این قند‌ها سم‌زدایی کبد را مختل می‌کند

این قند‌ها سم‌زدایی کبد را مختل می‌کند

شیرین‌کننده‌های مصنوعی بسیار شیرین‌تر از شکر معمولی هستند و در نتیجه به مقدار کمتری از این جایگزین‌ها نیاز است تا همان میزان شیرینی را به غذا‌ها بدهند.

کد خبر : ۱۰۵۴۳۴
بازدید : ۱۱۰۳۴

مطالعه جدیدی که توسط کالج پزشکی «ویسکانسین» انجام شده است نشان می‌دهد که دو جایگزین قند می‌توانند بر پروتئین موجود در کبد که به سم‌زدایی این اندام کمک می‌کند، تاثیر بگذارند.

این جایگزین‌های شیرین - که به عنوان شیرین‌کننده‌های غیر مغذی نیز شناخته می‌شوند- می‌توانند تأثیر منفی بر دارو‌های متابولیزه کننده مانند دارو‌های فشار خون و دارو‌های ضد افسردگی داشته باشند.

این تحقیقات نشان داد که این شیرین کننده‌های قندی به عنوان افزودنی در برخی دارو‌ها و غذا‌ها استفاده می‌شود تا طعمی شیرین و بدون کالری به آن‌ها بدهد.

«لورا دانر»، دانشجوی دکترا در این کالج در بیانیه‌ای در رابطه با این مطالعه جدید گفت: با توجه به اینکه تخمین زده می‌شود افراد زیادی به طور منظم شیرین‌کننده‌های غیرمغذی مصرف می‌کنند، مهم است که چگونگی تاثیر این شیرین کننده‌ها را بر بدن بدانیم.

وی توضیح داد: در واقع، بسیاری از مردم متوجه نیستند که این شیرین‌کننده‌ها در انواع ماست‌های کم چرب یا بدون قند و خوراکی‌های میان‌وعده و حتی در محصولات غیرغذایی مانند دارو‌های مایع و برخی لوازم آرایشی یافت می‌شوند.

شیرین‌کننده‌های مصنوعی بسیار شیرین‌تر از شکر معمولی هستند و در نتیجه به مقدار کمتری از این جایگزین‌ها نیاز است تا همان میزان شیرینی را به غذا‌ها بدهند. خوراکی‌های فرآوری شده معمولی که حاوی زیرشاخه‌های شکر هستند عبارتند از Splenda، نوشابه‌های رژیمی و خوراکی‌های خوشمزه با برچسب «بدون قند».

محققان در این مطالعه به بررسی موادی مانند شیرین کننده‌های غیر مغذی «اسسولفام پتاسیم» و «سوکرالوز» پرداختند تا چگونگی تجزیه سلول‌های کبد را مشخص کند. محققان متوجه شدند که اسسولفام پتاسیم و سوکرالوز فرآیند پروتئین در بدن به نام P-glycoprotein (PGP) را مختل می‌کنند.

PGP سموم را از سلول‌ها خارج می‌کند و به انتقال داروها، مواد خارجی و متابولیت‌های دارو از بدن کمک می‌کند. این مطالعه همچنین نشان داد که این شیرین کننده‌های مصنوعی موجب احیای فعالیت در بدن می‌شوند و خود را به پروتیین PGP می‌چسبانند.

این موضوع می‌تواند در کار حمل و نقل دارو‌ها در سراسر بدن اختلال ایجاد کند و می‌تواند چند دارو را در سلول‌ها گیر اندازد ه در نهایت به سمیت کبد منجر می‌شود. محققان مشاهده کردند که این شیرین کننده‌ها بر فعالیت پروتیین PGP در سلول‌های کبد در غلظت‌های مورد انتظار از طریق مصرف غذا‌ها و نوشیدنی‌های رایج تأثیر می‌گذارند.

آن‌ها خاطرنشان کردند که بر اساس دانش آنها، این محققان اولین گروهی هستند که از این مکانیسم مولکولی که در آن شیرین کننده‌های غیر مغذی، سم زدایی در کبد را تحت تاثیر قرار می‌دهند، رمز گشایی کرده اند.

برای افرادی که از دارو‌های فشار خون، دارو‌های ضد افسردگی و آنتی بیوتیک‌ها استفاده می‌کنند، این دارو‌ها به پروتیین PGP به عنوان یک انتقال دهنده اولیه سم زدایی متکی هستند.

دانر در تحقیق خود اظهار داشت: اگر مطالعات آینده تأیید کند که شیرین‌کننده‌های غیرمغذی فرآیند سم‌زدایی بدن را مختل می‌کنند، بررسی تداخلات بالقوه و تعیین سطوح ایمن مصرف این شیرین کننده‌ها برای گروه‌های در معرض خطر ضروری است.

وی ادامه داد: همچنین درج مقادیر شیرین کننده‌های غیر مغذی موجود در خوراکی‌های آماده در برچسب مواد غذایی ضروری است تا مردم بتوانند میزان مصرف آن‌ها را بهتر پیگیری کنند.

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید