روش‌های شناسایی نوع پوست و مراقبت از آن

روش‌های شناسایی نوع پوست و مراقبت از آن

نوع پوست شما در طول زندگی‌تان تغییر می‌کند، پس اگر برای مثال در دهه دوم زندگی‌تان از پوستِ چرب و مستعدِ آکنه در رنج بودید، ممکن است با رسیدن به دهه سوم زندگی‌تان صاحب پوستی خشک یا پوستی که در ناحیه T چرب است، باشید. او توضیح می‌دهد: «تغییرات هورمونی، سبک زندگی، ژنتیک، بارداری و محیط همه نقش‌های مهمی در تغییر نوع پوست ما ایفا می‌کنند.»

کد خبر : ۹۸۳۹۰
بازدید : ۳۱۵۵
فرادید | برای همه ما پیش آمده که به داروخانه مراجعه کرده‌ایم و با قفسه‌هایی پر از انواعی از مرطوب‌کننده و سایر محصولات آرایشی-بهداشتی که برای پوست‌های متفاوت تهیه شده‌اند، مواجه شده‌ایم. چطور باید بفهمیم که کدامیک از این محصولات برای پوست ما مفید هستند؟

به گزارش فرادید، چند کارشناس ارشد از انگلستان در مصاحبه‌ای اختصاصی با نشریه فی‌میل، چند پرسش کلیدی را مطرح می‌کنند که با پاسخ به آن‌ها می‌توانید در مسیر درست قرار بگیرید. بقیه‌اش با خودتان است که اطلاعات کافی را درباره برند‌های مختلفی که وجود دارد گردآوری کنند و بهترین برند‌هایی که بیشترین سازگاری را با پوست‌تان دارند، انتخاب کنید.

دکتر راس پِری، متخصص پوست، می‌گوید به‌طور معمول ۵‌نوع پوست شامل پوستِ چرب و مستعدِ آکنه، پوستِ متعادل، حساس و مختلط وجود دارد. اما هشدار می‌دهد که نوع پوست افراد می‌تواند در گذر زمان تغییر کند.

«نوع پوست شما در طول زندگی‌تان تغییر می‌کند، پس اگر برای مثال در دهه دوم زندگی‌تان از پوستِ چرب و مستعدِ آکنه در رنج بودید، ممکن است با رسیدن به دهه سوم زندگی‌تان صاحب پوستی خشک یا پوستی که در ناحیه T چرب است، باشید.» او توضیح می‌دهد: «تغییرات هورمونی، سبک زندگی، ژنتیک، بارداری و محیط همه نقش‌های مهمی در تغییر نوع پوست ما ایفا می‌کنند.»

پوستِ چرب و مستعدِ آکنه
دکتر اِما، متخصص پوست، ۵ شاخص را نام می‌برد که به کمک آن‌ها می‌توانید پوست چرب را تشخیص دهید. او توضیح می‌دهد: «روی پوست چرب می‌توان بیرون‌ریزیِ آکنه‌ها، منافذی که به‌وضوح باز هستند و جوش‌های سرسیاهِ رویِ بینی را مشاهده کرد. این موارد به دلیل افزایش تولید سِبوم روی پوست ظاهر می‌شوند.»

دکتر راس با این گفته موافق است و هشدار می‌دهد که اگر منافذ پوست به خوبی تمیز و لایه‌برداری نشوند، افزایش سبوم باعث بیرون‌ریزیِ آکنه می‌شود.

او توصیه می‌کند: «اگر احساس می‌کنید که پوست صورت‌تان چرب و روغنی است و همیشه تعدادی جوش روی صورت‌تان دارید، باید مطمئین شوید که در طول روز و شب پوست صورت‌تان را خوب تمیز می‌کنید و از آلودگی‌ها و گرد و خاک آن را پاک می‌کنید.»

او توضیح می‌دهد: «محصولاتی که حاوی سالیسیلیک‌اسید، گلیکولیک اسید یا بنزوئیل پروکساید هستند برای چنین پوست‌هایی مناسبند. این محصولات باعثِ شکستنِ پیوندِ سلول‌های مرده پوست می‌شوند و به‌این‌ترتیب آن‌ها را از روی سطح پوست پاک می‌کنند. بعد از استفاده از هر کدام از این محصولات باید مرطوب‌کننده فاقدِ چربی استفاده کنید.»

او می‌افزاید محصولاتِ ضدجوش به شیوه‌های متفاوتی کار می‌کنند. برخی از آن‌ها باکتری‌هایی که عاملِ التهاب آکنه‌ها هستند را از بین می‌برند و برخی دیگر چربی اضافی را از روی پوست صورت پاک می‌کنند یا رشد سلول‌های جدید پوست را تسریع می‌کنند و سلول‌های مرده را از روی پوست پاک می‌کنند.

او می‌گوید: «معروف‌ترین محصولات ضدجوش حاوی بنزوئیل پروکساید هستند که باکتری‌های ایجاد‌کنندۀ جوش را از بین می‌برد، به حذفِ چربیِ اضافیِ پوست کمک می‌کند و سلول‌های مرده را هم از روی پوست پاک می‌کند. سالیسیلیک اسید از بسته شدنِ منافذ پوستی پیشگیری می‌کند و آلفا هیدروکسی اسید (آ اِچ آ) به از بین بردنِ سلول‌های مرده پوست و کم کردنِ التهاب پوست کمک می‌کند.»

او تأکید می‌کند افرادی که پوست چرب دارند باید از لمس پوست صورت، به‌خصوص در ناحیه چانه که بیشترین مقدار چربی و سبوم را تولید می‌کند، خودداری کنند.

او می‌افزاید: «اگر پوست قرمز و ملتهب است، ممکن است استفاده از روغن درختِ چای یا فندق افسونگر برای آرام کردن و تسکین دادنِ پوست مفید باشد. نوشیدنِ آب فراوان برای حفظِ رطوبتِ پوست و خودداری از مصرفِ الکل ضرورت دارد.»

«یک رژیم غذایی سالم شامل برگ‌های سبز، ماهی و پروبیوتیک‌ها نیز می‌تواند کمک‌کننده باشد. مهم است که از ضد‌آفتاب‌های فاقدِ چربی با اس‌پی‌افِ ۳۰ استفاده کنید؛ زیرا نور آفتاب خودش یکی از عوامل بروز آکنه است.»

اما دکتر راس می‌گوید خبر‌های خوبی برای افرادی با پوست چرب وجود دارد. او توضیح می‌دهد: «افرادی که پوست‌های چرب دارند، کم‌تر احتمال دارد که خطوط عمیق روی پوست‌شان مشاهده شود، زیرا پوست‌شان مرطوب‌کننده طبیعی دارد. معنایش این نیست که این افراد نباید مرطوب‌کننده مصرف کنند بلکه باید مرطوب‌کننده‌های فاقد چربی استفاده کنند.»

پوست خشک
دکتر، اما می‌گوید، اگر پوست‌تان دارای بافتی خشن و رنگ مات است و به‌خصوص بعد از تمیز کردنش احساس می‌کند پوست‌تان دچار کشیدگی و سفتی شده است، احتمالاً دچار خشکیِ پوست هستید.

دکتر راس تأکید می‌کند خطوط و چروک‌های ظریف روی پوست، قرمزی و منافذی که قابل‌مشاهده نیستند، می‌توانند از علائم پوستِ خشک باشند.

او توضیح می‌دهد: «این نوع پوست در زمستان و بر اثر اثراتِ حرارتِ گرمایشِ مرکزی و سرد‌تر شدنِ هوا مشکلاتِ بیشتری دارد؛ سردی هوا و گرمایش مرکزی باعث می‌شود پوست خشک‌تر، کشیده‌تر و دچار پوسته‌ریزی شود و لکه‌های قرمز روی آن ایجاد شود.»

او می‌گوید: «این نوع پوست باید به طور مرتب از لایه غلیظی از کرم مرطوب‌کننده در روز‌های زمستانی استفاده کند و از پاک‌کننده‌هایی استفاده کنید که پایه کرمی دارند. هر کار شدیدی که روی پوست انجام شود می‌تواند چربی طبیعی این نوع پوست را از بین ببرد و احساس خشکی و کشیدگی آن را تشدید کند.»

دکتر راس همچنین اضافه می‌کند که این نوع پوست‌ها مستعدِ خطوط ریزی هستند که همیشگی به نظر می‌رسند. این کارشناس پوست توصیه می‌کند که افرادی که پوست خشک دارند «یک سرم شب که حاوی ویتامین سی است را انتخاب و استفاده کنند.»

دکتر تونی، متخصص دیگر پوست، توصیه می‌کند که یکی از سریع‌ترین راه‌ها برای خلاص شدن از شر خشکیِ پوستی که ناشی از استفاده از محصولاتِ حاوی گلیکولیک اسید (آ اچ آ) است، این است که آب ولرم را روی پوست‌تان استفاده کنید تا اثر این مواد از بین برود. او تأکید می‌کند افرادی که پوست چرب دارند، این کار را نباید انجام دهند.

او پیشنهاد می‌دهد: «راه عالی دیگر آن است که پاک‌کننده معمولی‌تان را با یک شوینده آبرسان تعویض کنید و با استفاده از تکه پارچه نرم آن را به آرامی روی پوست بکشید تا لایه‌برداریِ مکانیکی به شکلی نرم و آرام انجام شود. این روش را برای چند روز انجام دهید تا لکه‌های خشکِ پوست از بین برود.»

پوست متعادل
دکتر راس می‌گوید، داشتنِ پوستی متعادل آرزوی هر فردی است. او توضیح می‌دهد: «این نوع پوست به ندرت جوش می‌زند و البته فقط تعداد کمی از ما صاحب چنین نعمتی هستیم. بیشتر محصولات بهداشتی روی این پوست خوب جواب می‌دهد، زیرا این پوست دچار حساسیت هم نیست.»

این کارشناس می‌گوید استرس، سبک زندگی و تغییرات هورمونی حتی بهترین و عالی‌ترین پوست‌ها را هم می‌تواند ملتهب کند.

«بنابراین حتی اگر پوستی متعادل دارید بهتر است که روتینِ پوستی را در طول سال داشته باشید تا آن را در برابر عوامل محیطی محافظت کنید.»
روش‌های شناسایی نوع پوست و مراقبت از آن
پوست حساس
دکتر، اما توضیح می‌دهد که پوست حساس معمولاً در هنگام استفاده از محصولات پوستی دچار قرمزی، سوزش یا آکنه می‌شود. او می‌افزاید: «قرمزی بعد از تمرین و ورزشی که به دلیل افزایش حرارت بدن اتفاق می‌افتد، با این مقوله متفاوت است.»

دکتر راس تأکید می‌کند که افراد همیشه محصولات پوستیِ جدید را روی بخشی از پوست‌شان امتحان کنند تا واکنش‌های احتمالی را شناسایی کنند. او هشدار می‌دهد: «این افراد باید به دنبال محصولاتی باشند که صد‌درصد طبیعی هستند. محصولاتی که با مواد مصنوعی مانند سولفات‌ها و پارابن تولید شده است برای پوست‌های حساس بسیار خطرناک هستند. در کل هر نوع محصولی که بر پایه الکل تهیه شده باشد، برای این افراد مناسب نیست.»

این متخصص پوست هشدار می‌دهد که افراد با پوست‌های حساس روزی دوبار - صبح و شب - پوست‌شان را بشویند، اما زیاده‌روی نکنند.

او می‌گوید: «از استفاده از آب داغ پرهیز کنید، زیرا می‌تواند چربی طبیعی محافظ پوست را از بین ببرد که یعنی پوست خیلی سریع‌تر دچار خشکی، خارش و پوسته‌ریزی می‌شود. برای پاک کردنِ این نوع پوست فقط به دستمال‌های مرطوبِ آرایشی اکتفا نکنید، چون پوست کاملاً تمیز نمی‌شود.»

«مهم است که شوینده مناسب پوست‌تان را انتخاب کنید. من برای پوست‌های حساس، یک شوینده آبرسان و ملایم را پیشنهاد می‌دهم.»

او توضیح می‌دهد استفاده از تونر که کمک می‌کند منافذ پوست تمیز شوند، یک گزینه انتخابی است. اما اگر پوست خیلی حساس و خشک است نباید از تونر‌ها استفاده کرد؛ زیرا اغلب تونر‌ها پایه الکلی دارند.

او توضیح می‌دهد: «افرادی که پوستِ حساس دارند، هفته‌ای یک یا دوبار پوست را بخور خانگی بدهند تا تسکین پیدا کند و منافذش باز شود. بخور دادن روشی عالی برای بازگرداندنِ رطوبت به پوست‌های حساس است.»

این کارشناس پوست می‌گوید لایه‌برداری هم باید بخشی از مراقبت از پوست‌های حساس باشد. او توضیح می‌دهد: «به افرادی با پوست‌های حساس توصیه می‌کنم که دو تا سه بار در هفته پوست‌شان را لایه‌برداری کنند تا سلول‌های مرده پوست برداشته شود و منافذ پوست پاک‌سازی شود. بر اساسِ نوعِ پوست می‌توانید لایه‌بردار‌های مناسب را انتخاب کنید. این لایه‌بردار‌ها حاوی مواد متفاوتی از گلیکولیک اسید گرفته تا سالیسیلیک اسید هستند.»

«اما بهترین نوع لایه‌بردار‌ها لایه‌بردار‌های مایعی هستند که حاویِ مواد شیمیایی شاملِ آ اِچ آ و بی اِچ آ به‌طور همزمان هستند. این نوع لایه‌بردار‌ها به از بین بردنِ سلول‌های مرده پوست کمک می‌کنند و ظاهری تازه‌تر و درخشان‌تر به پوست می‌بخشند. این نوع لایه‌بردار‌ها برای افرادی که پوست‌های حساس دارند، مناسب‌تر است.»

دکتر راس توصیه می‌کند که افراد با پوست‌های حساس بهتر است به رژیم مراقبت از پوست‌شان سرم ویتامین سی را اضافه کنند که غنی از آنتی‌اکسیدان‌هاست و پوست را مرطوب نگه می‌دارد. این کار باعث می‌شود که پوست درخشان‌تر، محکم‌تر و نرم‌تر شود و از بزرگ شدنِ منافذ پوست پیشگیری می‌کند.»

این کارشناس توضیح می‌دهد: «سرم ویتامین سی رنگ پوست را یکدست می‌کند و با پیری زودرس پوست مبارزه می‌کند. مولکلو‌های سرم از مولکلو‌های کرم ریزتر هستند که اجازه می‌دهد محصولات تا عمیق‌ترین لایه‌های پوست نفوذ کنند و پوست ظاهری جوان‌تر، تازه‌تر و شاداب‌تر پیدا کند.»

«برای آنکه بهترین نتیجه را از استفاده از سرم ویتامین سی ببرید، باید قبل از استفاده از آن پوست را تمیز و از تونر مناسب استفاده کنید. بعد چند قطره سرم را کف دست‌تان بریزید و آرام روی کل پوست ماساژ دهید. بعد نوبت به استفاده از مرطوب‌کننده می‌رسد که صاحبان پوست‌های حساس باید روزی دو بار از آن استفاده کنند.»

«در تابستان می‌توانید از غلظت کرم مرطوب‌کننده کم کنید، اما در زمستان باید لایه‌های غلیظ‌تری را روی پوست استفاده کنید. بعد از آن باید کرم ضدآفتاب بزنید.»

پوست مختلط
دکتر راس می‌گوید اصلی‌ترین نشانه‌های پوست مختلط آن است که در ناحیه تی صورت که شامل پیشانی، بینی و چانه است، چربی پوست بیشتر از نواحیِ دیگر پوست است. در این نوع پوست، ناحیه بینی، پیشانی و چانه منافذ بزرگ‌تری دارد و سایر نواحی شامل گونه‌ها دچار قرمزی و خشکی است.

دکتر نصیر، متخصص پوست، توضیح می‌دهد: «دلیل اینکه مردم در ناحیه تی صورت چربی بیشتری دارند آن است که در این نواحی غدد تولید‌کننده سبوم بیشتر است. اما قرارگیری در معرضِ نور شدید آفتاب نیز می‌تواند باعث شود در نواحی‌ای مانند پیشانی و چانه‌ها دچار خشکی و پوسته‌ریزی شوید.»

او توضیح می‌دهد یکی از راه‌های درمان پوست مختلط آن است که اول تعیین کنید کدام قسمت‌ها شما را بیشتر آزار می‌دهد. «برای مثال اگر بخش‌های خشک پوست‌تان بزرگ‌ترین نگرانی شماست، باید یک ژل شستشوی ملایم را برای شستن صورت‌تان انتخاب کنید و در نواحی حساس از این ژل استفاده کنید؛ و اگر نواحی چرب پوست آزاردهنده شده است، یک تونر یا شوینده که حاوی سالیسیلیک اسید است را انتخاب کنید و ناحیه تی صورت را با آن بشویید.»
یک توصیه مهم دیگر آن است که از مرطوب‌کننده‌های قوی استفاده نکنید و به جای آن - به‌خصوص در ناحیه تی - از مرطوب‌کننده‌هایی که غیرکومودون‌زا (ضدجوش) هستند، استفاده کنید.

دکتر نصیر می‌گوید اگر در رژیم مراقبت از پوست‌تان به شما محصولاتی حاوی رتینول داده شده است و خشکی پوست‌تان یکی از نگرانی‌های مراقبت از پوست‌تان است، بهتر است ۳۰‌دقیقه بعد از استفاده از رتینول روی پوست از مرطوب‌کننده مناسب استفاده کنید تا پوست دوباره آبرسانی شود و بخش‌هایی که به خاطر خشکی دچار پوسته‌ریزی شده‌اند، بهبود پیدا کنند.»

«یکی از راه‌های کم کردنِ چربی در ناحیه تی صورت استفاده از کاغذ‌های خشک‌کن برای برداشتنِ چربی اضافی در طول روز است.»

منبع: The Daily Mail
ترجمه: سایت فرادید
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید