چرا نمی‌توانید به رژیم غذایی‌تان پایبند بمانید؟

چرا نمی‌توانید به رژیم غذایی‌تان پایبند بمانید؟

رژیم گرفتن اقدامی است که عموما دوام چندانی ندارد. اغلب پس از گذشت مدت کوتاهی رژیم افراد می‌شکند و به سرعت هم وزنی که کم کرده بودند بر می‌گردد.

کد خبر : ۴۱۸۸۱
بازدید : ۱۷۰۳
چرا نمی‌توانید به رژیم غذایی‌تان پایبند بمانید؟
رژیم گرفتن اقدامی است که عموما دوام چندانی ندارد. اغلب پس از گذشت مدت کوتاهی رژیم افراد می‌شکند و به سرعت هم وزنی که کم کرده بودند بر می‌گردد.

سوال اصلی این جا است که این اتفاق ناامیدکننده چرا رخ می‌دهد و دلیل یا دلایل اصلی شکست رژیم‌های غذایی چه هستند؟

خبرگزاری Business Insider برای پاسخ به این سوال سراغ ویتنی استوارت یک متخصص تغذیه رفته و سعی کرده جواب پرسش مطرح شده را جست‌و‌جو کند.

استوارت معتقد است اساسا رژیم‌های غذایی متعارف ما را دوباره به نقطه اول باز می‌گرداند. این متخصص تغذیه می‌گوید عموم رژیم‌های غذایی بر ایده حذف و کمتر کردن بنا شده‌اند، کمتر کردن کالری یا تعدادی از گروه‌های غذایی و گاهی غذا خوردن در زمان‌هایی خاص. در واقع اغلب رژیم‌های مد روز قواعد بسیار سخت‌گیرانه‌ای دارند و چنین رژیم‌هایی را نمی‌توان در دوره‌های طولانی مدت پیش برد.

ایده محروم کردن خود از بعضی مواد غذایی که در بطن بسیاری از رژیم‌ها نهفته است باعث می‌شود حس کنیم بر وضعیت کنترل داریم و نخوردن یا پرهیز کردن از موادی خاص بهمان حس بسیار خوبی می‌دهد. با این وجود چون این مدل رژیم‌ها را نمی‌شود مثل یک عادت به شکل بلندمدت ادامه داد حدود دو هفته بعد وقتی محرومیت از مواد غذایی خاص شرایط را برای‌مان بسیار سخت می‌کند کنترل‌ شخصی‌مان را از دست می‌دهیم.

در این شرایط فردی که رژیم غذایی شدیدی گرفته عموما دچار افراط می‌شود، مثلا به خودش می‌گوید دو هفته است شیرینی نخوردم و حق دارم هر قدر که دلم می‌خواهد شیرینی بخورم.

همین کار فرد را دوباره به نقطه اول باز می‌گرداند. در واقع حتی بدتر از این، علاوه بر بازگشتن به نقطه اول، احساس گناه هم می‌کند که نتوانسته خودش را کنترل کند و حسی کاملا منفی وجودش را فرا می‌گیرد. گاهی این حس منفی از خود مشکلات اضافه وزن هم نقش مخرب‌تری دارد.

چطور رژیم‌مان را حفظ کنیم؟
ویتنی استوارت معتقد است برای پیش‌بردن یک رژیم غذایی موفق باید از تغییرات کوچک اما پایدار شروع کنید. در چنین برنامه‌ای باید از هر شیوه افراطی و تند پرهیز کرد و در طول زمان با تغییرات کوچک پیش رفت. با این وجود چنین رژیمی اصلا کار آسانی نیست. در واقع خیلی از مردم ترجیح ‌می‌دهند ظرف ۱۰ روز یک رژیم سنگین بدون کربوهیدرات، بدون نمک و بدون شکر را پیش ببرند و بعد هم برگردند به عادت‌های سابق‌شان تا اینکه یک برنامه تدریجی آرام را برای مدتی طولانی ادامه دهند.

این متخصص تغذیه برای اصلاح این وضعیت چند توصیه مهم دارد:
به جای اینکه ناگهان گیاه‌خوار شوید به خودتان تعهد دهید که در هر وعده شام حداقل دو قلم سبزیجات مصرف کنید. می‌توانید این کار را اوایل سه روز در هفته انجام دهید. توجه کنید که نمی‌گوییم گیاه‌خوار شدن غیرممکن است بلکه استفاده از این شیوه تدریجی احتمال اینکه واقعا بتوانید طرح‌تان را عملی کنید را بیشتر می‌کند.

به جای آنکه یک رژیم سفت و سخت بدون شکر بگیرید و هرگز از این ماده غذایی استفاده نکنید با قدم‌هایی کوچک‌تر شروع کنید. برای مثال اگر صبح‌ها چای‌تان را شیرین می‌کنید، از این عادت دست بردارید و سعی کنید عادت جدیدی (مثلا خوردن یک تخم‌مرغ در وعده صبحانه) را جایگزین کنید.

به جای استفاده از تنقلات مضر به عنوان میان‌وعده موادی مثل هویج، کرفس یا فلفل دلمه‌ای مصرف کنید.

با رعایت این نکات و پی گرفتن یک روند ثابت و تدریجی می‌توانید مطمئن باشید که به همان‌ جایی می‌رسید که از آغاز می‌خواستید اما این رژیم پایداری بیشتری دارد و احتمال اینکه آن را ناگهان در میانه راه رها کنید بسیار کمتر است.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید