میلیارد‌ها دلار در ورزش آمریکا به فنا می‌رود

میلیارد‌ها دلار در ورزش آمریکا به فنا می‌رود

برخی تیم‌ها و لیگ‌ها ممکن است قرارداد‌هایی با برخی شرکت‌های بیمه‌ای داشته باشند که می‌تواند بخشی از درآمد‌های از دست رفته آن‌ها را تامین کند، اما تاثیر طولانی‌مدت تعطیلی رقابت‌ها ممکن است آن‌ها را هم دچار مشکل کند.

کد خبر : ۷۸۰۹۱
بازدید : ۶۱۲۸
میلیارد‌ها دلار در ورزش آمریکا به فنا می‌رود
سامان سعادت | برای اولین‌بار در نزدیک به دو دهه اخیر جهان ورزش با ارزش مالی ۱۶۰ میلیارد دلار در تاریکی فرو رفته است. نتایج مربوط به لغو یا به تعویق انداختن مسابقات ورزشی بسیار گسترده است. از ملاحظات اجتماعی در مورد رقابت‌ها گرفته تا پیامد‌های مالی جدی برای ورزشکاران، تیم‌ها، لیگ‌ها و سازمان‌ها و ده‌ها هزار نفری که به‌طور مستقیم یا غیرمستقیم در مسابقات ورزشی فعالیت می‌کنند.
مثلا لبرون جیمز هر بار که نمی‌تواند برای لیکرز به میدان برود نزدیک به ۴۰۰ هزار دلار را از دست می‌دهد. البته با توجه به ثروت این بازیکن نمی‌توان چندان برایش دلسوزی کرد، اما بازیکنان دیگری هم هستند که در لیگ‌های کوچک بازی می‌کنند و حالا برای اجاره‌خانه و غذا به پول احتیاج دارند. همچنین وضعیت تیم‌های هاکی کالج کاملا به پول N.C.A.A بستگی دارد.

در گذشته ثابت شده است تجارت ورزشی می‌تواند از رکود اقتصادی جان سالم به در ببرد. سازمان‌های پیشرفته ورزشی بحران اقتصادی حملات تروریستی ۱۱ سپتامبر و بحران مالی سال ۲۰۰۸ را خنثی کرده بودند. مشکل امروز، اما تعطیلی مسابقات ورزشی است که به دلیل شیوع ویروس کرونا اتفاق افتاده است.
مایکل لینچ مدیر سابق بازاریابی ورزشی و مشاور طولانی مدت در صنعت ورزش در این رابطه می‌گوید: «این تاثیرات واقعا قابل توجه هستند. این‌ها هم ضرر‌های اقتصادی به بار می‌آورند و هم فرصت‌ها را نابود می‌کنند.»

برخی تیم‌ها و لیگ‌ها ممکن است قرارداد‌هایی با برخی شرکت‌های بیمه‌ای داشته باشند که می‌تواند بخشی از درآمد‌های از دست رفته آن‌ها را تامین کند، اما تاثیر طولانی‌مدت تعطیلی رقابت‌ها ممکن است آن‌ها را هم دچار مشکل کند.
اندی دولیچ که فعالیت‌های تجاری را برای تیم‌های ممفیس گریزلیز، گلذن استیت وریرز، اوکلند و سن‌فرانسیسکو فورتی نایزرز انجام می‌دهد نیز نسبت به وضعیت جدید ابراز نگرانی کرده است. در ادامه نگاهی به چگونگی تاثیرگذاری شیوع ویروس در برخی رقابت‌های مهم ورزشی می‌اندازیم.

N.B.A
بزرگ‌ترین خطر مالی برای لیگ از دست رفتن درآمد حاصل از قرارداد‌های تلویزیونی است. این لیگ تقریبا ۹ میلیارد دلار از درآمد خود را از رسانه‌ها دریافت می‌کند که رقم بسیار مهمی برای هر لیگی به حساب می‌آید. خساراتی نیز متوجه بخش بلیت‌فروشی است.
تیم‌ها هنوز اعلام نکرده‌اند که پول بلیت‌ها را برمی‌گردانند یا اعتباری برای خرید بلیت در آینده ارایه می‌دهند. البته یک بند در قرارداد‌های NBA به تیم‌ها اجازه می‌دهد کمی بیش از یک درصد از حقوق بازیکنان را برای بازی‌هایی که تیم‌ها از دست می‌دهند، برای خود نگه دارند.
مارک لارزی صاحب میلواکی باکس صبح روز پس از تعلیق مسابقات گفت: انتظار دارد لیگ برای چهار هفته تعطیل شود. برخی تیم‌ها مانند کلیولند با جبران خسارت کارگران موافقت کرده‌اند. برخی بازیکنان از جمله کوین لاو و جیانیس آنتوتکمپو ۱۰۰ هزار دلار برای کارگران جمع‌آوری کرده‌اند.

N.C.A.A
این سازمان نیز مسابقات بسکتبال خود را لغو کرده است و دچار عواقب مالی زیادی خواهد شد. این انجمن در آخرین سال مالی خود بیش از ۱.۱ میلیارد دلار جمع‌آوری کرده که بیش از یک میلیارد دلار آن از محل رویداد‌های مهم و حق پخش تلویزیونی و بازاریابی بوده است؛ اما جدا از این قطعا این انجمن میلیون‌ها دلار در بازار فروش بلیت از دست داده است.
در اینجا نیز برخی بیمه نامه‌ها ممکن است به کاهش خسارات کمک کند و ارقامی بین ۶۱۱ تا ۴۷۴ میلیون دلار بازگردد. بسیاری از مدیران ورزشی کالج گفتند راه دیگری نداشتند و اولویت اول همه سلامت افراد است.
در رقابت‌های کالج سیستم توزیع پول به این شکل است که مدارس در مسابقات پیش می‌روند و پول‌هایی که در این رقابت‌ها جمع می‌شود به کنفرانس‌ها فرستاده می‌شود تا به صورت مساوی بین مدارس عضو پخش شود. امسال این رقم برای هر مدرسه به ۲۸۲ هزار و ۱۰۰ دلار رسید.
مدارس نیز از این پول برای تامین بودجه ورزش‌هایی که پول زیادی در نمی‌آورند، استفاده می‌کنند، اما بعد از تعلیق مسابقات معلوم نیست چه میزان پول برای توزیع در دسترس قرار می‌گیرد. دنیس توماس که از سال ۲۰۰۲ کمیسر کنفرانس دوومیدانی آسیای میانه شناخته می‌شود، گفت: «این یک وضعیت بی‌سابقه و ناشناخته است.»

N.H.L
شاید لیگ هاکی بیش از هر لیگ دیگری با نحوه مدیریت تعطیلی مسابقات آشنا باشد. کما اینکه در فصل ۵-۲۰۰۴ و همچنین ۱۳-۲۰۱۲ با چنین وضعیتی روبه‌رو شده بود. البته بین شرایط آن موقع و الان کمی تفاوت وجود دارد. در آن دو سال که مسابقات با محکومیت برگزاری مواجه شده بود، تیم‌ها مجبور نبودند حقوق بازیکنان را پرداخت کنند.
همچنین در حین محکومیت برخی تیم‌ها توانستند با برگزاری کنسرت و سایر رقابت‌های ورزشی و نمایش‌های خانوادگی درآمد‌های از دست رفته خود را جبران کنند، اما امروز نمی‌توانند چنین کاری را انجام دهند. مساله دیگر این است که هاکی در ایالات متحده بیننده تلویزیونی چندانی ندارد و بیشتر از سایر لیگ‌ها به فروش بلیت متکی است.

M.L.B
لیگ بیسبال نیز با تعلیق مسابقات دچار مشکل شده، ولی در این لیگ ضرر و زیان از تیمی به تیم دیگر متفاوت است. به عنوان مثال در سیاتل که یکی از کانون‌های شیوع ویروس است، احتمالا در آینده مشکلات بیشتری برای بازگرداندن تماشاچی‌ها نسبت به سایر محل‌هایی که موارد ابتلای کمتری دارند، داشته باشد.
در این لیگ یکی از مشکلات شروع مجدد فصل در برخی شهر‌ها نظیر سان‌فرانسیسکو است که در راه‌اندازی اجتماعات محدودیت‌های طولانی مدتی دارند. در این بین تیم‌هایی که قرارداد‌هایی با شبکه‌های محلی خود نیز دارند، ممکن است از دو جا ضربه بخورند؛ به این‌ها از دست رفتن پول بلیت هم اضافه کنید، اما از آنجا که بازیکنان از تمرینات بهاری فاصله می‌گیرند این امکان وجود دارد که حقوق دریافت نکنند.
طبق قوانین شرایط پرداخت در بیسبال، تیم‌ها می‌توانند در شرایط اضطرار ملی که بازی‌ها انجام نمی‌شوند، پولی پرداخت نکنند. ترامپ عصر جمعه در امریکا شرایط اضطراری اعلام کرد.

تنیس و گلف
خیلی زود است که بگوییم تاثیر نهایی شیوع ویروس روی مسابقات P.G.A، W.T.A، A.T.P و L.P.G.A چیست و این بستگی به برنامه‌ریزی مجدد رویداد‌ها دارد. در این مسابقات هر بازیکنی به تنهایی کار می‌کند و اگر نتواند در رقابتی حاضر شود، دستمزدی دریافت نخواهد کرد. اما شرکای خیریه‌ای تور P.G.A (گلف) ممکن است بیشترین پول را از دست بدهند.
بیشتر مسابقات گلف متعلق به افراد غیرانتفاعی هستند که بخشی از درآمد‌های خود را به خیران محلی می‌بخشند. این مسابقات سال گذشته ۲۰۴ میلیون دلار برای خیریه‌ها جمع‌آوری کرده بود و با شرایط جدید ممکن است امسال خیریه‌ها مهم‌ترین کمک‌های مالی خود را از دست بدهند.

ورزش‌های رزمی
اواخر وقت پنجشنبه بالاخره رییس بوکس تاد دوبوف تسلیم شد و مبارز‌ه‌ای که قرار بود روز شنبه در مدیسون اسکوئر گاردن برگزار شود را لغو کرد. وی گفت که برای پول بلیت و اقامت ۱۰۰ نفر پول پرداخت کرده و حالا تمام این پول از بین رفته است. اما بازندگان واقعی تعطیلی رقابت‌ها مبارزانی هستند که فقط بعد از رقابت دستمزد می‌گیرند.
دوبوف گفت: «برخی از این افراد ماه آینده باید اجاره بپردازند و ممکن است به پول نیاز داشته باشند.» البته مبارزه‌های سازمان UFC قرار است بدون حضور هواداران برگزار شود. رییس این سازمان گفت که در مشورت با کاخ سفید این تصمیم اتخاذ شده است.

منبع: روزنامه اعتماد به نقل از نیویورک‌تایمز
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید