(تصاویر) حرکت معنادار مجسمهساز مکزیکی؛ خرد کردن خودروی ایلان ماسک با مجسمه ۹ تنی!

چاویس مارمول، مجسمهساز مکزیکی اصلاً اهل احتیاط و ریسک نکردن نیست. او با اثر جدیدش بار دیگر این موضوع را ثابت کرده است.
فرادید| چاویس مارمول، مجسمهساز مکزیکی یک نسخه بزرگ و ۹ تنی از سر اولمک را روی یک تسلا مدل ۳ انداخته، انگار این ماشین لوکس زیر وزن تاریخ کاملاً خرد شده است. این اثر فقط تخریب را به تصویر نکشیده، بلکه حاوی یک پیام مهم است.
به گزارش فرادید، مارمول یک شیء را خرد کرده که نماد شخصیتی مانند ایلان ماسک است. در واقع نماد پیشرفت یک میلیاردر فناوری توسط نماد باستانی قدرت بومیان (اولمکها) شکسته شده است. تضاد میان این دو را نمیتوان نادیده گرفت.
«اولمکها» یکی از نخستین تمدنهای بزرگ آمریکای میانه و نخستین تمدن در مکزیک بودند. سرهای سنگی نمادین آنها یادآور میراث عمیق این فرهنگ باستانی است. قرار دادن یکی از این سرها روی تسلا که بیشک یکی از شناختهشدهترین نمادهای ثروت مدرن و جاهطلبی است، این مجسمه را به حرکتی اعتراضی تبدیل کرده است. مارمول تماشاگر را به این پرسش وا میدارد که به راستی چه کسانی از «پیشرفت» بهره میبرند؟
مارمول به نمایشهای موزهای بیروح و یادبودهای دولتی علاقهای ندارد. او باور دارد هنر باید متعلق به مردم باشد. او میگوید: «دیگر دوران هنرآفرینی در قالب یادبودهای تبلیغاتی دولتی تمام شده!» هدف او قرار دادن این اثر در فضای عمومی است که مردم واقعی بتوانند با آن تعامل داشته باشند، درباره آن بپرسند و تفسیرهای خودشان را داشته باشند.
این مجسمه از زمان رونمایی به سرعت در رسانهها پخش شده و گزارشها حاکی از آنست که موجب ایجاد بحثهایی درباره قدرت، سرمایهداری و مقاومت شده است. برخی آن را حمله مستقیم به شرکتها و برخی دیگر آن را نبرد بصری میان هویت بومی و استثمار مدرن میدانند.
سر اولمک که تسلا را خرد کرده، تنها یک شوخی ساده نیست. این اثر بخشی از یک گفتگوی جدیتر است. این اثر با این تفکر که «پیشرفت همیشه مثبت است» مبارزه میکند و از خود میپرسد آیا پیشرفتهای فناوری واقعاً به نفع مردم است یا فقط به نفع نخبگان؟
مترجم: زهرا ذوالقدر