تغییر روش فروش قسطی کالا؟

انباشت 1000 میلیارد تومان لوازم خانگی در انبار تولیدکنندگان به دردسر جدید برای فعالان این بخش بدل شده است. مشکل به وجود آمده در حالی است که به‌منظور تخلیه انبارها، یک ماه و نیم پیش طرح خرید کالای مصرفی بادوام ایرانی از سوی دولت ابلاغ شد، اما اجرایی نشدن این طرح موجب شد تا فعالان 6 انجمن تولیدی روز گذشته در نامه‌ای به وزیر صنعت، معدن و تجارت خواستار اجرای هرچه سریع تر این طرح شوند.

کد خبر : ۶۸۴۰
بازدید : ۱۴۲۶
انباشت 1000 میلیارد تومان لوازم خانگی در انبار تولیدکنندگان به دردسر جدید برای فعالان این بخش بدل شده است. مشکل به وجود آمده در حالی است که به‌منظور تخلیه انبارها، یک ماه و نیم پیش طرح خرید کالای مصرفی بادوام ایرانی از سوی دولت ابلاغ شد، اما اجرایی نشدن این طرح موجب شد تا فعالان 6 انجمن تولیدی روز گذشته در نامه‌ای به وزیر صنعت، معدن و تجارت خواستار اجرای هرچه سریع تر این طرح شوند.

اطلاع‌رسانی در مورد طرح خرید کالای مصرفی بادوام ایرانی موجب شد تا متقاضیان به‌منظور بهره‌مندی از این طرح دست از خرید بکشند و به این طریق این صنعت بیش از پیش در رکود فرو رود. در طرح پیش بینی شده از سوی دولت فروش اقساطی خودرو با تسهیلات 25 میلیون تومانی، طرح خرید دین به‌منظور تامین مواد اولیه مورد نیاز فعالان صنعتی و فروش کالای مصرفی بادوام ایرانی با کارت اعتباری 10 میلیون تومانی در نظر گرفته شد. طرحی که تنها فروش اقساطی خودرو با تسهیلات 25 میلیون تومانی آن به مرحله اجرا رسید و هنوز از زمان اجرای طرح خرید کالای مصرفی بادوام و تسهیلات خرید دین خبری نیست. با این حال شنیده‌ها از تغییر روش تخصیص کارت اعتباری 10 میلیون تومانی با سود 12 درصدی در اقساط 18 ماهه برای خرید کالای ایرانی و لغو تسهیلات خرید دین حکایت دارد، اخباری که از سوی متولیان این طرح تایید نشده است. عدم انعقاد قرارداد سه‌جانبه بانک مرکزی با بانک های عامل و فروشندگان برای اجرای طرح کارت اعتباری یکی از دلایلی است که مسوولان تاخیر در اجرای این طرح را به آن نسبت داده و معتقدند تا زمانی که این قرارداد منعقد نشود، لیست متقاضیان به بانک‌های عامل برای صدور کارت ارائه نخواهد شد.

از سوی دیگر، به گفته منابع مطلع، هنوز زیرساخت‌های لازم برای دستگاه‌های کارتخوان مخصوص کارت‌های اعتباری 10 میلیون تومانی خرید کالای ایرانی در فروشگاه‌های محل عرضه کالا فراهم نشده است و مسوولان بانک مرکزی وعده داده بودند تا اواخر هفته گذشته توزیع کارتخوان‌های مخصوص این طرح را در سراسر کشور آغاز کنند. دستگاه‌های کارتخوان مخصوص این طرح این امکان را می‌دهد تا هنگام خرید کالا امکان درج مشخصات تولیدکننده وجود داشته باشد. براین اساس مشتری هنگام خرید کالا کد 13 رقمیGS1 را وارد می‌کند؛ کدی که جلوی تخلف در اجرای طرح را می‌گیرد.

تاخیر‌های صورت گرفته در اجرای طرح خرید کالای مصرفی بادوام ایرانی در حالی است که تاکنون تاریخ‌های مختلفی برای اجرای این طرح اعلام شده و آخرین گمانه‌زنی‌ها از اجرای این طرح از اواخر آذر ماه حکایت دارد؛ تاریخی که صحت آن هنوز از سوی مقام‌های رسمی تایید نشده است. در عین حال، روز گذشته نایب رئیس انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی در نشست خبری در جمع خبرنگاران از توقف اجرای طرح فروش لوازم خانگی با کارت اعتباری 10 میلیون تومانی خبر داد؛ خبری که باید در انتظار تایید یا عدم تایید آن از سوی مقام‌های اجرایی بود.

احتمال تغییر سود
در این خصوص مجتبی خسروتاج، قائم مقام وزیر صنعت،معدن و تجارت با بیان اینکه متولی طرح خرید کالای مصرفی بادوام ایرانی با کارت اعتباری 10 میلیون تومانی بانک مرکزی است، گفت: هر نوع تغییری در اجرای این طرح باید از سوی مسوولان بانک مرکزی اطلاع‌رسانی شود. با این شرایط متقاضیان این طرح باید در انتظار اعلام آخرین خبر از سوی بانک مرکزی باشند.

با این حال خبرگزاری ایسنا به نقل از یکی از مسوولان بانکی اعلام کرده بانک مرکزی تصمیم به افزایش نرخ سود بازپرداخت تسهیلات کارت‌های اعتباری دارد؛ به‌طوری‌که نرخ سود 12 درصد اعلامی در ابتدای طرح افزایش خواهد یافت. به گفته این مدیر بانکی، یکی از دلایل افزایش نرخ سود کارت اعتباری به کاهش سطح تقاضا و توزیع کمتر نقدینگی به‌منظور کنترل تورم باز می‌گردد.

آخرین وضعیت طرح خرید کالا
نایب رئیس انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی در نشست خبری روز گذشته خود از توقف اجرای طرح خرید لوازم خانگی با کارت اعتباری 10 میلیون تومانی خبر داد و گفت: مشکل اصلی عدم اجرای این طرح به بانک مرکزی برمی‌گردد. محمدرضا درافشار اظهار کرد: در حال حاضر اجرای این طرح متوقف شده و مسوولان بانک مرکزی مدام اعلام می‌کنند که در حال بررسی طرح هستند، اما حرفی در مورد دلایل اصلی تاخیر در اجرای طرح نمی‌زنند.

وی افزود: حدود 45 روز است که اجرای طرح فروش اقساطی لوازم خانگی وارد بازی‌های اداری شده و این در حالی است که پیش از اعلام اجرای این طرح از سوی وزیر صنعت و سخنگوی دولت، بررسی‌های لازم در مورد چگونگی اجرای آن صورت گرفته است. وی با بیان اینکه در ابتدا قرار بود فروش کالا با کارت اعتباری 10 میلیون تومانی به مزدوجین صورت گیرد، گفت: در بررسی‌های بعدی به این نتیجه رسیدند که این طرح شامل کارمندان و بازنشستگان و افرادی که برای سیستم بانکی قابل شناسایی باشند، شود.

درافشار تصریح کرد: به این ترتیب قرار بود با اجرای طرح، انبار کارخانه‌ها از لوازم خانگی خالی شود و با ایجاد گردش مالی برای تولیدکنندگان، واحدهای تولیدی از رکود نجات پیدا کند.

وی انتظارات برای کاهش قیمت ارز و کالا در بین مردم پس از مذاکرات هسته‌ای و کاهش قدرت خرید مردم را از جمله دلایل ایجاد رکود در بازار لوازم خانگی عنوان کرد و افزود: تاخیر در اجرای طرح فروش اقساطی لوازم خانگی نیز باعث تشدید رکود بازار شده است.

نایب رئیس انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی با بیان اینکه قرار بود منابع لازم برای کارت اعتباری 10 میلیون تومانی از محل سپرده‌های قانونی بانک‌ها نزد بانک مرکزی تامین شود، گفت: در حال حاضر بیش از هزار میلیارد تومان لوازم خانگی در انبار کارخانه‌ها انباشته شده و این در حالی است که بازار این محصولات نیز راکدتر شده است. وی به سیستم بانکی و بانک مرکزی هشدار داد که اگر طرح فروش اقساطی کالا اجرایی نشود، بدهی واحدهای تولیدی به بانک‌ها بیشتر خواهد شد و انبوهی از معوقات بانکی جدید به وجود خواهد آمد.

درافشار با بیان اینکه مسوولان بانک مرکزی مرتب می‌گویند در حال بررسی طرح هستیم، افزود: مشکل از بانک مرکزی است و هیچ دلیل مشخصی برای تاخیر در اجرای این طرح اعلام نمی‌شود. وی این سوال را مطرح کرد که اگر طرح کارت اعتباری 10 میلیون تومانی قابل اجرا نیست چرا پیش از تصمیم‌گیری نهایی، اعلام عمومی شده است، گفت: این مساله باعث شد تا کارخانه‌ها تعداد اندک مشتریان خود را نیز از دست بدهند.

وی با اشاره به وجود 71 واحد تولیدی در فهرست واحدهای مشمول اجرای طرح کارت اعتباری کالا، اظهار کرد: 10 هزار و 649 قلم کالای داخلی برای عرضه در این طرح پیش‌بینی شده و قرار بود 5 هزار و 298 فروشنده و 33 واحد فروش اینترنتی در این طرح حضور داشته باشد.

وی تاکید کرد: اگر طرح فروش اقساطی کالا به سرعت اجرایی نشود، واحدهای تولیدی دچار مشکل جدی خواهند شد و نمی‌توانند بدهی خود به سیستم بانکی را بپردازند. وی در پایان از عدم اجرای تسهیلات خرید دین نیز انتقاد کرد و گفت: بانک‌های عامل، منابع لازم برای اجرای این طرح را ندارند.

نامه تولیدکنندگان به «نعمت‌زاده»
کانون انجمن صنفی کارفرمایی تولیدکنندگان لوازم خانگی کشور با ارسال نامه‌ای به وزیر صنعت، معدن و تجارت خواستار اجرای سریع طرح خرید کالای ایرانی برای جلوگیری از ورشکستگی واحدهای تولیدی شده است.

متن این نامه به‌شرح زیر است:
ضمن تشکر از مساعدت حضرتعالی در گام به گام طراحی کارت‌های اعتباری خرید کالای ایرانی به استحضار می‌رساند به‌رغم عزم جدی آن مقام محترم و سایر همکارانتان در وزارت صنعت،‌ معدن و تجارت مبنی بر اجرای پروژه خروج از رکود صنایع داخلی،‌ متاسفانه اما و اگرهایی که از گوشه و کنار به گوش می‌رسد، معضلی خارج از تصور را برای تولیدکنندگان پدید آورده است. در واقع رکود حاکم بر بازار که ناشی از انتظار مردم برای کاهش قیمت‌ها در پساتحریم بود،‌ این بار دست به دست انتظار خریداران برای عملیاتی شدن کارت‌های اعتباری داد و تقاضا برای خرید را به فاجعه‌آمیزترین حد ممکن کاهش داد. در این شرایط امکان تنفس و ادامه حیات برای تولیدکننده غیرممکن است و شک نداشته باشید پاشنه آشیل دولت یازدهم که همانا اشتغال و خروج از رکود است این بار با موج عظیم، سهمگین و زنجیره‌ای تعدیل نیروی انسانی در خطوط کارخانه‌ها، به خطر خواهد افتاد؛ بنابراین از آن مقام محترم خواهشمندیم پیش از آنکه شکست این طرح ملی مستمسکی شود در دست بدخواهان دولت و‌ بیش از این اعتماد افکار عمومی را نسبت به برنامه‌های دولت یازدهم از بین ببرد، دستور فرمایید دستگاه‌های متولی اقدام عاجل را انجام دهند.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید