یک پیش‌بینی جدید برای اسکار ۲۰۲۳

یک پیش‌بینی جدید برای اسکار ۲۰۲۳

مراسم نود و پنجمین دوره جوایز سینمایی اسکار روز ۱۲ مارس ۲۰۲۳ (۲۱ اسفند) در تئاتر دالبی در هالیوود برگزار می‌شود

کد خبر : ۱۲۳۷۵۰
بازدید : ۲۴۸

برگزاری چند مراسم جوایز سینمایی در چند روز گذشته بیش از پیش بر عدم قطعیت و غیرقابل پیش‌بینی بودن فصل جوایزی حکایت دارد که در آن هیچ‌کس درباره اینکه چه رقیبی در نهایت جوایز اسکار را به خانه می‌برند، به اطمینان کامل نرسیده است.

به گزارش ورایتی، جوایز انجمن کارگردانان آمریکا (DGA)، که از لحاظ تاریخی به بهترین وجه با برنده نهایی بهترین کارگردانی اسکار مطابقت داشته است، جایزه اصلی خود را به «همه چیز همه جا همه یه یکباره» ساخته مشترک «دنیل کوان» و «انیل شاینرت» اعطا کرد تا آن‌ها سومین تیم کارگردانی نام بگیرند که در تاریخ ۷۵ ساله این جوایز پس از «رابرت وایز» و «جروم رابینز» برای «داستان وست ساید» و «جوئل کوئن» و «اتان کوئن» برای فیلم «جایی برای پیرمرد‌ها نیست» موفق به کسب این جایزه شوند.

تنها هشت برنده انجمن کارگردانان آمریکا نتوانسته‌اند در همان فصل اسکار را کسب کنند که آخرین نمونه آن «سم مندز» برای فیلم «۱۹۱۷» است که در جایزه اصلی انجمن کارگردانان برنده شد، اما در اسکار ۲۰۲۰ رقابت را به «بونگ جون هو» (اَنگل) واگذار کرد.

اما روز یکشنبه گذشته، جوایز آکادمی فیلم بریتانیا (بفتا) ساز مخالفی زد و فیلم آلمانی «در جبهه غرب خبری نیست» محصول نتفلیکس، بهترین فیلم آکادمی بریتانیا شد. بفتا همچنین از کمدی سیاه «بنشی‌های اینیشرین» و فیلم زندگی‌نامه «الویس» با اعطای چند جایزه استقبال کرد، در حالی که فیلم «هم چیز همه جا یه یکباره» تنها به کسب یک جایزه در شاخه تدوین اکتفا کرد.

درام جنگی «در جبهه غرب خبری نیست» با هفت جایزه بفتا شامل بهترین فیلم، کارگردانی (ادوارد برگر)، فیلمنامه اقتباسی، فیلمبرداری، صداگذاری، موسیقی متن اصلی و فیلم غیرانگلیسی زبان کنار برنده بزرگ جوایز بفتا نام گرفت و «ادوارد برگر» جدیدترین کارگردانی نام گرفت که نامزد اسکار نشده، اما جایزه اصلی بفتا را از آن خود کرده و پیش از این «بن افلک» برای «آرگو» (۲۰۱۲) بود که در نهایت برنده اسکار بهترین فیلم شد.

با ۱۴ نامزدی بفتا (که دومین فیلم با بیشترین تعداد نامزدی در تاریخ این جوایز است)، پیش‌بینی می‌شد فیلم «در جبهه غرب خبری نیست» عملکرد مثبتی در جوایز بفتا داشته باشد. با این وجود، بدون نامزدی در جوایز انجمن تهیه‌کنندگان (PGA)، انجمن بازیگران (SAG)، انجمن کارگردانان (DGA) و انجمن نویسندگان (WGA)، این فیلم مسیر دشواری برای موفقیت چشمگیر در جوایز اسکار خواهد داشت، هرچند که در ۹ شاخه نامزد دریافت جایزه آکادمی است.

تنها شانس اصلی «در جبه غرب خبری نیست» را می‌توان در شاخه بهترین فیلم بین المللی (فیلم غیرانگلیسی زبان) اسکار ۲۰۲۳ دانست و در سایر شاخه طبق رفتار تاریخی آکادمی، این فیلم با موانعی برای کسب جایزه رو به رو است.

با توجه به معادلات پیچیده فصل جوایز سینمایی ۲۰۲۳-۲۰۲۲، جدیدترین پیش بینی از برندگان نهایی اسکار ۲۰۲۳ از این قرار است:

بهترین فیلم:
همه چیز همه جا به یکباره»

بهترین کارگردان:
دنیل کوان، دنیل شاینرت (همه چیز همه جا به یکباره)

بازیگر مرد:
آستین باتلر (الویس)

بازیگر زن:
کیت بلانشت (تار)

بازیگر نقش مکممل مرد:
که هوی کوان (همه چیز همه جا به یکباره)

بازیگر نقش مکمل زن:
آنجلا باست (پلنگ سیاه: واکاندا برای همیشه)

فیلمنامه اصلی :
«بنشی‌های اینیشرین» (مارتین مک‌دونا)

فیلمنامه اقتباسی:
«در جبهه غرب خبری نیست» (ادوارد برگر، لسلی پاترسون، ایان استوکل)

انیمیشن بلند:
پینوکیو گیرمو دل‌تورو

طراحی تولید:
بابیلون

فیلمبرداری:
در جبهه غرب خبری نیست (جیمز فرند)

طراحی لباس:
الویس (کاترین مارتین)

تدوین:
همه چیز همه جا به یکباره (پل راجرز)

چهره‌آرایی:
الویس (مارک کولیه، جیسون بیرد و آلدو سینورتی)

صدا:
در جبهه غرب خبری نیست (ویکتور پراشیل، فرانک کروزه، مارکوس استملر، لارس گینزل و استفان کورته)

جلوه‌های بصری:
آواتار: راه آب (جو لتری، ریچارد بانهام، اریک سایندون و دنیل بارت)

موسیقی متن:
در جبهه غرب خبری نیست (فولکر برتلمن)

مستند بلند:
آتش عشق

فیلم بین‌المللی:
در جبهه غرب خبری نیست (آلمان)

انیمیشن کوتاه:
My Year of Dicks

مستند کوتاه:
اثر مارتا میچل

فیلم کوتاه:
خداحافظی ایرلندی

مراسم نود و پنجمین دوره جوایز سینمایی اسکار روز ۱۲ مارس ۲۰۲۳ (۲۱ اسفند) در تئاتر دالبی در هالیوود برگزار می‌شود و فیلم «همه چیزهمه جا به یکباره» با نامزدی در ۱۱ شاخه پیشتاز این رویداد است و پس از آن دو فیلم در «جبهه غرب خبری نیست» و «بنشی‌های اینیشرین» هرکدام ۹ نامزدی دریافت کردند.

۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید