(تصاویر) بهترین خودروهای ۱۰ سیلندر تاریخ
امروزه به دلایل مختلف، دیگر خبری از خودروهای ۱۰ سیلندر در تاریخ صنعت خودروسازی نیست، اما آیا با بهترین نمونههای ده سیلندر تاریخ آشنا هستید؟
صنعت خودروسازی جهان تا به امروز شاهد طراحی و تولید خودروهای متنوعی با پیشرانههای مختلف بوده و نمیتوان این حقیقت را انکار کرد که بعضی از این موتورها به قدری قوی و خوش صدا بوده که در تاریخ صنعت خودرو، ماندگار و جاودانه شدهاند. امروزه برای به حرکت درآوردن یک خودرو از موتورهای مختلفی استفاده میشود که نمونههای متعدد آن از ۲ سیلندر تا ۱۶ سیلندر وجود دارد.
بهترین خودروهای ۱۰ سیلندر تاریخ را بشناسید
موضوع این مقاله صحبت درباره بهترین خودروهای ۶ سیلندر تاریخ یا حتی بررسی بهترین موتورهای ۸ سیلندر دنیا نیست و میخواهیم به بررسی ۱۰ سیلندرها بپردازیم. امروزه خودروسازان از پیشرانههای ۱۰ سیلندر استفاده نمیکنند و خودروهایی که مجهز به چنین موتورهایی هستند، مربوط به دهههای قبلی میشوند. صنعت خودرو جهان به قدری پیشرفت کرده که نیرو و توان یک موتور ۱۰ سیلندری، با طراحی یک پیشرانه کوچکتر فراهم میشود و دیگر نیازی به ده سیلندر برای یک خودرو نیست.
توسعه موتورهای ده سیلندر از اوایل دهه ۹۰ میلادی آغاز شد و تا پایان سال ۲۰۱۰ میلادی همچنان روند تولید ادامه داشت و سپس نمونههای ۱۰ سیلندری، جای خود را به پیشرانههای بهینهتر با قدرت زیاد و کارکرد نرم دادند. با این حال اگر عاشق قدرت و صدای وحشتناک یک موتور ۱۰ سیلندری هستید، قانع کردن شما سخت خواهد بود و به احتمال زیاد پایبند به اصول خود هستید.
آخرین خودرو ۱۰ سیلندر تاریخ
دو دهه پیش اگر نگاهی به لوکسترین و قدرتمندترین محصولات خودروسازان بزرگ جهان نظیر لامبورگینی و آئودی میانداختید، فکرش را هم نمیکردید که با شروع سال ۲۰۱۱ میلادی، اوضاع کاملا تغییر کند و چهارده سال بعد هم با چنین موتورهایی خداحافظی کنیم.
آئودی R8 که در اوایل سال 1403 شمسی به پایان راه رسید و خط تولید آن متوقف شد، آخرین خودرویی است که زیر کاپوت خود یک نیروگاه 10 سیلندری دارد. بعد از آن باید به لامبورگینی هوراکان اشاره کنیم که سرنوشت آئودی R8 تا پایان امسال برایش رقم خواهد خورد.
تمراریو که وارث تاج و تخت پادشاهی هوراکان به حساب میآید، مجهز به یک موتور ۸ سیلندر هایبرید توئین توربو شده که ۴.۰ لیتری است. درست از لحظهای که لامبورگینی، پایان تولید هوراکان را به صورت رسمی اعلام کند، سلطه موتورهای ده سیلندری به پایان میرسد.
علت کمیاب بودن پیشرانههای ۱۰ سیلندر
سالها قبل که هنوز به فناوریهای نوین امروزی دست نیافته بودیم و پیشرانهها با حجم بالا و تعداد سیلندرهای زیاد به بازار میآمدند، اگر گذرتان به یک خودرو ده سیلندر میخورد، تعجب میکردید. در آن زمانی که موتورهای 10 سیلندر عجیب و غریب به نظر میرسیدند، خودروسازان از نمونههای V8 و V12 بهره میبردند، زیرا قدرت بالا و تعادل بینظیری ایجاد میکردند.
ده سیلندرها، یک پکیج متشکل از دو موتور ۵ سیلندر هستند که تعادل کمتری در مقایسه با نمونههای ۸ یا ۱۲ سیلندر دارند. خودروسازان برای اینکه ۱۰ سیلندر قابل استفاده شود، باید لرزش ناشی از موتور را با تجهیزات خارجی هماهنگ میکردند. ساده بخواهیم توضیح دهیم، به کارگیری یک پیشرانه ده سیلندر زیر کاپوت فلان خودرو، دردسرهای زیادی برای صنعت خودروسازی داشت و به همین خاطر مهندسان ترجیح دادند به فکر توسعه مدلهای بهینهتر باشند.
۱۰. لامبورگینی هوراکان استراتو
- مدل خودرو: ۲۰۲۴
- پیشرانه: 5.2 لیتری V10
- قدرت و گشتاور: ۶۰۲ اسب بخار و ۵۶۰ نیوتن متر
- شتاب ۰-۱۰۰: ۲.۶ ثانیه
- نهایت سرعت: ۲۶۰ کیلومتر در ساعت
بالاتر گفتیم که تمراریو، وارث هوراکان است و حالا باید اضافه کنیم که هوراکان، وارث لامبورگینی گالاردو بوده و تمام نگاهها در حال حاضر به این سوپر اسپرت جذاب است. هوراکان استراتو که آخرین خودرو در حال تولید با پیشرانه V10 به حساب میآید، باید یک خاتمه دهنده باشد و با افتخار، پیشرانههای 10 سیلندر را به خاک بسپارد.
شاید عدهای باور داشته باشند که هوراکان استراتو، گزینه مناسبی برای برخورداری از موتور V10 نبوده، اما اگر به دقت این خودرو را مورد بررسی قرار دهید، به این نتیجه میرسید که چندان هم بد نیست. حالا پس از خداحافظی با هوراکان، باید به تمراریو ادای احترام کرد، زیرا این خودرو جانشین قطعی استراتو بوده و یک تفاوت اساسی با مورث خود دارد!
نیروبخش تمراریو یک پیشرانه V8 است و دیگر راهی را که هوراکان رفته ادامه نخواهد داد. با این اوصاف، استراتو تضمین کننده یاد و خاطره موتورهای ده سیلندر تنفس طبیعی با قدرت فوق العاده است و قیمت آن از 279 هزار دلار آغاز میشود. قطع به یقین این خودرو ارزشمند است، زیرا لامبورگینی آن را ساخته!
9. لکسوس LFA
- مدل خودرو: ۲۰۱۰
- پیشرانه: ۴.۸ لیتری
- قدرت و گشتاور: ۵۵۲ اسب بخار و ۴۸۰ نیوتن متر
- شتاب ۰-۱۰۰: ۳.۷ ثانیه
- نهایت سرعت: ۳۲۵ کیلومتر در ساعت
لکسوس که برند لوکس تویوتا به حساب میآید، سالها پیش اقدام به طراحی و تولید یک سوپرکار دو نفره با موتور ده سیلندر کرد که همچنان در یاد و خاطرهها باقی مانده است. قطعا هیچکس از لکسوس انتظار نداشت که یک ماشین با موتور 4.8 لیتری 10 سیلندر تولید کند، اما خواه ناخواه این اتفاق رخ داد. گرچه بیش از یک و نیم دهه است که از تولید LFA میگذرد، اما هنوز هم محبوب دلهاست.
گفتیم که یکی از معایب پیشرانههای V10، عدم تعادل و لرزش ساختمان خودروست که مهندسان و طراحان لکسوس برای حل این مشکل در LFA به سیستم روغن کاری خشک و زاویه 72 درجهای بانک روی آوردند تا مرکز ثقل کاهش یابد. نهایت سرعت این سوپرکار، 325 کیلومتر در ساعت است و اگر با همین سرعت هم رانده شود، صدای مطلوب و گوش نوازی از آن شنیده میشود.
این خودرو خوش صدا با قیمت پایه 528 هزار دلاری به فروش میرسد، اما اگر عاشق سروصدای زیبا و دلچسب موتور هستید و قصد دارید سوار یک خودرو بیهمتا شوید، لکسوس LFA بهترین گزینه است.
8. آئودی R8
- مدل خودرو: ۲۰۰۹
- پیشرانه: ۵.۲ لیتری
- قدرت و گشتاور: ۵۲۵ اسب بخار و ۵۳۰ نیوتن متر
- شتاب ۰-۱۰۰: ۳.۴ ثانیه
- نهایت سرعت: ۳۱۵ کیلومتر در ساعت
از زیبایی و هارمونی فوق العاده و شگفت انگیز آئودی R8 هر چه بگوییم باز هم کم است. این سوپرکار که هیچ گاه تکراری و قدیمی نمیشود، جهانیان و به ویژه، ماشین بازها را حیرت زده کرد و به پکیج 8 سیلندری این محصول 2 سیلندر اضافه کرد تا یک آئودی R8 با ده سیلندر به بازار عرضه شود. علت عمده تغییر و تحول آر 8، سرعت بیشتر و نوای خوشتر آن بود.
گرچه پایان کار آئودی R8 سررسیده، اما این سوپرکار بیمثال، پس از بهبود به طرز خارق العادهای عملکرد بهتری داشت و حالا در کنار رقیب خود که لامبورگینی هوراکان باشد، ایستاده بود. دوره تولید R8 طولانی بود و کسانی که توان خرید این خودرو را داشتند، لذت دو دنیا را بردند. علیرغم کامل بودن همه چیز، آئودی تصمیم گرفت به تولید آن پایان دهد و تمرکز خود را صرف نمونههای بهتر کند.
اضافه شدن دو سیلندر به پیشرانه 8 سیلندر آئودی R8، قیمت آن را 20 هزار دلار گرانتر کرد و به 150 هزار دلار در آن زمان رساند. اگر امروز بخواهیم یک دستگاه از این 10 سیلندر افسانهای را داشته باشیم، باید 219 هزار دلار هزینه کنیم. شاید تصور کنید که پول زیادی است، اما اگر به برچسب قیمتی هوراکان نگاه کنید، مجانی محسوب میشود.
7. آئودی S8
- مدل خودرو: ۲۰۰۶
- پیشرانه: ۵.۲ لیتری
- قدرت و گشتاور: ۴۵۰ اسب بخار و ۵۴۰ نیوتن متر
- شتاب ۰-۱۰۰: ۴.۹ ثانیه
- نهایت سرعت: ۲۵۰ کیلومتر در ساعت
میتوان گفت که اولین خودرو آئودی که مجهز به پیشرانه 10 سیلندر شد، آئودی S8 بود. این سدان خوش ترکیب که بهترین تیپ موجود به شمار میرفت، به خودی خود یک گزینه عالی و ارزشمند برای خرید محسوب میشد، اما تصمیم گرفتند که زیر کاپوت آن تغییر و تحولاتی اعمال کنند.
آئودی S8 یک سدان کاربردی و نرم بود که به لطف سیستم چهار چرخ محرک اختصاصی آئودی، در بدترین شرایط هم آه و ناله نمیکرد و به همین خاطر در مناطقی که شرایط اقلیمی نامساعدی داشتند، محبوب دلها شد. 18 سال از طراحی اس 8 میگذرد و هنوز هم زیبا و دلرباست. آئودی S8 در قرن بیست و یکم، یادآور دوران اوج صنعت خودرو است.
قیمت این خودرو در سال ۲۰۰۶ میلادی، ۹۲ هزار و ۵۰۰ دلار بود که معادل ۱۴۳ هزار دلار امروز است. شاید امروز بتوانید در بازارهای دست دوم فروشی، یک مدل قدیمی پیدا کنید، اما به خاطر داشته باشید که هیچ چیزی به نام یک خودرو ارزان قیمت آلمانی وجود ندارد.
6. بی ام و M5
- مدل خودرو: ۲۰۰۶
- پیشرانه: ۵.۰ لیتری
- قدرت و گشتاور: ۵۰۰ اسب بخار و ۵۲۰ نیوتن متر
- شتاب ۰-۱۰۰: ۴.۵ ثانیه
- نهایت سرعت: ۲۵۰ کیلومتر در ساعت
بی ام و در سال 2006 به این نتیجه رسید که بد نیست موتورهای ده سیلندر را به سدانهای مطرح خود بیاورد و از ترکیب قدرت و لوکس بودن یک خودرو، نهایت استفاده را ببرد. پیش از اینکه BMW چنین کاری کند، خودروسازان از موتورهای ده سیلندر برای کوپههای اسپرت، وانتها و سوپرکارها استفاده کرده بودند و بی ام و میخواست یک کار جدید انجام دهد.
سدان جدید بی ام و قادر به تولید دور موتور 8250 دور بر دقیقه بود و اگر پشت فرمان آن مینشستید، دوست داشتید پای خود را تا انتها روی پدال گاز فشار دهید. از طرفی BMW M5 جزو اولین خودروهایی بود که مجهز به گیربکس 7 سرعته دستی شد و این یعنی به لحاظ فنی، همه فن حریف به شمار میرفت. بعد از این وقایع، بی ام و گیربکس 7 سرعته را به 6 سرعته تغییر داد.
۵. پورشه کررا جی تی
- مدل خودرو: ۲۰۰۴
- پیشرانه: ۵.۷ لیتری
- قدرت و گشتاور: ۶۱۲ اسب بخار و ۵۹۰ نیوتن متر
- شتاب ۰-۱۰۰: ۳.۲ ثانیه
- نهایت سرعت: ۳۳۰ کیلومتر در ساعت
پورشه را باید با کررا جی تی شناخت و قطع به یقین هیچ خودرو دیگری از این برند، به اندازه کررا معروف و شناخته شده نیست. در سال ۲۰۰۴ میلادی، زمانی که پورشه تصمیم به ساخت یک خودرو خیابانی با چنین قدرتی گرفت، هیچ محصول دیگری به گرد پایش نمیرسید و هر چه از مدت زمان تولید آن گذشت، تقاضا برای خرید افزایش یافت.
کررا GT یک اعجوبه به یادماندنی است که توی کابین برای راننده، جعبه دستکش و سیستم صوتی بوز تعبیه کرده، اما به دنبال یک خودرو مسابقهای برای جاده رفته است. این خودرو دنده دستی است و دو نقطه ضعف بزرگ دارد: اول اینکه گران قیمت است و دوم اینکه اغلب مردم با فرض خرید آن، نمیتوانند در اطراف محل سکونتشان کررا جی تی را برانند.
در سال ۲۰۰۴، قیمت هر دستگاه کررا جی تی، از ۴۴۰ هزار دلار (معادل ۷۴۰ هزار دلار امروزی) آغاز میشد و برای اینکه قدر این افسانه تکرار نشدنی را بدانید، باید به سوپرکارهای امروزی با موتورهای بهینهتر نگاه کنید که ۱ میلیون دلار به بالا قیمت گذاری میشوند.
۴. لامبورگینی گالاردو
- مدل خودرو: ۲۰۰۴
- پیشرانه: ۵.۰ لیتری
- قدرت و گشتاور: ۴۹۵ اسب بخار و ۵۱۰ نیوتن متر
- شتاب ۰-۱۰۰: ۴.۷ ثانیه
- نهایت سرعت: ۳۱۰ کیلومتر در ساعت
لامبورگینی گالاردو که یکی از بهترین خودروهای لامبورگینی در تمام دوران است، پس از عرضه ملقب به لامبوی کوچولو شد، یک سوپرکار برای ماشین بازهایی بود که توان دسترسی به محصولات لامبورگینی را نداشتند. این خودرو ساخته شد تا مورد استقبال طرفداران قرار بگیرد و سود قابل قبولی به همراه بیاورد و برای تحقق این هدف، طراحان و مهندسان از هیچ چیز مضایقه نکردند.
گالاردو یک سوپرکار پیشرانه وسط 10 سیلندری است که صدای دلنشین آن، روح را جلا میبخشد. لامبورگینی تا پیش از ورود به بازار خودروهای V10، تمرکز خود را روی محصولات V12 گذاشته و با آنها به شهرت رسیده بود. گالاردو دو دهه تولید میشد تا اینکه هوراکان متولد شود. قیمت اولین گالاردو 166 هزار دلار بود که معادل 283 هزار دلار امروزی است و احتمالا بتوانید نمونههای دست دوم را با قیمت 100 هزار دلار بخرید.
3. دوج رم SRT-10
- مدل خودرو: ۲۰۰۴
- پیشرانه: ۸.۳ لیتری
- قدرت و گشتاور: ۵۰۰ اسب بخار و ۷۱۲ نیوتن متر
- شتاب ۰-۱۰۰: ۵.۲ ثانیه
- نهایت سرعت: ۲۴۰ کیلومتر در ساعت
پیکاپ تنومند و غول پیکر دوج رم SRT-10 که یکی از سریعترین پیکاپهای آمریکایی است، یک محصول ده سیلندر با پیشرانه 8.3 لیتری است که میتواند در شرایط ایده آل، 500 اسب بخار قدرت و 712 نیوتن متر گشتاور تولید کند. دوج رم اس آر تی 10 یک خودرو غیرمنتظره بوده که مجهز به پیشرانهای غیرمنتظره هم شده است. رقیب اصلی این پیکاپ، فورد لایتنینگ است که پیش از این با موتورهای V10 به بازار معرفی میشدند و تنها هدف سازنده آنها از چنین خودروهایی، خودنمایی با قدرت بالا بود.
هدف از ساخت دوج رم SRT-10 فراتر از فوردهای ده سیلندری بود و ضمن اینکه میتوانست تا شش سرنشین بزرگسال را حمل کند، امکان یدک کشی بار تا سقف 3400 کیلوگرم و جابهجایی بارهای دیگر را هم داشت. قیمت این پیکاپ در سال 2004 از 45 هزار دلار آغاز شد و اگر امروز عرضه میشد، حداقل 77 هزار دلار قیمت داشت. (با این بودجه میتوانید امروزه یک فورد رپتور بخرید)
2. فولکس واگن توآرگ TDI
- مدل خودرو: ۲۰۰۲
- پیشرانه: ۵.۰ لیتری
- قدرت و گشتاور: ۳۱۰ اسب بخار و ۷۵۰ نیوتن متر
- شتاب ۰-۱۰۰: ۷.۵ ثانیه
- نهایت سرعت: ۲۳۰ کیلومتر در ساعت
قطعا فولکس واگن توآرگ TDI یک خودرو پرسرعت و چابک مثل سایر اسامی این فهرست نیست، اما یک 10 سیلندر قدرتمند و خوش صدا است که آلمانیها تا قبل از نامحبوب شدن «دیزل فولکس واگن» سخت روی آن کار میکردند. در واقع توآرگ یک ده سیلندر دیزلی بود که قیمت نجومی و مهندسی خارق العاده و پیچیدهاش جزو مهمترین المانهای آن بودند.
متاسفانه این شاسی بلند آلمانی عمر کوتاهی داشت و به علت قوانین سختگیرانه آلایندگی به فراموشی سپرده شد. از طرفی تنها 50 ایالت حق خرید این خودرو را داشتند و باید بگوییم که بیش از آنچه سود داشته باشد، ضرر ایجاد کرد. علیرغم توان بالای فولکس واگن توآرگ TDI در تولید گشتاور فوق العاده بالا و سواری نرم و لذت بخش، راهی برای تداوم نسل آن وجود نداشت.
قیمت زمان عرضه توآرگ تی دی آی حدود ۶۰ هزار دلار بود که به پول الان، ۱۰۷ هزار دلار میشود. به نظر میرسد که قیمت یک دستگاه از این خودرو در بازار فعلی بین ۱۰ تا ۱۵ هزار دلار بستگی به تمیزی و کارکرد باشد.
۱. دوج وایپر
- مدل خودرو: ۱۹۹۱
- پیشرانه: ۸.۰ لیتری
- قدرت و گشتاور: ۴۰۰ اسب بخار و ۶۱۰ نیوتن متر
- شتاب ۰-۱۰۰: ۴.۵ ثانیه
- نهایت سرعت: ۲۶۵ کیلومتر در ساعت
اولین خودرو مجهز به موتور ۱۰ سیلندر، دوج وایپر است که در سال ۱۹۹۱ میلادی متولد شد. بعضی به اشتباه میگویند که موتور این خودرو از پیکاپهای دوج رم ۱۹۹۴ سود میبرد، در حالی که زیر کاپوت آن شاهد حضور یک پیشرانه آلومینیومی ساخت لامبورگینی هستیم. نیروی محرکه این موتور از طریق یک گیربکس ۶ سرعته دستی به چرخها منتقل میشد.
تولید دوج وایپر در سال ۲۰۱۷ میلادی متوقف شد و از همان زمان به بعد، هیچ جایگزینی برای این خودرو معرفی نشده است. فکرش را بکنید که قیمت وایپر در سال ۱۹۹۱ میلادی ۵۲ هزار دلار بود که ۱۲۲ هزار دلار امروزی میشود. اولین نسلهای این خودرو در یک حراجی با قیمت ۴۰ هزار دلار به فروش رسیدند.
منبع: خبرآنلاین