آیا اتاق نشیمن به قالیچه نیاز دارد؟

آیا اتاق نشیمن به قالیچه نیاز دارد؟

در این مطلب، کف‌های پوشیده با قالیچه و بدون قالیچه را مقایسه می‌کنیم.

کد خبر : ۱۲۴۸۶۸
بازدید : ۱۶۳۲

فرادید | تردیدی نیست که قالیچه‌های اتاق نشیمن بخش الحاقی جالبی از فضا هستند. یک قالیچه کاربردی و زیبا عملکردی مشابه یک اثر هنری دارد. قالی می‌تواند رنگ، طرح و شکل زیبایی به اتاق اضافه کند، از کف محافظت کند، فضا را ناحیه‌بندی کند و بافت آرامش‌بخشی زیر پای شما ایجاد کند.

به گزارش فرادید؛ با این حال، قالیچه انتخاب همه نیست و برای هر اتاق نشیمنی هم مناسب نیست. پس سوال این است که: آیا اتاق نشیمن به قالی نیاز دارد؟ پاسخ این سوال همیشه بستگی به این دارد که شما چه هدفی داشته باشید. در اینجا پاسخ‌های مختلفی را به این سوال می‌خوانید که البته بیشتر آن‌ها به نفع استفاده از قالی است.

۱. بله؛ اگر نیاز دارید به فضا طرح و رنگ اضافه کنید

آیا اتاق نشیمن به قالیچه نیاز دارد؟

قالیچه انتخاب بسیاری از ما در زمان طراحی اتاق نشیمن است، چون قالیچه با طرح هنری، رنگ‌های چشم‌نواز، و اشکال جالب به فضا روح می‌بخشد. کَتی کو طراح داخلی می‌گوید: «هر زمان صحبت طراحی داخلی می‌شود دوست دارم بگویم هیچ قانون سفت و سختی وجود ندارد، با این حال، فکر می‌کنم بیشتر اتاق‌های نشمین با افزودن فرش و قالیچه هم زیبا و هم کاربردی می‌شوند. اگر فرش و قالیچه را درست انتخاب کنید، باقی انتخاب‌های طراحی آن فضا تقویت و عناصر زینتی و اسباب و اثاثیه کامل می‌شوند.»

قالیچه را می‌توانید با رنگ اتاق نشیمن هماهنگ کنید تا هم یک ظاهر رنگی و منسجم و هم یک عنصر منحصربفرد متضاد ایجاد کنید که در جای خود یک قطعه‌ی تاکیدی شیک است.

۲. بله؛ اگر نیاز دارید فضا را ناحیه‌بندی کنید

آیا اتاق نشیمن به قالیچه نیاز دارد؟

قالیچه نه تنها کف را با رنگ و طرح چشمگیر مزین می‌کند، بلکه زمان سامان دادن به طرح کلی اتاق نشیمن، ابزار مفیدی است که به کمک آن می‌توانید نواحی مجزا خلق کنید. قالیچه نحوه‌ی نگاه شما را تغییر می‌دهد و با استفاده از آن می‌توانید از بخش‌های مختلف اتاق استفاده کنید. آلیس چِنگ، طراح داخلی می‌گوید: «اگر اتاق شما به اندازه‌ای بزرگ است که بیش از یک ناحیه‌ی نشیمن دارد، قالیچه یک انتخاب عالی برای تعیین حدود نواحی مجزا در فضای اتاق است، به ویژه اگر طراحی فضا به گونه‌ای باشد که اتاق نشیمن با اتاق غذاخوری یا ناحیه‌ای دیگر هم‌پوشانی داشته باشد.

۳. بله؛ اگر می‌خواهید فضا را گرم و دنج کنید

آیا اتاق نشیمن به قالیچه نیاز دارد؟

یکی از مزایای اصلی استفاده از قالیچه در اتاق نشیمن این است که به فضا گرما و راحتی می‌دهد. قالیچه معمولاً از مواد طبیعی از قبیل پشم یا پنبه درست می‌شود که اتاق را عایق کرده و آن را گرم نگه می‌دارد. قالیچه یک انتخاب عالی برای پوشش دادن به کف‌های چوبی یک اتاق نشیمن یا کمک به عایق‌بندی اتاق‌های نشیمن قدیمی و سنتی است.

۴. بله؛ اگر می‌خواهید یک لایه بافت جذاب در فضا ایجاد کنید

آیا اتاق نشیمن به قالیچه نیاز دارد؟

اگر طرفدار آخرین مد‌های طراحی داخلی هستید، می‌دانید که بسیار از طراحان داخلی از ایده‌های مینیمالیستی اتاق نشیمن فاصله گرفته و از طرح‌های جسورانه و متنوعِ غنی از بافت‌، طرح‌ و رنگ‌های متضاد استقبال می‌کنند. آلیسون ویلکینسون درباره‌ی استفاده از قالیچه‌های مختلف در اتاق نشیمن برای افزودن بافت لایه‌دار به فضا می‌گوید:

«با استفاده از گلیم‌های کوچک و متنوع یا قالیچه ابریشم روی قالیچه‌ی اصلی از جنس سیسل یا کنف هندی به فضا بافت لایه‌دار اضافه کنید. تنوع بافت در زیر پا شگفت‌انگیز است و به لحاظ بصری، فضا را بسیار لوکس می‌کند. اگر اتاق شما به طرز عجیبی بزرگ و طویل است، فضای نشیمن را با قالیچه‌ها مجزا کنید. دو قالیچه‌ی کوچک انتخاب بسیار بهتری نسبت به یک قالیچه‌ی بزرگ است. در صورتی که دو قالیچه جفت هم هستند بهتر است طرح رنگ‌شان یکسان باشد.»

۵. بله؛ اما دقت کنید اندازه‌ی قالیچه را درست انتخاب کنید

آیا اتاق نشیمن به قالیچه نیاز دارد؟

آلیس چیو می‌گوید: «یکی از رایج‌ترین اشتباهات مردم انتخاب قالیچه‌ای است که بیش از حد برای فضای نشیمن کوچک است. برای مثال، یک قالیچه‌ی کوچک که درست به اندازه‌ی زیر میز پذیرایی است. توصیه‌ی آلیس برای انتخاب اندازه‌ی قالیچه این است: «اگر قالیچه نسبت به مبلمان و فضای اطراف خود بیش از حد کوچک یا بزرگ باشد، تعادل و انسجام اتاق را از بین می‌برد. اندازه‌ی قالیچه اگر به درستی انتخاب شده باشد، زیباشناسی و مقیاس کلی مبلمان را باید تقویت میکند. یا تمام مبلمان یا حداقل، دو پایه‌ی جلویی مبل و صندلی‌ها باید روی قالیچه قرار بگیرند.

سایرس لولوی، مدیر اصلی برند قالیچه‌ی لولوی (Loloi) درباره‌ی انتخاب اندازه‌ی درست قالیچه برای اتاق نشیمن می‌گوید: «به طور کلی، نخست ابعاد اتاق را با متر اندازه‌گیری کنید. این گام بسیار مهمی است. طرح کلی ناحیه‌ای را که می‌خواهید با قالیچه بپوشانید بکشید و موقعیت در‌ها و نحوه‌ی بازشدن‌شان را در نظر بگیرید. حتماً دست کم ۱۸ اینچ از اطراف لبه‌های قالیچه را خالی بگذارید. این یک قانون کلاسیک است که تقریباً برای تمام اتاق‌ها به کار می‌آید. به یاد داشته باشید که قالیچه‌ها می‌توانند خطای دید ایجاد کنند، پس از این انتخاب به نفع خودتان استفاده کنید. اگر قالیچه بیش از حد کوچک باشد، هر فضایی را ناپیوسته نشان می‌دهد. هر وقت شک داشتید، سایز بزرگ‌تر را انتخاب کنید، چون مبلمان را یکپارچه و اتاق را بزرگ‌تر از چیزی که هست نشان می‌دهد.»

اگر احساس می‌کنید قالیچه با فضای کوچک اتاق نشیمن شما جور درنمی‌آید، از قالیچه‌هایی با اندازه‌ها و اشکال مختلف استفاده کنید تا حس و حال و اندازه‌ی فضا را کاملاً تغییر دهید.

۶. بله؛ اگر می‌خواهید از کف زیر قالیچه محافظت کنید

آیا اتاق نشیمن به قالیچه نیاز دارد؟

فرقی نمی‌کند کف اتاق شما چوبی، لمینیت یا فرش‌شده باشد، قالیچه می‌تواند از این سطوح محافظت کند و برای مناطق پرترافیک در اتاق نشمین شما ایده‌آل است. کاترین کوهِن در این باره توضیح می‌دهد: «اتاق نشیمن قلب خانه است؛ جایی برای سرگرمی، دور هم جمع‌شدن و استراحت. برای فضایی که چنین تعاملاتی را در خود جای می‌دهد، ظرفیت اتاق برای تحمل عبور و مرور مداوم مهم است، در عین حال که طراحی آن بازتابی از سلیقه صاحب خانه است.»

آلیس چو نیز می‌افزاید: «اگر اتاق نشیمن شما مکان پررفت‌وآمدی است و از آن زیاد استفاده می‌شود، پس پشم بهترین جنس است. کنف هندی، سیسل (الیاف محکمی از برگ یک درخت استوایی) و پنبه هم عالی هستند، اما شاید به اندازه‌ی پشم بادوام نباشند. یک قالیچه‌ی پشمی شاید قیمت بالایی داشته باشد، اما چنانچه بخواهید چند دهه دوام بیاورد، ارزش سرمایه‌گذاری را دارد.»

۷. نه؛ اگر دوست دارید کف اتاق را به نمایش بگذارید یا سبک مینیمالیسم را دوست دارید

آیا اتاق نشیمن به قالیچه نیاز دارد؟

شاید جزو آن دسته از افراد باشید که اتاق نشیمن‌تان را بدون فرش دوست دارید. این ممکن است دلایل مختلفی داشته باشد. مثلا ممکن است شما بخواهید جنس کف اتاق را به رخ بکشید یا اصلا علاقه‌مند به سبک مینیمالیسم باشید و از هر نوع شلوغی‌ای بیزار باشید. این موضوع کاملاً به نمایی که شما دوست دارید و حس خودتان نسبت به فضای اتاق نشیمن بستگی دارد. در هر صورت، ضرورتی وجود ندارد که اتاق نشیمن را با فرش بپوشانید اما به هر حال اتاق‌های بدون فرش دیگر خیلی مد روز نیستند.

مترجم: زهرا ذوالقدر

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید