صف‌آرایی در نقطه صفر مرزی ونزوئلا

صف‌آرایی در نقطه صفر مرزی ونزوئلا

اگر ارتش ونزوئلا به گوایدو بپیوندد، ترامپ این را یک پیروزی دیپلماتیک برای دولتش خواهد خواند. مادورو نیز این کمک‌های خارجی را بهانه‌ای برای اشغال کشورش می‌بیند، به همین دلیل به ارتش دستور داد تا مرز ونزوئلا با برزیل نیز بسته شود.

کد خبر : ۶۸۲۷۱
بازدید : ۸۸۸
صف‌آرایی در نقطه صفر مرزی ونزوئلا
در درگیری‌های روز گذشته در مرز مشترک ونزوئلا و برزیل دو نفر از غیرنظامیان کشته شدند. این درگیری‌ها به دلیل مداخله غیرقانونی ایالات متحده آمریکا به بهانه کمک‌های بشر دوستانه و دستور مادورو رئیس‌جمهور ونزوئلا در مورد مسدود کردن مرز‌های مشترک این کشور با همسایگان روی داده‌است. به گزارش رویترز، ایالات‌متحده کمک‌های خود را به شهر کوکوتا در مرز کلمبیا با ونزوئلا فرستاده و قصد دارد امروز یا فردا آن‌ها را به داخل ونزوئلا ارسال کند.

ونزوئلا از لحاظ اقتصادی با مشکلات عدیده‌ای دست و پنجه نرم می‌کند و این امر موجب شده است تا گوایدو خود را ماه گذشته رئیس‌جمهوری‌خودخوانده این کشور بخواند. این درحالی است که مخالفان خواستار انتقال کمک‌های بشردوستانه خارجی به کشور هستند، ولی نیکلاس مادورو کمبود کالا‌های اساسی و بحران بشری در این کشور را تکذیب کرده است. او می‌گوید تلاش مخالفان برای انتقال کمک‌ها «نمایش مسخره ای» با هدایت آمریکا برای تضعیف حکومت ونزوئلا است.

در این شرایط دولت مادورو مرز‌های جنوبی ونزوئلا با برزیل را مسدود و تهدید کرده که قبل از روز یکشنبه که مخالفان قرار است کمک‌های ارسالی آمریکا را به کشور منتقل کنند مرز با کلمبیا را نیز خواهد بست. برخی از صاحب‌نظران سیاسی می‌گویند موضوع اصلی رویارویی دو روز گذشته نه رفع نیاز‌های مردم ونزوئلا بلکه سنجشی از وفاداری نیرو‌های مسلح به نیکلاس مادورو در صورت ممانعت آن‌ها از ورود این کمک‌ها است. نیکلاس مادورو در روز‌های اخیر همچنین دستور منع سفر هوایی و دریایی بین ونزوئلا و جزیره کوراسائو را صادر کرده بود. این جزیره تحت کنترل هلند و نزدیک به ونزوئلا در دریای کارائیب واقع شده است و بخشی از کمک‌های انسان‌دوستانه در آنجا ذخیره شده است.

از سویی خوان گوایدو روز پنج‌شنبه با کاروانی از کاراکاس پایتخت ونزوئلا، عازم مرز کلمبیا شد تا بتواند بخش دیگری از کمک‌ها را که در شهر کوکوتا کلمبیا ذخیره شده به کشور خود بیاورد.

با توجه به تورم دو میلیون درصدی و سیاست کنترل ارز توسط دولت که باعث محدودیت ورود کالا‌های اساسی به کشور شده مردم ونزوئلا با کمبود شدید دارو مواجه شده و بخش وسیعی از جمعیت ۳۰ میلیونی کشور موادغذایی کافی ندارند.
با این حال مادورو روز پنج‌شنبه دستور داد که مرز این کشور با برزیل بسته شود تا امکان ورود کمک‌های انسان‌دوستانه به کشور وجود نداشته باشد. مادورو فرمان خود را از طریق تلویزیون دولتی این کشور اعلام کرد درحالی‌که دور او شماری از فرماندهان ارتش ونزوئلا قرار داشتند. مادورو گفت: «ونزوئلا به این کمک‌ها احتیاجی ندارد. کاری که امپراتوری ایالات‌متحده با کمک عروسک‌های خیمه شب‌بازی خود انجام می‌دهد در حقیقت تحریک داخلی است. آن‌ها می‌خواستند که کشور را به یک آشوب گسترده بکشانند، اما موفق به چنین کاری نشدند.»
در این راستا ارتش ونزوئلا نیز گفته که برای جلوگیری از ورود کمک‌های خارجی از مرز عقب‌نشینی نخواهد کرد. یکی از کسانی که به‌شدت دنبال ورود کمک‌های آمریکا به ونزوئلا بوده، جان بولتون، مشاور امنیت ملی آمریکا است. او به همین منظور روز گذشته سفر خود به کره‌جنوبی را لغو کرد تا از نزدیک تحولات ونزوئلا را تعقیب کند.
نیویورک‌تایمز هم نوشت: نمایش روز جمعه مرگبار تمام شد. دو نفر از ونزوئلایی‌ها که در مرز با برزیل برای دریافت کمک حضور داشتند، به دست ارتش این کشور مورد اصابت گلوله قرار گرفتند. در گزارش‌ها نیز تصریح شده است که شماری از مردم ونزوئلا در این درگیری‌ها زخمی شدند. گفته می‌شود این افراد که کشته شدند متعلق به گروه داخلی پمون بودند که با تصمیم مادورو درخصوص ممنوعیت ورود غذا و دارو از آمریکا مخالف هستند.
آن‌ها زمانی که قصد داشتند تا از موانع امنیتی که توسط ارتش برقرار شده، عبور کنند، مورد اصابت گلوله‌های آن‌ها قرار گرفتند. گزارش شده است که مردم خشمگین فرمانده گارد ملی ونزوئلا و معاونان وی را که در این درگیری نقش داشتند، دستگیر کرده‌اند. این درگیری پس از آن صورت گرفت که روسای جمهور شیلی، پاراگوئه و کلمبیا به شهر کوکوتا مسافرت کردند تا مخالفت خود را با راه‌حل مادورو اعلام کنند. این سه همچنین با گوایدو، رئیس‌جمهوری خودخوانده برای ورود کالا‌ها به ونزوئلا همنوا شده‌اند. مردم ونزوئلا منتظر ورود ده‌ها تن غذا و دارو هستند.
در تجمع مردم در شهر کوکوتا ستاره‌های موسیقی پاپ نیز حضور دارند و این اجتماع توسط ریچارد برانسون، کارآفرین میلیاردر و سلبریتی آمریکایی ترتیب داده شده است. در مرز ونزوئلا با شهر کوکوتا، سه پل وجود دارد که ارتش روی هر سه آن‌ها مانع گذاشته است.
آمریکا نیز می‌گوید روز جمعه سری دوم کمک‌ها را به شهر کوکوتا ارسال کرده است. مایک پمپئو روز شنبه در صفحه توئیتر خود که گوایدو را نیز رئیس‌جمهوری این کشور خوانده بود، نوشت: «به درخواست خوان گوایدو، دومین محموله بشردوستانه آمریکا در شهر کوکوتا فرود آمده است.» وزیر خارجه آمریکا در ادامه نوشت که باید اجازه ورود این کمک‌ها به کشور ونزوئلا داده شود تا محموله کمک‌ها در اختیار مردم نیازمند قرار گیرد.

درحال‌حاضر موانع ایجاد شده در مرز ونزوئلا با کلمبیا جزء موانع پرهزینه و خطرناک به‌حساب می‌آید. داریو رامیرز، یکی از اعضای شورای شهر در ونزوئلا که ۵ سال پیش به پاناما پناه برد و حالا به کوکوتا آمده است، به نیویورک‌تایمز گفت: «ما خواهیم دید که این‌ها به مردمی که در آرامش دست به اعتراض زده‌اند، حمله خواهند کرد. اگر هم در‌ها برای دریافت کمک‌ها باز شود، باز باید منتظر حمله از سوی این نیرو‌ها بود.»

نیویورک‌تایمز در گزارش خود مدعی شده است که از ابتدا نیز مشخص بود این موانع روی پل‌ها، تنها برای ایجاد مانع درخصوص ورود غذا و دارو به ونزوئلا نیست و پشت آن اهدافی فراتر از آن وجود دارد. درحال‌حاضر بیش از ۵۰ کشور جهان گوایدو را رئیس‌جمهوری موقت ونزوئلا خوانده‌اند و ورود این کمک‌ها به این کشور به سود وی تمام خواهد شد.

ترامپ نیز گفته است که دوران سوسیالیسم به پایان رسیده است. اگر ارتش ونزوئلا به گوایدو بپیوندد، ترامپ این را یک پیروزی دیپلماتیک برای دولتش خواهد خواند. مادورو نیز این کمک‌های خارجی را بهانه‌ای برای اشغال کشورش می‌بیند، به همین دلیل به ارتش دستور داد تا مرز ونزوئلا با برزیل نیز بسته شود.
این درحالی است که مردم ونزوئلا سال‌ها است که با کمبود غذا و دارو دست و پنجه نرم می‌کنند. خوزه سانچز، یکی از شهروندان ونزوئلایی که شهرش را برای دریافت کمک ترک کرده است، می‌گوید: خسته شده‌ایم. اگر مادورو علیه ما اقدامی صورت دهد، عواقب خوشایندی نخواهد داشت.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید