباید انتظار تأمین سریع تمامی قطعات را داشته باشند.

خودروهای کارکرده‌ای همچون کمری و سراتو در بازار کشورمان طرفداران زیادی دارند و اگرچه در بخش کیفیت می‌توان کمری را با ماکسیما در یک راستا دانست اما از نظر لذت و کیفیت سواری قطعاً ماکسیما سواری جذاب‌تری خواهد داشت. با عنایت به این موارد می‌توان تا حد زیادی خریداران را درباره هدف خود از خرید خودرو راهنمایی کرد.

مزایا و معایب نیسان ماکسیما

نمای بالای نیسان ماکسیما

باید دقت داشت این مقاله درباره خودرویی است که تولید آن بیش از یک دهه پیش متوقف شده و طبیعی خواهد بود که برخی ویژگی‌های آن در مقایسه با خودروهای روز کاملاً قدیمی و از مد افتاده به نظر برسد.

با این وجود، نیسان ماکسیما دارای مزایایی همچون پیشرانه پرقدرت و کم استهلاک، کابین جادار و صندلی‌های راحت، کیفیت ساخت مطلوب و سواری نرم و پرشتاب است. البته این سدان ژاپنی در مقابل مشکلاتی نیز دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به تجهیزات کم، طراحی ظاهری قدیمی، مصرف سوخت بالا و نهایتاً عدم تعادل بخش عقب خودرو در پیچ‌های پرسرعت اشاره کرد.

جمع‌بندی

نمای جلوی نیسان ماکسیما

با مقایسه خودروهای تولیدی دو دهه قبل خودروسازان و محصولات امروزی آن‌ها آه از نهاد هر دوستدار خودرویی بلند خواهد شد. در سال‌های نه چندان دور خودروهای به‌روز و باکیفیتی همچون مزدا ۳، نیسان ماکسیما و مرسدس بنز E کلاس در کشورمان مونتاژ می‌شدند اما امروز شاهد جولان خودروهای چینی با قیمت‌های فضایی در بازار هستیم؛ اما درباره نیسان ماکسیما کارکرده باید گفت اگر خواهان خودرویی ژاپنی با کیفیت مطلوب، پیشرانه پرقدرت و سواری متفاوت هستید ماکسیما می‌تواند گزینه خوبی باشد به شرطی که از پس هزینه‌های یک محصول کارکرده برآیید و مشکلی هم با آپشن های حداقلی آن نداشته باشید. 

اما اگر خودرویی صفرکیلومتر با آپشن های به‌روز را می‌خواهید و علاقه‌ای به سر و کله زدن با مشکلات احتمالی خودرویی کارکرده ندارید احتمالاً سدان های چینی بازار انتخاب مناسبی برای شما خواهند بود هرچند باید با مشکلاتی همچون کمبود قطعات، افت قیمت سریع و کیفیت نه چندان بالا کنار بیایید.

منبع: خبرآنلاین

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید