نقد و بررسی شاسی بلند چینی «اکستریم TXL» مدیران خودرو؛ بخریم یا نه؟

اکستریم TXL مجهز به موتور ۲ لیتری توربوشارژ (TGDI) از سری ACTECO چری است که ۲۶۱ اسب بخار قدرت و ۴۰۰ نیوتنمتر گشتاور تولید میکند. این پیشرانه، مشابه اکستریم VX و تیگو ۸ پرومکس، با گیربکس ۸ سرعته اتوماتیک (AT) و سیستم چهارچرخ محرک (AWD) ترکیب شده و شتاب صفر تا ۱۰۰ را در حدود ۸.۱ تا ۹ ثانیه ارائه میدهد، که برای کراساووری با وزن ۱۷۷۸ کیلوگرم قابلتوجه است.
فرادید| اکستریم TXL که نخستین بار در سال ۲۰۱۹ توسط اکسید زیربرند چری به بازار جهانی معرفی شد، جدیدترین نسخه اش از سال ۱۴۰۲ توسط مدیران خودرو وارد ایران شده تا بهعنوان گزینهای لوکستر با کراساوورهایی مانند تیگو ۸ پرومکس رقابت کند. با این وجود سوال اساسیای که در مورد آن وجود دارد، این است که آیا اکستریم TXL ارزش خرید دارد یا نه؟
مشخصات فنی اکستریم TXL
به گزارش فرادید، اکستریم TXL مجهز به موتور ۲ لیتری توربوشارژ (TGDI) از سری ACTECO چری است که ۲۶۱ اسب بخار قدرت و ۴۰۰ نیوتنمتر گشتاور تولید میکند. این پیشرانه، مشابه اکستریم VX و تیگو ۸ پرومکس، با گیربکس ۸ سرعته اتوماتیک (AT) و سیستم چهارچرخ محرک (AWD) ترکیب شده و شتاب صفر تا ۱۰۰ را در حدود ۸.۱ تا ۹ ثانیه ارائه میدهد، که برای کراساووری با وزن ۱۷۷۸ کیلوگرم قابلتوجه است. مصرف سوخت ترکیبی ۷.۹ تا ۹ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر و حداکثر سرعت ۲۱۰ تا ۲۳۰ کیلومتر بر ساعت، آن را برای رانندگی شهری و جادهای مناسب میکند. سیستم تعلیق مکفرسون در جلو و مولتیلینک در عقب، سواری نرم و پایداری خوبی در پیچها فراهم میکند، اما لاستیکهای بارز در برخی بررسیها به دلیل نرمی کمتر مورد انتقاد قرار گرفتهاند. این مشخصات، TXL را به گزینهای چابک و قدرتمند برای خانوادهها و علاقهمندان به رانندگی اسپرت تبدیل کرده است.
مشخصات ظاهری اکستریم TXL
اکستریم TXL با طراحی فیسلیفت ۲۰۲۱، ظاهری مدرن و جذاب دارد که از قایقهای لوکس الهام گرفته شده است. نمای جلویی با جلوپنجره بزرگ کرومی و چراغهای LED کشیده، حس قدرت و لوکس بودن را منتقل میکند، در حالی که نمای عقب با چراغهای بههمپیوسته و دو اگزوز واقعی، شباهتهایی به تیگو ۷ پرو اما با رویکردی بالغتر دارد. خطوط منحنی بدنه و رینگهای ۱۹ اینچی، فرم عضلانی و پویایی را به نمایش میگذارند، اما برخی معتقدند طراحی آن در مقایسه با رقبای وارداتی مانند کیا اسپورتیج، کمتر متمایز است. کابین با متریال باکیفیتتر از دیگر محصولات چری، مانند چرم، کروم، و مشکی پیانویی، و نمایشگر یکپارچه دوگانه ۱۲.۳ اینچی، حس لوکس و مدرنی ارائه میدهد، هرچند برخی پلاستیکهای سخت در بخشهای پایینتر کابین، انتظارات از یک خودروی لوکس را کاملاً برآورده نمیکنند.
امکانات رفاهی اکستریم TXL
اکستریم TXL با مجموعهای کامل از امکانات رفاهی، شامل نمایشگر دوگانه ۱۲.۳ اینچی (مالتیمدیا و کلاستر)، سقف پانوراما، تهویه دو ناحیهای، صندلیهای برقی جلو با گرمکن و سردکن، و درب صندوق برقی عرضه میشود. سیستمهای ایمنی پیشرفته مانند ۶ کیسه هوا، رادار نقطه کور (BSD)، کروز کنترل تطبیقی، ترمز اضطراری خودکار (AEB)، سیستم کنترل پایداری (ESP)، و دوربین ۳۶۰ درجه، ایمنی ۵ ستاره C-NCAP را تضمین کردهاند. با این حال، فقدان امکاناتی مانند مانیتور ردیف عقب، سردکن صندلیهای عقب، و تنظیم برقی ردیف دوم (موجود در VX) در مقایسه با رقبا مانند سوبا M4، محدودیت محسوب میشود. فناوریهای رانندگی خودکار سطح ۲.۵، مانند تغییر خط خودکار و پارک اتوماتیک، تجربه رانندگی مدرنی را ارائه میدهند، اما برخی کاربران از عدم تنوع تمهای کلاستر دیجیتال انتقاد کردهاند.
آیا اکستریم TXL ارزش خرید دارد؟
میتوان گفت که اکستریم TXL برای خریدارانی که به دنبال یک کراساووری لوکس هستند، ارزش خرید دارد، از طرف دیگر، مدیرانخودرو گارانتی مناسبی برای خودرو جدیدش در نظر گرفته است که میتواند دلیل دیگری برای ارزشمندبودن اکستریم TXL باشد.
این خودرو برای خانوادههایی که نیاز به خودرویی با فضای جادار دارند، گزینه مناسبی است، بهخصوص در مقایسه با دیگر کراساوورهای چینی مانند تیگو ۸ پرو یا فیدلیتی. با این حال، اگر بازار فروش ثانویه قوی، هزینه نگهداری پایینتر، یا برند معتبرتر برای تان اولویت دارد، ممکن است خودروهای وارداتی کارکرده در بازه قیمتی مشابه گزینههای بهتری باشند.
همچنین، خدمات پس از فروش محدود در برخی مناطق و قیمت قطعات گران اکستریم TXL میتوانند چالشساز شوند. پیشنهاد میشود پیش از خرید، TXL را تست رانندگی کنید، شبکه خدمات پس از فروش منطقه خود را بررسی کنید و بودجهتان را با گزینههایی مانند تیگو ۸ پرومکس یا حتی خودروهای وارداتی مقایسه کنید تا بهترین تصمیم را بگیرید.