کاهش قیمت دلار

کاهش قیمت دلار

حتی قیمت بر تابلوی صرافی‌های منتخب بازارساز روز شنبه ۳۵۰تومان افزایش داشت و حدود ساعت ۳ بعدازظهر هر دلار توسط این صرافی‌ها با قیمت ۱۳ هزار و ۳۵۰ تومان به فروش می‌رسید.

کد خبر : ۷۶۴۰۲
بازدید : ۱۰۵۸
کاهش قیمت دلار
در اولین روز هفته، رشد قیمت سکه تمام بهار آزادی ادامه یافت تا یک رکورد جدید در بازار فلز‌های گرانبها به ثبت برسد. روز شنبه، فلز گرانبهای داخلی ۳۰ هزار تومان رشد قیمت را تجربه کرد و با عبور از کانال ۴ میلیون و ۹۰۰ هزار تومانی به بهای ۴ میلیون و ۹۲۰ هزار تومانی رسید.
این بالاترین قیمت فلز گرانبهای داخلی از ۱۸ دی ماه بود و موجب شد بازار به مرز حساس ۵ میلیونی نزدیک‌تر شود. سکه روز پنج‌شنبه نیز ۱۵ هزار تومان افزایش را ثبت کرده بود.

نکته جالب در مورد رکورد افزایشی سکه این بود که تحت تاثیر روند قیمت دلار قرار نداشت. دیروز دلار در بازار داخلی رفتار افزایشی خاصی از خود نشان نداد و در حالی که عمدتا بالای سطح ۱۳ هزار و ۵۰۰ تومانی تغییرات خود را به ثبت رساند، نتوانست در محدوده بالاتری نسبت به روز پنجشنبه به کار خود پایان دهد.
ساعت ۳ بعدازظهر دیروز در خیابان فردوسی، معامله‌گران آزاد هر دلار آمریکا را با قیمت ۱۳ هزار و ۵۱۰ تومان به فروش می‌رساندند که ۲۰ تومان کمتر از بهای این ارز در انتهای هفته گذشته بود. البته برخی فعالان عنوان می‌کردند که سطح تقاضا در بازار پایین نبود، ولی به دلیل در دسترس بودن ارز مورد نیاز، توسط صرافی‌های منتخب بازارساز، قیمت کشش افزایشی خاصی را از خود نشان نمی‌داد.

در چنین شرایطی اگر علت افزایش بهای سکه، روند قیمت دلار نبوده است، باید در مرحله اول رفتار طلای جهانی را بررسی کرد. طلای جهانی روز جمعه توانست بار دیگر سرعت رشد خود را افزایش دهد و حتی به بالای محدوده هزار و ۵۷۰ دلاری قدم بگذارد. در این میان، عامل دیگری که برخی فعالان به‌عنوان متغیر افزایشی سکه تمام به آن اشاره می‌کردند، ضعف در سمت عرضه فیزیکی این فلز گرانبها بود.
یکی از بازیگران باتجربه بازار این‌گونه عنوان می‌کرد: «تقاضا در بازار سکه حتی از بازار دلار کمتر است،، ولی اسکناس دلار به اندازه کافی در بازار است و سکه کمتر یافت می‌شود». در واقع گروهی از معامله‌گران بیشتر از تحرک تقاضا، به ضعف سمت عرضه به‌عنوان عامل افزایشی سکه نگاه می‌کنند. البته نباید از نظر دور داشت که ارزش ذاتی فلز گرانبهای داخلی بالاتر از قیمت‌های کنونی است و ممکن است از آن جایی که ظرفیت درونی رشد را دارد، با کمترین تحریکی صعودی شود.

دیروز رفتار سکه و دلار حداقل تا ساعت ۳ بعدازظهر همسو نبود؛ در روزی که سکه به کانال جدید ۴ میلیون و ۹۰۰ هزار تومانی پا گذاشت، دلار نتوانست به ورای محدوده ۱۳ هزار و ۵۳۰ تومانی صعود کند و در نهایت با ۲۰ تومان افت روی عدد ۱۳ هزار و ۵۱۰ تومان به کار خود پایان داد.
کاهش قیمت دلار در شرایطی صورت گرفت که برخی معامله‌گران عنوان می‌کردند، سطح تقاضا در بازار چندان پایین نبود؛ حتی قیمت بر تابلوی صرافی‌های منتخب بازارساز روز شنبه ۳۵۰تومان افزایش داشت و حدود ساعت ۳ بعدازظهر هر دلار توسط این صرافی‌ها با قیمت ۱۳ هزار و ۳۵۰ تومان به فروش می‌رسید.
با این حال، عنوان می‌شد عرضه ارز توسط این صرافی‌ها به اندازه‌ای بود که تعادل قیمت‌ها به سود افزایشی‌ها برهم نخورد. در چنین شرایطی می‌توان گفت: تا زمانی که عرضه با قدرت فعلی وجود دارد، امکان افزایش شدید قیمت‌ها دور ازذهن است، هرچند که نیروی کاهشی قوی نیز فعلا در بازار حضور ندارد.
در این میان، برخی معامله‌گران افزایشی امیدوارند تحت تاثیر نزدیک شدن به تعطیلات سال نوی چینی، تقاضا، رشد بیشتری کند؛ حال آن‌که نوسانات افزایشی سامانه نیما عده‌ای از معامله‌گران را امیدوار به تقویت بیشتر سمت عرضه ارز کرده است. نگاه معامله‌گران به آینده بازار متفاوت است، ولی تحت تاثیر آن هم کسی حاضر نیست بی‌گدار به آب بزند و خرید‌و‌فروش‌های ارزی با احتیاط صورت می‌گیرد.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید