چرا نفتکشها، نفت ایرانی را قاچاق میبرند؟
من فکر میکنم که ایران به لحاظ حفظ منافع و سرمایههای ملی خودش یک اقدام قانونی برای جلوگیری از قاچاق سوخت انجام میدهد. این قاچاق چه از راه زمینی و چه دریایی صورت گیرد باید با آن مقابله شود.
کد خبر :
۷۲۰۷۴
بازدید :
۸۰۷۱
مهدیه تاری | سومین بار در عرض یک ماه است که سپاه نفت کشی را همراه با خدمه آن در خلیج فارس متوقف میکند.
تهران در این زمینه تاکید میکند که کشتی گرفته شده در شمال تنگه هرمز ۷۰۰ هزار لیتر سوخت ایرانی را به صورت قاچاق حمل میکرده و به سمت کشورهای عربی خلیج فارس میرفته است.
شاید این سوال مطرح میشود که چرا سوخت ایرانی باید به کشورهای عربی خلیج فارس حمل شود، به کشورهایی که خودشان نفت تولید میکنند؟
سعید میرترابی حسینی، عضو هیات علمی گروه علوم سیاسی دانشگاه خوارزمی در این ارتباط توضیح میدهد:
این قضیه از قبل رایج بوده است. از آنجا که در ایران از لحاظ قیمتهای بین المللی بهای سوخت پایین است، گرایش زیادی برای قاچاق سوخت به خارج از کشور چه زمینی و چه دریایی وجود داشته است. همچنین در چند سال اخیر به خاطر تحریمها، پول ایران افت شدیدی داشته باعث شده است که بهای سوخت داخلی ارزانتر بوده و جذابیت زیادی برای قاچاق داشته باشد.
تهران در این زمینه تاکید میکند که کشتی گرفته شده در شمال تنگه هرمز ۷۰۰ هزار لیتر سوخت ایرانی را به صورت قاچاق حمل میکرده و به سمت کشورهای عربی خلیج فارس میرفته است.
شاید این سوال مطرح میشود که چرا سوخت ایرانی باید به کشورهای عربی خلیج فارس حمل شود، به کشورهایی که خودشان نفت تولید میکنند؟
سعید میرترابی حسینی، عضو هیات علمی گروه علوم سیاسی دانشگاه خوارزمی در این ارتباط توضیح میدهد:
این قضیه از قبل رایج بوده است. از آنجا که در ایران از لحاظ قیمتهای بین المللی بهای سوخت پایین است، گرایش زیادی برای قاچاق سوخت به خارج از کشور چه زمینی و چه دریایی وجود داشته است. همچنین در چند سال اخیر به خاطر تحریمها، پول ایران افت شدیدی داشته باعث شده است که بهای سوخت داخلی ارزانتر بوده و جذابیت زیادی برای قاچاق داشته باشد.
سابقا این مسائل با چنین برخوردهایی روبرو نبود و میتوان به این نکته توجه داشت که بخشی از این قضیه به حساسیتی مربوط میشود که در خصوص نفت کشها در این منطقه به وجود آمده است بنابراین از منظر رسانهها بیشتر مورد توجه قرار میگیرد.
من فکر میکنم که ایران به لحاظ حفظ منافع و سرمایههای ملی خودش یک اقدام قانونی برای جلوگیری از قاچاق سوخت انجام میدهد. این قاچاق چه از راه زمینی و چه دریایی صورت گیرد باید با آن مقابله شود.
میرترابی در پاسخ به این سوال که آیا افراد و یا سازمانهای خاصی به کار قاچاق سوخت از ایران مشغولند و اینکه آیا پیش از این چنین فعالیتی چه از دریا و چه از خشکی با چنین شدتی انجام میشد یا خیر، میافزایند:
میرترابی در پاسخ به این سوال که آیا افراد و یا سازمانهای خاصی به کار قاچاق سوخت از ایران مشغولند و اینکه آیا پیش از این چنین فعالیتی چه از دریا و چه از خشکی با چنین شدتی انجام میشد یا خیر، میافزایند:
با توجه به سودآوری هنگفت قاچاق سوخت از ایران، هم به شکل غیر سازمان یافته و هم سازمان یافته و تبانی با برخی از افراد در نقاط مرزی به منظور سودجویی و یا افرادی خاص درون سیستم که منظور سود خودشان با آنها همکاری نمایند. به دلیل سود بسیار زیادی که در حال حاضر قاچاق سوخت از ایران به همراه دارد؛ که البته در این زمینه پیشتر هم افرادی شناسایی و دستگیر شدهاند.
حتی ممکن است به دلیل تنشهایی که ایران با کشورهای عربی دارد از آن طرف نیز مشوقهایی یا زمینه سازیهایی که به قاچاق سوخت از ایران به سمت کشورهای حاشیه خلیج فارس کمک کند. چرا که این اقدام به زیان ایران است و از نظر اقتصادی به ما آسیب هنگفتی وارد میکند.
طبیعتا تنشها و اختلافات بین ایران و کشورهای عربی ممکن است این مسئله از جانب کشورهای حاشیه خلیج فارس زمینه سازی و تشویق شود.
اما آیا تحریمهای نفتی آمریکا علیه ایران و کاهش مبادلات نفتی به شدت گرفتن قاچاق کمک کرده است؟ آیا کاهش ارزش پول ملی ایران در روند سرعت بخشیدن قاچاق موثر بوده است:
ارزش پول ملی ایران به دلیل شدت گرفتن تحریمها و البته مشکلات اقتصادی داخلی اتفاق افتاده است که دلیل اصلی آنرا میتوان ناشی از عوامل اقتصادی داخلی و مهمترین آن رشد شدید نقدینگی در داخل اقتصاد ایران است.
اما آیا تحریمهای نفتی آمریکا علیه ایران و کاهش مبادلات نفتی به شدت گرفتن قاچاق کمک کرده است؟ آیا کاهش ارزش پول ملی ایران در روند سرعت بخشیدن قاچاق موثر بوده است:
ارزش پول ملی ایران به دلیل شدت گرفتن تحریمها و البته مشکلات اقتصادی داخلی اتفاق افتاده است که دلیل اصلی آنرا میتوان ناشی از عوامل اقتصادی داخلی و مهمترین آن رشد شدید نقدینگی در داخل اقتصاد ایران است.
اما تحریمها باعث شده است که قدرت کنترل و مدیریتی که بانک مرکزی ایران میتوانست اعمال کند، کاهش یابد و این اثر کاهش اثر پول ملی بیشتر در دوره تحریمها خودش را نشان دهد. نمیتوان گفت که تحریمها عامل اصلی افت ارزش پول بوده و حتی میتوانیم بگوییم که عامل ثانوی بوده است.
منبع: اسپوتنیک
۰