آیا ماهواره‌ها راز ساخت «اهرام» را کشف کرده‌اند؟

آیا ماهواره‌ها راز ساخت «اهرام» را کشف کرده‌اند؟

تصاویر ماهواره‌ای و راداری که از فضا تهیه شده‌اند، نشان می‌دهند که احتمالا اهرام معروف مصری در دوران باستان در ساحل یک شاخه از رودخانۀ نیل ساخته شده بودند؛ شاخه‌ای که امروز خشک شده و زیر شن‌ها مدفون شده است.

کد خبر : ۱۶۶۸۱۷
بازدید : ۴۲۵۴

فرادید|  شاید از این آبراه که اکنون خشک شده و زمانی از جیزه عبور می‌کرده، برای انتقال مواد بکار برده شده برای ساخت اهرام استفاده شده باشد. 

به گزارش فرادید، نزدیکی به آبراه می‌تواند نشان دهد که چرا چنین گروهی از اهرام در آن منطقه خاص از قاهره ساخته شدند، زیرا مقدار زیاد آب می‌توانسته پشتیبان بلوک‌های مختلف ساختمانی مورد نیاز برای سازه‌های عظیم باشد. 

این کشف دکتر ایمان غنیم است که از داده‌های ماهواره‌ای و راداری برای مطالعه دره نیل استفاده کرد؛ داده‌هایی که دنیایی نامرئی از اطلاعات زیر سطح را نشان می‌دادند. غنیم تحقیقات خود را اوایل سال جاری در سیزدهمین کنگره مصرشناسان ارائه کرد.

1

تصویری که نشان می‌دهد ممکن است اهرام مصر در ساحل یکی از شاخه‌ها نیل ساخته شده باشند

غنیم در گفتگو با IFLScience گفته است: «طول این شاخه احتمالاً بسیار زیاد بوده، اما عرض این شاخه نیز در برخی مناطق قابل توجه بوده است. ما از حیث عرض، در مورد نیم کیلومتر یا بیشتر صحبت می‌کنیم، چیزی معادل عرض رود نیل امروزی. پس نه تنها شاخه کوچکی نبوده، بلکه یک شاخه اصلی بوده.» 

این آبراه از بین رفته «شعبه اهرمات» نامیده شده که از جیزه تا فیوم کشیده شده و به طرز شگفت‌انگیزی از ۳۸ مکان مختلف هرمی عبور کرده است. 

با این حال، بدون تأیید اینکه آیا رودخانه در دوران پادشاهی قدیم و میانه، حدود ۴۷۰۰ سال پیش فعال بوده یا نه، نمی‌توان با قطعیت گفت که آیا از آب برای کمک به ساخت اهرام استفاده شده یا خیر. 

یکی از نشانه‌هایی که شاید از آب برای ساخت اهرام استفاده شده، طبق گفته غنیم، این است که این اهرام دقیقاً در ساحل شعبه‌ای که ما پیدا کردیم قرار داشتند، به این معنا که آن‌ها «معابد دره‌ای» بودند که مانند بنادر باستانی عمل می‌کردند. 

این تحقیق نه تنها می‌تواند اسرار اهرام را فاش کند، بلکه می‌تواند بخش‌هایی از مصر باستان را نیز کشف کند که مدت‌هاست به دلیل ناپدید شدن شهرها هنگام جابجایی طبیعی نیل از بین رفته‌اند. 

غنیم افزود: «با ناپدید شدن شاخه‌ها، شهرهای مصر باستان نیز ناپدید شدند و ما هیچ سرنخی نداریم که آن‌ها را کجا پیدا کنیم.»

مترجم: زهرا ذوالقدر

۷
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید