دستیابی به واکسن کرونا ممکن شده است؟

دستیابی به واکسن کرونا ممکن شده است؟

در حال حاضر ۱۸ شرکت در مرحله آزمایش انسانی قرار داشته، اما تمامی آن‌ها در مراحل ۳ گانه آزمایشی با یکدیگر رقابت دارند. البته تعداد معدودی از این شرکت‌ها به مرحله سوم و دشوار، یعنی آزمایش عمومی رسیده اند و برای انجام آن به یک مکان جدید نیاز دارند. براساس اعلام سازمان بهداشت جهانی، تنها یک گروه در حال حاضر -دانشگاه آکسفورد با همکاری شرکت داروسازی بریتانیایی- سوئدی «آسترازنکا» - به طور رسمی یک کارآزمایی مرحله ۳ را آغاز کرده است.

کد خبر : ۸۲۱۴۴
بازدید : ۷۴۷۴
دستیابی به واکسن کرونا ممکن شده است؟
فرادید | تقریبا شش ماه از شیوع ویروس همه گیر کووید-۱۹ در جهان گذشته است و در این مدت بیش از ۱۱ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر به این ویروس مبتلا و بیش از ۵۳۳ هزار نفر نیز جان خود را از دست داده اند. با این حال تلاش‌های جهانی برای دستیابی به واکسن این ویروس از ابتدا در دستور کار کشور‌های مختلف قرار گرفت. در این مدت ۱۴۰ پروژه برای تولید واکسن کرونا آغاز به کار کردند، که ۱۸ مورد آن‌ها آزمایش‌های اولیه موفقیت آمیز خود را پشت سر گذاشتند، اما سازمان جهانی بهداشت تاکنون هیچ یک را به عنوان واکسن قطعی اعلام نکرده است. اما در روز‌های گذشته خبر‌های امیدوارکننده‌ای از چند شرکت اروپایی و آمریکایی برای دستیابی به واکسن کووید-۱۹ به گوش رسید.

به گزارش فرادید، در حال حاضر حدود ۱۸ واکسن جدید برای بیماری کووید ۱۹ در سراسر جهان در مرحله آزمایشات انسانی هستند و برای اطمینان از صحت کارکرد آن‌ها تحقیقات وسیعی در دست انجام است.

برای اینکه بدانیم دستیابی به واکسن کرونا ویروس دقیقاً در چه مرحله‌ای قرار دارد، ابتدا باید مراحل آزمایشات واکسن را بدانیم. کارآزمایی واکسن معمولاً در سه مرحله آزمایش انجام می‌شود: مرحله ۱، مرحله ۲ و مرحله ۳.

دو آزمایش اول معمولاً کوچکتر هستند که بیشتر مربوط به ایمنی واکسن و فعالیت‌های بیولوژیکی می‌شود و به ترتیب از ۵۰ تا صد‌ها نفر داوطلب احتیاج دارند. با توجه به کوچکتر بودن آن‌ها، شرکت‌های داروسازی می‌توانند این مطالعات را در کشور خود انجام دهند.

اما آزمایش مرحله ۳ بسیار دشوارتر است و نیاز به هزاران داوطلب دارد تا نشان دهد که آیا واکسن در دنیای واقعی کار می‌کند یا خیر!
دستیابی به واکسن کرونا ممکن شده است؟

آمریکا و انگلیس پیشتاز کارآزمایی واکسن کرونا

به گزارش فرادید به نقل از رسانه خبری " ای بی سی نیوز " در حال حاضر ۱۸ شرکت در مرحله آزمایش انسانی قرار داشته، اما تمامی آن‌ها در مراحل ۳ گانه آزمایشی با یکدیگر رقابت دارند. البته تعداد معدودی از این شرکت‌ها به مرحله سوم و دشوار، یعنی آزمایش عمومی رسیده اند و برای انجام آن به یک مکان جدید نیاز دارند.

براساس اعلام سازمان بهداشت جهانی، تنها یک گروه در حال حاضر -دانشگاه آکسفورد با همکاری شرکت داروسازی بریتانیایی- سوئدی «آسترازنکا» - به طور رسمی یک کارآزمایی مرحله ۳ را آغاز کرده است.

دیگر گروه‌های رقیب شامل شرکت‌های آمریکایی همچون «مدرنا»، «اینوویو» و یک شرکت با نام «فایزر» که در ایالات متحده مستقر است و با شرکت بیوتکنولوژی آلمانی «بایون تک» همکاری می‌کند- می‌شوند. شرکت‌های مستقر در چین نیز همچون «کانسینو»، «سینوواک» و «سینوفارم» نیز در تلاش هستند تا مرحله سوم آزمایش‌های خود را در ماه‌های آینده آغاز کنند.

در این رابطه شرکت مدرنا اعلام کرده که آزمایش مرحله ۳ را از ماه ژوئیه (ابتدای مرداد ماه) امسال با حضور ۳۰ هزار شرکت کننده در ایالات متحده آغاز خواهد کرد. به گفته مدرنا، داوطلبانی که در ماه مه تحت آزمایش مرحله دوم قرار گرفته‌اند، نتایج اولیه مثبت را نشان داده‌اند و بدن آنها آنتی بادی‌های ضد ویروس تولید کرد

سخنگوی شرکت «اینوویو» نیز به ABC News گفته است که این شرکت آزمایش واکسن خود را در خارج از کشور انجام نخواهد داد، زیرا در حال حاضر میزان آلودگی در آمریکا زیاد است، بنابراین می‌توان اثر واکسن در افراد رامیان مردم آمریکا ارزیابی کرد. "

با این حال شرکت آمریکایی «فایزر» هم که با شرکت «بایون تک» آلمان همکاری می‌کند، نیز گفته که به دنبال انجام مرحله ۳ آزمایشات واکسن خود است.

شرکت فایزر پیش از این اعلام کرده بود که آزمایشات اولیه چهار واکسن جدید کووید ۱۹ که توسط این شرکت و با همکاری شرکت آلمانی بایون تک (BioNTech) ساخته شدند، نتایج امیدوارکننده‌ای داشته است.

به گزارش پایگاه خبری ساینس‌دیلی، در این آزمایشات که با کمک ۴۵ داوطلب انجام شد، در یک بازه زمانی یک ماهه هریک از داوطلبان دو بار واکسن را در مقادیر متفاوت دریافت کردند و واکنش ایمنی آن‌ها در مقایسه با بهبودیافتگان از بیماری، مطابق انتظار محققان بود. عوارض جانبی این واکسن‌ها مشابه عوارض جانبی سایر واکسن‌های موجود در بازار برای بیماری‌های دیگر و معمولا شامل احساس درد در محل تزریق و تب است.

شرکت فایزر قصد دارد تحقیقات وسیعی را درمورد واکسن‌های خود در فصل تابستان آغاز کند، اما هنوز مشخص نیست کدام یک از این واکسن‌ها به مرحله تولید نهایی می‌رسد.

با این حال واکسن COVID-۱۹ آکسفورد قرار است علاوه بر ایالات متحده در آفریقای جنوبی، برزیل و هند ارزیابی شود. نماینده دانشگاه آکسفورد به ABC News گفته است: "سایت‌های ذکر شده به دلیل منحنی صعودی COVID-۱۹ اولویت مطالعه هستند. "

سخنگوی دانشگاه آکسفورد همچنین گفته که "تعهد کرده است در صورت دستیابی به نسخه نهایی واکسن کرونا، دسترسی جهانی را به طور عادلانه برقرار کند، اگرچه تصمیم گیری در مورد کسانی که واکسن را می‌گیرند ابتدا توسط سیاست گذاران اتخاذ می‌شود و به احتمال زیاد روی افراد با بالاترین خطر از جمله کارمندان مراقبت‌های بهداشتی متمرکز خواهد شد. "
دستیابی به واکسن کرونا ممکن شده است؟

رقابت چینی ها برای رسیدن به واکسن کرونا

در کنار شرکت‌های آمریکایی و بریتانیایی که در مراحل قابل قبولی از کارآزمایی واکسن کرونا قرار دارند، شرکت‌های چینی نیز توانسته اند دو مرحله ابتدایی آزمایش انسانی را با موفقیت پیشت سر بگذارند. برای انجام مرحله سوم آزمایش ویروس کرونا، شرکت‌های مستقر در چین، که کرونا ویروس تا حد زیادی در آن کنترل می‌شود، در حال تهیه برنامه‌های مشابه برای آزمایش واکسن‌های خود در خارج از کشور هستند.

شرکت چینی «سینوواک» نیز در حال آماده سازی آزمایشات مرحله ۳ در چین و برزیل است، در حالی که آزمایش‌های مرحله ۳ شرکت چینی «سینوفارم» در امارات متحده عربی انجام می‌شود.

شرکت «کان سینو» در چین نیز به دنبال آزمایش واکسن خود در خارج از این کشور در کانادا و همچنین در ارتش چین است. با این حال، نرخ پایین‌تر ویروس در گردش در کانادا و امارات متحده عربی ممکن است چالش‌هایی را ایجاد کند.

سخنگوی شرکت بیوتکنولوژی چینی Walvax نیز گفته است: "در حال حاضر در چین، همه گیری به طور اساسی کنترل می‌شود، بنابراین حداقل برای اکنون، هیچ کس نمی‌تواند انتظار آزمایش محیطی بهینه را داشته باشد. در نتیجه، ما به احتمال زیاد کارآزمایی بالینی مرحله ۳ خود را در کشور‌هایی انجام خواهیم داد که جمعیت در آن زیاد بوده و تعداد افراد آلوده همچنان در حال افزایش است.
"
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید