۵ نکته مهم درباره پخت لوبیا پلو مجلسی با کوفته قلقلی

۵ نکته مهم درباره پخت لوبیا پلو مجلسی با کوفته قلقلی

لوبیا پلو یکی از انواع پلو‌های مخلوط و سنتی ایرانی است که در نقاط گوناگون کشور به روش‌های مختلف و با مواد متنوع طبخ می‌شود. لوبیا پلو یک غذای خوشمزه و در عین حال بسیار مجلسی است.

کد خبر : ۱۱۳۸۶۸
بازدید : ۹۳۳۹

فرادید | پلو‌های مخلوط در سفره غذای ایرانی‌ها جایگاه مخصوص به خود را دارند. باقالی پلو، کلم پلو، هویج پلو، شیرین پلو، کشمش پلو مرصع پلو و... از انواع پلو‌های مخلوطی هستند که در مهمانی‌ها طرفداران خاص خود را دارند.

به گزارش فرادید؛ لوبیا پلو یکی از انواع پلو‌های مخلوط و سنتی ایرانی است که در نقاط گوناگون کشور به روش‌های مختلف و با مواد متنوع طبخ می‌شود. لوبیا پلو یک غذای خوشمزه و در عین حال بسیار مجلسی است. در مطلب پیش رو طرز تهیه لوبیا پلوی مجلسی با کوفته قلقلی همراه با نکات طلایی برای تهیه این غذا تقدیم شما خواهد شد.

مواد لازم
برنج: ۳ پیمانه
لوبیا سبز خرد شده: دو و نیم لیوان
گوشت چرخ کرده: ۳۰۰ گرم
پیاز: ۲ عدد
زعفران دم کرده غلیظ: نصف فنجان
رب گوجه فرنگی: ۱ قاشق غذاخوری
روغن: به میزان لازم
نمک، فلفل سیاه، زردچوبه: به میزان لازم
پودر دارچین: نصف قاشق چای‌خوری
کره: ۲۵ گرم

طرز تهیه لوبیا پلو مجلسی

ـ برای شروع کار ابتدا برنج را همراه با آب ولرم و دو قاشق غذاخوری نمک خیس کنید و کنار بگذارید تا حدود ۵ ساعت خیس بخورد.


ـ گوشت + پیاز رنده شده + فلفل سیاه + زردچوبه + نمک را کاملاً با دست ورز دهید. اگر وقت دارید گوشت را در ظرف در بسته چند ساعت در یخچال استراحت بدهید. سپس کوفته‌ها را درست کنید. به این صورت که از گوشت به اندازه گردو بردارید و در دست‌تان فرم بدهید.

سپس در ظرف مورد نظر چند قاشق روغن بریزید و روی حرارت متوسط رو به بالا قرار دهید و اجازه دهید گوشت خودش را بگیرد.

تا وقتی که گوشت خودش را نگرفته است، با قاشق هم نزدید. فقط هرز گاهی به کمک دسته تابه گوشت‌ها را جا به جا کنید که نسوزد. بعد از اینکه گوشت خودش را گرفت، حرارت را متوسط کنید و اجازه دهید گوشت خوب سرخ شود. در این مرحله، چون گوشت خودش را گرفته، می‌توانید با قاشق آن را هم بزنید. وقتی گوشت خوب سرخ شد و پخت، کوفته قلقلی‌های شما آماده است.

ـ در این مرحله پیاز را به صورت خیلی ریز خرد کنید و همراه با کمی روغن داخل ماهی تابه بریزید و روی حرارت اجاق گاز بگذراید تا پیاز نرم و طلایی شود؛ سپس کمی زردچوبه بزنید و بعد کوفته قلقلی‌های سرخ شده را به آن اضافه کنید. یک دقیقه پیاز را با کوفته قلقلی تفت بدهید و بعد لوبیا سبز خرد شده را اضافه کنید. اجازه بدهید لوبیا کمی با پیاز و کوفته قلقلی تفت بخورد.

ـ در مرحله بعد رب گوجه فرنگی را اضافه کنید و اجازه بدهید رب یک دقیقه داخل مواد تفت بخورد؛ سپس نیمی از زعفران دم کرده را به مواد اضافه کنید و در آخر کمی نمک و فلفل سیاه بریزید. درب ماهی تابه را بگذارید و حرارت را کم کنید و اجازه بدهید حدود پانزده دقیقه مواد با حرارت کم بپزد.

ـ یک قابلمه مناسب را تا نیمه از آب پر کنید و روی اجاق گاز بگذارید تا جوش بیاید. حالا برنجی را که از قبل خیس داده‌اید، داخل قابلمه بریزید و صبر کنید تا برنج شروع به جوشیدن کند. وقتی برنج قد کشید و آماده آبکش شدن شد، برنج را آبکش کنید. ته قابلمه ته دیگ مورد نظرتان را بگذارید؛ سپس کمی از برنج را داخل قابلمه بریزید و سه قاشق از مایه لوبیا پلو را روی برنج بریزید و کمی دارچین بپاشید. این کار را به صورت لایه به لایه انجام بدهید تا قابلمه پر شود.

نیم دیگر زعفران را روی برنج بریزید و چند تکه کره در اطراف برنج بگذارید. حالا دمکنی بگذراید و حرارت را کم کنید تا برنج کم کم دم بکشد. بعد از پخت ابتدا برنج را خوب هم بزنید تا همه مواد با هم مخلوط شوند؛ سپس داخل دیس بکشید.

لوبیا پلو مجلسی با کوفته قلقلی

۵ نکته درباره پخت لوبیا پلو مجلسی

۱ ـ برای تهیه لوبیا پلو مجلسی بهتر است لوبیا سبز را کمی درشت‌تر از حد معمول خرد کنید. هرچه لوبیا درشت‌تر خرد شود، ظاهر زیباتری خواهد داشت.

۲ ـ برنج لوبیا پلو را باید خیلی کال و در اصطلاح زنده‌تر بردارید؛ زیرا برنج بعد از اینکه با مایه لوبیا پلو مخلوط می‌شود، کمی شل خواهد شد و اگر زیاد جوش خورده باشد، لوبیا پلو شما در اصطلاح شفته می‌شود.

۳ ـ کوفته‌ها را می‌توانید با گوشت گوسفند یا گوساله تهیه کنید؛ اما به این نکته توجه داشته باشید که اگر کوفته‌ها را با گوشت گوسفند درست می‌کنید، گوشت گوسفند در فرآیند پخت آب می‌شود؛ بنابراین سایز آن کوچک می‌شود. کوفته قلقلی‌ها را کمی بزرگ‌تر بگیرید؛ اما گوشت گوساله آب نمی‌شود.

برای اینکه کوفته‌ها بپزد، به آن آب اضافه نکنید؛ چون گوشت آب می‌اندازد. پس اجازه دهید با آب خودش بپزد. نکته مهم دیگر در فرآیند پخت گوشت این است که گاه وقتی پیاز را رنده می‌کنند، کاملاً آب آن را می‌گیرند و اصطلاحاً فقط تفاله‌های پیاز را به گوشت اضافه می‌کنند.

اگر این کار را انجام دهید، بعد از پخت با این مشکل مواجه می‌شوید که گوشت بوی زهم می‌دهد. پس نباید آب پیاز را کامل بگیرید. وقتی پیاز را رنده کردید، چند دقیقه آن را کنار بگذارید و فقط آبی را که از پیاز جدا می‌شود، بگیرید. بقیه پیاز را به گوشت اضافه کنید. اصلاً نیازی به فشار دادن پیاز و گرفتن تمام آب آن نیست.

۴ ـ در اضافه کردن پودر دارچین به لوبیا پلو افراط نکنید؛ زیرا رنگ لوبیا پلو را تیره می‌کند؛ همچنین باعث می‌شود لوبیا پلو طعم تندی بگیرد.

۵ ـ لوبیا پلوی مجلسی بهتر است رب گوجه کمی داشته باشد؛ بنابراین بیشتر از مقدار گفته شده رب گوجه اضافه نکنید و اجازه بدهید لوبیا پلو بیشتر عطر و رنگ زعفران داشته باشد.

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید