گزارشی شوکه‌کننده درباره قیمت مواد اولیه و ضروری تهیه غذا

گزارشی شوکه‌کننده درباره قیمت مواد اولیه و ضروری تهیه غذا

پیاز تازگی‌ها دارد برای خودش می‌تازد و نمی‌توانیم بگوییم سرعت بالا رفتن قیمت آن بالاتر از دلار است یا دلار گوی رقابت را به خانه می‌برد. اگر به فروشگاه نزدیک خانه بروید باید برای یک کیلو پیاز سفید بین ۲۵ تا ۲۸ هزار تومان اسکناس بشمارید یا کارت بکشید. قیمت پیاز قرمز یک پله ارزان‌تر است و بین ۲۳ تا ۲۵ هزار تومان فروخته می‌شود. در تره‌بار ممکن است بتوانید هر کیلو پیاز را با قیمت ۱۹ تا ۲۰ هزار تومان هم پیدا کنید.

کد خبر : ۱۱۶۸۵۱
بازدید : ۴۶۳۳

خرید یک کیلو پیاز، یک کیلو سیب‌زمینی و یک کیلو گوجه‌فرنگی، به‌عنوان مهمترین و پرکاربردترین مواد اولیه آشپزی ایرانی، به تنهایی ۷۵ هزار تومان خرج برمی‌دارد. احتمالا هفته‌ای ۷۵‌هزار تومان! غذا‌های ایرانی علاوه بر مواد اولیه و شاخصی مثل برنج، گوشت و مرغ و ماهی، اغلب پر از افزودنی و ادویه هستند.

قیمت نیم‌کیلو نمک تقریبا پنج تا شش هزار تومان است، ولی برای یک مثقال زعفران، باید حدود ۲۵۰ هزار تومان پول بدهید. غیر از پیاز و سیب‌زمینی، سبزی قورمه به‌دلیل علاقه ما ایرانی‌ها به قورمه‌سبزی جزو آن‌دسته از مواد ضروری است که تقریبا هر کسی سعی می‌کند آن را در آشپزخانه داشته باشد.

هر ۱۰۰گرم سبزی قورمه حدود ۳۰ هزار تومان است و اگر بخواهید سراغ سبزی قورمه‌های سرخ‌شده بروید باید حدود ۵۰ هزار تومان برای بسته‌های کوچک هزینه کنید. برای پختن غذای ساده‌ای مانند کوکو باید سراغ سبزی مخصوصش رفت که بسته‌های ۴۵۰ گرمی آن ۲۸ هزار تومان فروخته می‌شوند.

افزودنی‌هایی مانند رب از دیگر مواد اصلی غذا‌ها هستند، قوطی‌های ۴۰۰ گرمی رب‌گوجه را می‌شود حداکثر با ۲۸ هزار تومان خرید. برای خرید روغن برای غذا‌های سرخ‌کردنی با وزن ۹۰۰ گرمی به حدود ۶۰ هزار تومان پول نیاز پیدا خواهید کرد. روغن مایع با وزن ۸۱۰ گرم هم همین حدود قیمت دارد.

‌انواع ادویه و چاشنی

برای خرید یک بسته ۵۰۰ گرمی نمک باید پنج تا شش هزار تومان پول بدهید. البته اگر اصرار به استفاده از نمک ید‌دار داشته باشید، باید برای همین میزان بیش از ۱۴‌هزار تومان کارت بکشید.

قیمت یک بسته ۵۰۰ گرمی نمک صورتی که ظاهرا سالم‌تر از انواع دیگر است، ۴۵ هزار تومان ثبت شده. فلفل سیاه اغلب در سه وزن ۷۵، ۹۵ و ۲۰۰ گرم وجود دارد. برای خرید بسته‌های ۷۵ گرمی باید چیزی حدود ۴۰ هزار تومان پول بدهید. قیمت بسته ۹۰ گرمی ۵۰ هزار تومان و بسته‌های ۲۰۰ گرمی ۹۰ تا ۱۰۰ هزار تومان است.

اگر اهل تند کردن غذا هستید، می‌توانید سراغ فلفل قرمز بروید. فلفل قرمز‌هایی با وزن کم مانند ۶۵ گرم، دوروبر ۲۳ هزار تومان قیمت دارند، اما اگر بخواهید سراغ ۱۰۰ گرمی‌ها بروید باید ۴۰ هزار تومان هزینه کنید.

این روز‌ها پول‌بیبر فلفل قرمز ترکیه‌ای هم مد شده که ۱۰۰ گرم آن حدود ۴۰ هزار تومان فروخته می‌شود و اگر کمی از آن را با رنگ درخشانش روی سالاد بریزید، گل از گلتان می‌شکفد. اگر از آن‌هایی هستید که دانه‌های درشت فلفل را ترجیح می‌دهید و دوست دارید خودتان آن را آسیاب کنید، می‌توانید سراغ انواع ۵۰ گرمی موجود در بازار بروید که حدود ۵۰ هزار تومان فروخته می‌شوند.

بسته‌های ۱۰۰ گرمی زردچوبه ۲۲ تا ۲۵ هزار تومان قیمت دارند و برای خرید ۲۰۰ گرم از آن‌ها باید ۳۲ هزار تومان هزینه کنید. یک کیلو زردچوبه خشک که خودتان باید در خانه تبدیل به پودر کنید هم نزدیک به ۹۰ هزار تومان قیمت دارد.

پودر آویشن در اندازه ۵۰ گرمی در برند‌های مختلف بین ۳۵ تا ۴۵ هزار تومان است. اگر بخواهید برگ آویشن بخرید و خودتان پودر کنید باید برای ۱۰۰ گرم ۱۲۵ هزار تومان هزینه کنید. برای خرید پودر سیر در بسته‌بندی‌های ۱۰۰ گرمی به ۲۹ تا ۳۲ هزار تومان پول نیاز پیدا می‌کنید.

پودر دارچین در بسته ۸۰ گرمی نزدیک به ۳۰ هزار تومان فروخته می‌شود. زعفران گران‌ترین چاشنی غذا‌های ایرانی است. هر ۶/۴گرم زعفران را یک مثقال صدا می‌زنند.

این روز‌ها برای خرید این مقدار زعفران درجه یک باید ۲۵۰ تا ۲۶۰ هزار تومان پول کنار بگذارید. البته وزن‌های دیگری هم هستند. مثلا بسته سه گرمی ۱۸۰ تا ۱۸۵ هزار تومان بوده و با ۱۲۰ هزار تومان می‌شود دو گرم از طلای نارنجی را خرید. حتی بسته کوچک یک گرمی هم مشتری‌های خودش را دارد و اگر بخواهید از یکی از برند‌های مشهور تولیدکننده یک گرم خرید کنید باید حدود ۷۰ هزار تومان پول بدهید.

صیفی‌جات و سبزی‌ها

پیاز تازگی‌ها دارد برای خودش می‌تازد و نمی‌توانیم بگوییم سرعت بالا رفتن قیمت آن بالاتر از دلار است یا دلار گوی رقابت را به خانه می‌برد. اگر به فروشگاه نزدیک خانه بروید باید برای یک کیلو پیاز سفید بین ۲۵ تا ۲۸ هزار تومان اسکناس بشمارید یا کارت بکشید.

قیمت پیاز قرمز یک پله ارزان‌تر است و بین ۲۳ تا ۲۵ هزار تومان فروخته می‌شود. در تره‌بار ممکن است بتوانید هر کیلو پیاز را با قیمت ۱۹ تا ۲۰ هزار تومان هم پیدا کنید. برای خرید هر کیلو سیب‌زمینی معمولی باید به‌طور متوسط ۲۵ هزار تومان پول بدهید.

سیب‌زمینی میوری قیمتش تا ۳۰ هزار تومان هم بالا می‌رود. قیمت هر کیلو گوجه‌فرنگی دوروبر ۲۵ هزار تومان است. اگر شما کسی هستید که گوجه گیلاسی می‌خرید باید بابت هر کیلو ۳۵ هزار تومان هزینه کنید. البته بهتر است برای پخت غذا انتخابتان همان گوجه‌های معمولی باشد، چون گیلاسی‌ها صرفه اقتصادی ندارند.

قیمت بادمجان برای خورشت یا درست کردن غذا‌های ساده‌تری مانند کشک بادمجان، تقریبا ۳۰ هزار تومان است. اگر بخواهید بادمجان کبابی بخرید که کارتان آسان‌تر باشد و مجبور نشوید مدت طولانی پای اجاق بایستید، باید ۵۰ هزار تومان برای ۴۰۰ گرم پول بدهید. قیمت بادمجان سرخ‌شده ۴۰۰ گرمی هم همان حدود است.

اگر نخواهید نخودسبز را منجمد بخرید، می‌توانید بسته‌های ۳۸۰ گرمی نخود سبز تازه را ۳۸ هزار تومان بخرید. کنسرو‌ها ارزان‌تر هستند و نهایتا ۲۵ هزار تومان قیمت دارند.

بسته‌های سبزی خشک قورمه ۱۰۰ گرمی ۳۲ تا ۳۵ هزار تومان فروخته می‌شوند و اگر بخواهید سراغ سبزی قورمه منجمد بروید کارتان با ۳۰ هزار تومان راه می‌افتد. یک گزینه دیگر این است که سبزی قورمه را سرخ شده بخرید که ۴۰۰ گرم آن ۴۵ تا ۵۰ هزار تومان قیمت دارد. سبزی کوکو منجمد، اما ساده را با وزن ۴۰۰ گرم می‌شود حدود ۲۸ هزار تومان خرید.

برخی برند‌های لوکس‌تر قیمت این نوع سبزی‌ها را تا ۵۸ هزار تومان هم بالا برده‌اند. اگر بخواهید سراغ خرید سبزی کوکو خشک بروید، باید برای بسته ۲۰۰ گرمی حدودا ۴۵ هزار تومان هزینه کنید. سیر هم آنقدر‌ها که توقع داریم ارزان نیست.

قیمت هر ۱۰۰ گرم سیر خشک بین ۱۰ تا ۱۵ هزار تومان بوده و سیر تازه با برگ نزدیک به ۴۰ هزار تومان فروخته می‌شود. قیمت بسته‌های ۲۰۰ گرمی کشمش پلویی ۲۷ هزار تومان و بسته‌های ۳۵۰ گرمی ۴۰ هزار تومان هستند. اگر بخواهید فله‌ای خرید کنید، بابت یک کیلو باید ۱۷۰ هزار تومان کارت بکشید.

طعم‌دهندگان و افزودنی‌ها

غذای بدون رب گوجه‌فرنگی در آشپزی ایرانی چندان مفهومی ندارد. به‌همین خاطر اگر به سوپر مارکت برویم حتما برای یخچالمان رب را خواهیم خرید.

کوچک‌ترین بسته رب گوجه‌فرنگی ۱۶۰ گرم وزن دارد و ۱۲ هزار تومان فروخته می‌شود. البته ممکن است این مدل را هر مغازه‌ای پیدا نکنید. اما بعد از آن، رب‌های ۴۰۰ گرمی قرار دارند که قیمت آن‌ها ۲۴ هزار تومان تا ۲۸ هزار تومان است. برای نیم کیلو رب بسته‌بندی شده در شیشه، به ۳۶ هزار تومان نیاز دارید.

اگر نگران بزرگی شیشه یا حلبی رب نیستید که می‌تواند فضای قابل‌توجهی را در یخچال اشغال کند، می‌توانید سراغ وزن ۶۸۰ تا ۸۰۰ گرم بروید که به‌طور متوسط ۴۵ هزار تومان است. البته وزن‌های بالاتر هم وجود دارند.

مثلا اگر بخواهید یک رب یک‌و‌نیم کیلویی را به‌خانه ببرید باید ۸۰ تا ۹۰ هزار تومان هزینه کنید. روغن سرخ‌کردنی برای کوکو و غذا‌هایی از این دست، با وزن ۹۰۰ گرم ۶۰ تا ۶۳ هزار تومان است. اگر بخواهید سراغ انواع یک کیلو و ۳۰۰ گرمی بروید باید روی ۱۹۰ تا ۲۰۰ هزار تومان حساب کنید.

روغن مایع ۸۱۰ گرمی را می‌شود با پرداخت حدود ۶۰ هزار تومان خرید و به خانه آورد. روغن مایع یک کیلو و نیمی بین ۱۰۰ تا ۱۱۰ هزار تومان قیمت دارد.

روغن مایع در پخت برنج حرف اول را می‌زند و بدون آن حتی نمی‌توانیم تصور کنیم که غذا‌ها چه طعمی پیدا می‌کنند و تا چه اندازه استعداد خشک بودن را دارند. روغن‌های جامد پنج کیلویی که پرفروش هستند را می‌شود با ۳۵۰ تا ۳۶۰ هزار تومان خرید. این نوع روغن گران‌تر است و برخی از افراد ترجیح می‌دهند آن را با همان روغن مایع یا حتی کره جایگزین کنند.

روغن دو و نیم کیلویی جامد ۱۹۰ هزار تومان بوده و ۹۰۰ گرمی را می‌شود با کمی بیش از ۷۰ هزار تومان به کابینت آشپزخانه اضافه کرد. ارزان‌ترین آب‌لیمویی که می‌توان در بازار پیدا کرد ۲۵۰ گرمی است که با قیمت ۲۳ تومان فروخته می‌شود. آب‌لیمو‌هایی با وزن ۴۲۰ گرم نزدیک به ۳۰ هزار تومان هستند و ۹۰۰ گرمی را می‌شود با ۳۳ تا ۳۵ هزار تومان خرید. قیمت سس سویا ۵۰ گرمی حدود ۸۰ هزار تومان تعیین شده و عصاره گوشت و مرغ که بسته‌بندی‌های ۸۰ گرمی دارند بین ۱۲ تا ۱۴ هزار تومان فروخته می‌شوند.

حبوبات و…

پختن قورمه‌سبزی، غذای محبوب ما ایرانی‌ها به لوبیا قرمز نیاز دارد. در حال حاضر این نوع لوبیا در انواع ۴۵۰ گرمی و ۹۰۰ گرمی وجود دارد. بسته‌های ۴۵۰ گرمی لوبیا قرمز را می‌شود با حدود ۳۶ هزار تومان خرید و برای بسته ۹۰۰ گرمی، باید ۷۸ هزار تومان هزینه کرد. لوبیا چیتی ۹۰۰ گرمی ۹۰ هزار تومان است و بسته نیم‌کیلویی آن را می‌شود با حدود ۴۵ هزار تومان به خانه برد. لوبیا چشم‌بلبلی که کمتر از یک کیلو وزن دارد، ۷۰ هزار تومان قیمت خورده است.

برای درست کردن قیمه باید سراغ خرید لپه بروید. بسته ۷۵۰ گرمی لپه تقریبا ۶۰ هزار تومان است و ۹۰۰ گرمی‌ها به‌طور متوسط ۶۵ تا ۷۰ هزار تومان قیمت دارند. برای خرید عدس یا باید سراغ بسته ۴۵۰ گرمی بروید که قیمتش در حدود ۵۰ هزار تومان است یا اگر مصرف بیشتری دارید یک کیلوگرمی‌ها را تهیه کنید که قیمتشان طرف‌های ۸۵ هزار تومان تعیین شده. یک بسته دال عدس ۹۰۰ گرمی هم ۶۹ هزار تومان فروخته می‌شود. ۴۵۰ گرم نخود را می‌شود با ۴۲ هزار تومان خرید.

اگر دنبال ۹۰۰ گرمی‌ها باشید قیمت تا نزدیک ۸۰ هزار تومان هم بالا می‌رود. در این بین بسته‌های ۷۵۰ گرمی نخود هم وجود دارد که برای خرید آن باید ۶۰ تا ۶۲ هزار تومان کنار بگذارید. نیم کیلو ماش را می‌شود با پرداخت ۴۵ هزار تومان به خانه آورد و برای ۷۰۰ گرم آن باید نزدیک به ۷۰ هزار تومان پول داد. اگر سراغ بسته‌های ۹۰۰ گرمی بروید، باید ۹۰ هزار تومان هزینه کنید. یک بسته ۹۰۰ گرمی باقلا زرد، ۷۵ هزار تومان است و باقلا رشتی ۷۰۰ گرمی را می‌شود نزدیک به ۶۰ هزار تومان خرید.

سویا یکی دیگر از افزودنی‌هاست که به‌درد کسانی که رژیم دارند می‌خورد. یک بسته ۲۵۰ گرمی سویا ۲۰ هزار تومان بوده و یک کیلوی آن را می‌شود با ۵۰ هزار تومان خرید. برای خرید ۲۰۰ گرم لیموعمانی که آب‌گوشت، قورمه‌سبزی و قیمه را خوش‌طعم می‌کند، ۴۶ هزار تومان کارت می‌کشیم. البته برخی دوست دارند که پر لیمو عمانی را بخرند که ۷۰ گرم آن ۵۸ هزار تومان و ۱۰۰ گرمش ۶۰ هزار تومان است. قیمت ۴۵۰ گرم پودر لیموعمانی هم حدودا ۸۰ هزار تومان تعیین شده است.

منبع: روزنامه هفت صبح

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید