از تازه‌های کتاب و ادبیات چه خبر؟

از تازه‌های کتاب و ادبیات چه خبر؟

در فهرست پرفروش‌های نیویورک‌تایمز در سال ۲۰۲۲ کتاب «خیزش مالیبو» نوشته تیلور جینکیز رید در حالی در جایگاه نخست قرار گفته که برای ۱۹ هفته در فهرست پرفروش‌های نیویورک‌تایمز قرار گرفته است.

کد خبر : ۱۱۶۵۰۳
بازدید : ۴۷۴

رمان «جیران» منتشر شد: رمان عاشقانه «جیران؛ فروغ‌السلطنه» یک داستان واقعی بر‌اساس مستندات تاریخی توسط نشر پرنده منتشر شد. این رمان، قصه عشق افسانه‌ای ناصرالدین‌شاه قاجار و جیران و در واقع برگرفته از داستانی واقعی است؛ داستانی که بر‌اساس مستندات تاریخی مکتوب از آرشیو‌های دولتی و خصوصی توسط الناز بایرام‌زاده، نویسنده و پژوهشگر حوزه قاجار نوشته شده است.

ماجرا از این قرار است که جیران، دختر باغبانی ساده روستایی بود، اما به‌تدریج به سوگلی ناصرالدین‌شاه قاجار، چهارمین پادشاه سلسله قاجار، تبدیل شد. بعد از آن بود که قبله عالم به او لقب «فروغ‌السلطنه» داد. این کتاب که قصه زندگی پرماجرای جیران و فرزندان او در اندرونی کاخ سلطان صاحبقران است، ما را در تونل زمان به ارگ سلطنتی می‌برد.

جایی‌که جیران تلاش می‌کند در زمره زنان سلطان قرار گیرد و پسرش را به مقام ولیعهدی برساند و در این مسیر با موانع و حسادت‌های زنان اندرونی دست و پنجه گرم می‌کند و… رمان «جیران» در ۴۳۴ صفحه با قیمت ۱۹۸هزار تومان توسط نشر پرنده وارد بازار نشر شده است. بایرام‌زاده پیش از این، ۴ کتاب خاطرات ناصرالدین شاه قاجار را تصحیح و توسط نشر پرنده منتشر کرده است.

از‌جمله این کتاب‌ها می‌توان به کتاب «روزنامه خاطرات ناصرالدین‌شاه» اشاره کرد. این کتاب منبعی غنی برای پژوهش در ایران عصر قاجار است. در این کتاب، ضمن آشنایی جزئی‌تر با وجوهی از شخصیت و منش ناصرالدین‌شاه قاجار و وجوهی از آداب و تشریفات دربار او، تصویری از تهران قدیم به‌دست می‌آوریم.

کاغذ تو، کتاب نو

سمیه قربانی، کتابدار کتابخانه علامه مجلسی در گفت‌وگویی با ایسنا از طرح جالبی خبر داده. او گفته: «تاکنون حدود ۳/۵تن کاغذ باطله و دورریز و کارتن جمع‌آوری شده که با درآمد حاصل از فروش آن‌ها به مراکز بازیافت، ۲۴۰ جلد کتاب برای کتابخانه‌های علامه مجلسی، دانشجو و شهید بهشتی ملایر خریداری شده است.» او با اشاره به سابقه ۱۵ ساله خود در حرفه کتابداری، گفته: «طی این مدت اعضای کتابخانه سراغ خیلی از کتاب‌ها را می‌گرفتند که در کتابخانه نداشتیم.

سال ۹۹ با یک بن ۱۰۰‌هزار تومانی کتاب که اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی به ما داد، تعدادی از کتاب‌هایی را که جزو لیست کتاب‌های درخواستی اعضا بود و در کتابخانه موجود نبود، خریداری کردم که البته قیمت آن‌ها حدود ۶۰۰ هزار تومان شد و مابقی را به علت علاقه‌ای که به کتاب و کتابخوانی داشتم، خودم پرداخت کردم. همان‌موقع بود که کاغذ باطله‌ها را برای بازیافت جمع‌آوری می‌کردیم.» او گفته همان زمان بوده که ایده طرح «کاغذ تو، کتاب نو» به ذهنش رسیده:

«همان موقع این جرقه به ذهنم خورد که برای تأمین هزینه خرید کتاب‌های درخواستی اعضا، از خودشان کمک بگیریم و با هزینه بازیافت دورریز‌های کاغذی این‌کار را انجام دهیم.» قربانی با تأکید بر اینکه کار را از پاییز سال ۱۴۰۰ جدی‌تر آغاز کردیم، ادامه داده است: «این کتاب‌ها با هزینه بیش از ۳۵ میلیون تومان خریداری شده است. کاغذ‌ها هم تا زمانی‌که به مراکز بازیافت منتقل شوند، در حیاط خلوت کتابخانه نگهداری می‌شوند.»

به انتخاب نیویورک تایمز

نیویورک‌تایمز در روز‌های پایانی سال، فهرست ۱۰ کتاب پرفروش سال و همچنین فهرستی از ۱۰ کتاب برتر سال به انتخاب منتقدان را منتشر کرده و جالب این‌که این دو فهرست هیچ نقطه اشتراکی ندارند.

در فهرست پرفروش‌های نیویورک‌تایمز در سال ۲۰۲۲ کتاب «خیزش مالیبو» نوشته تیلور جینکیز رید در حالی در جایگاه نخست قرار گفته که برای ۱۹ هفته در فهرست پرفروش‌های نیویورک‌تایمز قرار گرفته است.

داستان این رمان تاریخی درباره چهار خواهر و برادر است که قصد دارند پایان تابستان را جشن بگیرند، اما در طول ۲۴ ساعت اتفاقاتی روی می‌دهد که زندگی آن‌ها برای همیشه تغییر می‌کند.

ویراستاران ادبی نیویورک‌تایمز هم در فهرستی جداگانه برترین کتاب‌های سال ۲۰۲۲ را معرفی کردند که شامل «خانه آب‌نباتی» اثر جنیفر ایگان، «صندوق ۱۹» نوشته کلر-لویز بنت، «دیو مسین سر» اثر باربارا کینگ سولور، «شیارها» نوشته ناموالی سرپل و «اعتماد» اثر هرنان دیاز می‌شوند.

البته رمان‌هایی نظیر «خانه آب‌نباتی» هرگز به فهرست پرفروش‌های سال نرسیده‌اند که این امر نشان‌دهنده شکاف بزرگ بین کتاب‌هایی است که بیشترین تحسین‌ها را به‌دست می‌آورند و کتاب‌هایی که بیشترین فروش را دارند. در کنار این موضوع، باید به رمان «افسانه» استفن کینگ هم اشاره کرد که یکی از بهترین کتاب‌های سال به انتخاب آمازون بوده.

همچنین یکی از پرفروش‌ترین کتاب‌های سال نیویورک‌تایمز در سال ۲۰۲۲ هم بوده است. البته باید در نظر داشت بین کتاب‌هایی که به ما گفته می‌شود بهترین هستند و کتاب‌هایی که در واقع مردم می‌خوانند، اختلاف زیادی وجود دارد.

سلمان ما

کتاب «سلمان ما» به قلم رضا کاشانی اسدی به بررسی سیر تکامل شخصیتی یک مرد بزرگ می‌پردازد. به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، رمان «سلمان ما» شرح زندگی و سیر تکامل شخصیتی سلمان فارسی است؛ یک ایرانی به‌نام روزبه پسر بدخشان که در جست‌وجوی حقیقت سال‌ها به سرزمین‌های گوناگون سفر کرد تا اینکه با حضرت محمد (ص) روبه‌رو شد و چنان علاقه‌مند و پایبند دین اسلام شد که با اینکه می‌توانست صاحب مال و مکنت زیادی شود به زندگی مادی پشت پا زد و از اصحاب باوفای آن حضرت شد.

چندان‌که پیامبر (ص) درباره‌اش فرمود: «سلمان مِنّا». سلمان بسیار اهل اندیشه و تامل بود و در کتاب «سلمان ما» از زبان وی روایت شده که از فرط خستگی و گرسنگی پشت در کلیسا چمباتمه زده بود و خطی طولانی از مورچگان بر روی دیوار در حرکت بودند. او در میان آن‌همه مورچه، موری را دید که در مسیر مختلف حرکت می‌کرد و با وجود تصادم با تک‌تک موران دیگر، به راهش ادامه می‌داد. با دیدن آن صحنه تصمیم گرفت در برابر سختی‌ها مقاومت کند تا به هدفش برسد.

«سلمان ما» در سه فصل تدوین شده و به بررسی زندگی و تکامل شخصیتی سلمان از دوران کودکی وی در ایران باستان و خط سیرش تا رسیدن به حجاز و فداکاری‌هایش در راه اسلام تا رحلتش می‌پردازد. سلمان فارسی در آخر عمرش تاکید کرد تولدش روزی نبود که به دنیا آمد بلکه زمان تشرفش به اسلام بود و خواست که سلمان را فرزند اسلام بخوانند.

منبع: هفت صبح

۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید