این حیوانات شگفت انگیز طولانی‌ترین دوره بارداری را دارند!

این حیوانات شگفت انگیز طولانی‌ترین دوره بارداری را دارند!

از آنجایی که فیل‌ها بزرگترین جانوران زمینی زنده هستند و مسلما مغز بزرگی هم دارند، با توجه به دوره طولانی بارداری در رحم مادر امکان پیشرفت ها‌ی ژنتیکی بسیاری وجود دارد.

کد خبر : ۱۲۲۵۶۹
بازدید : ۴۶۰۶

فرادید | انسان‌ها در مقایسه با قلمرو حیوانات، دوره بارداری نسبتا طولانی دارند، اما تعداد کمی از مادران در حیات وحش دوران بارداری طولانی تری نسبت به انسان دارند.

به گزارش فرادید؛ اندازه فرزندان معمولاً یک عامل تعیین کننده است، اما همه حاملگی‌های طولانی هم با به دنیا آمدن یک گروه نوزاد به پایان نمی‌رسد. در این گزارش شما را با تعدادی از حیوانات آشنا می‌کنیم که دوران بارداری نسبتا طولانی دارند.

فیل

فیل

فیل‌ها طولانی‌ترین دوره بارداری را در بین پستانداران دارند، دوره بارداری فیل‌ها ۱۸ تا ۲۲ ماه است. دوره‌های رشد طولانی در میان حیوانات بسیار باهوش رایج است. از آنجایی که فیل‌ها بزرگترین جانوران زمینی زنده هستند و مسلما مغز بزرگی هم دارند، با توجه به دوره طولانی بارداری در رحم مادر امکان پیشرفت ها‌ی ژنتیکی بسیاری وجود دارد.

گاو

گاو دریایی

شاید در نگاه اول متوجه نشوید که یک گاو دریایی باردار است یا خیر؟ اما این غول مهربان بچه‌های خود را نزدیک به ۱۳ ماه حمل می‌کند. ماندن در آب در تمام طول روز و حرکت نکردن، به کاهش مقداری از وزن اضافی کمک می‌کند، اما مادر گاو دریایی به خاطر صبری که در دوره بارداری طولانی دارد قابل احترام است.

شتر

شتر

شتر‌ها به شخصیت سرسخت و سازگار خود معروف هستند و این را در نظر بگیرید که دوره بارداری شتر بین ۱۳ تا ۱۵ ماه است. ماهی که در آن لقاح اتفاق افتاده است می‌تواند تاریخ تولد را تغییر دهد، به طوری که بارداری‌های نوامب، تولد را ۱۸ روز طولانی‌تر از بارداری ماه مه می‌کند. سایر شتر‌ها مانند لاما‌ها نیز دوره بارداری طولانی دارند - حدود ۳۳۰ روزیعنی ۱۱ ماه.

زرافه

زرافه

دوره بارداری زرافه‌ها از ۴۰۰ تا ۴۶۰ روز (۱۳ تا ۱۵ ماه) است. زرافه مادر علیرغم اینکه بلندترین حیوان خشکی در جهان است، در حالت ایستاده زایمان می‌کند - بنابراین نوزاد باید آنقدر بزرگ باشد که بتواند برای یک سقوط طولانی آماده شود. جالب اینجاست که سقوط معمولاً زمانی است که کیسه جنینی را می‌ترکاند. با وجود شیر‌ها و دیگر شکارچیان در نزدیکی آن‌ها، دنیا مکانی خطرناک برای بچه زرافه‌ها در بدو ورود است و این یکی از دلایلی است که برای طولانی بودن دوره بارداری زرافه عنوان کردند.

کرم

کرم مخملی

لزومی ندارد که همه حیوانات با دوره بارداری طولانی پستانداران بزرگ باشند. برخی از حیوانات کرم مانند وجود دارند هم وجود دارند که از این ویژگی بی بهره نمانده اند مثل کرم مخملی. این موجود عجیب و غریب به مدت ۱۵ ماه بچه‌های خود را حمل می‌کند. با وجودی که به آن‌ها کرم می‌گویند، اما آن‌ها کرم‌های واقعی نیستند و از مخمل ساخته نشده اند. بدن آن‌ها با مو‌های حسی پوشیده شده که ظاهری مخملی به آن‌ها می‌دهد.

آن‌ها از بستگان نزدیک بندپایان (عنکبوت‌ها و حشرات) و کرم‌های واقعی (مانند کرم خاکی) به شمار می‌روند که آن‌ها را به ویژه برای دیرینه شناسان جالب می‌کند

کرگدن

کرگدن

ممکن است تعجب آور نباشد که کرگدن‌ها - به دلیل جثه بزرگشان - در رتبه‌های بعدی این لیست قرار می‌گیرند و بسته به گونه، دوره بارداری آن‌ها بین ۱۵ تا ۱۸ ماه است. این دوره طولانی حاملگی نیزیک از موانع برای رشد جمعیت آن‌ها است. هر پنج گونه کرگدن در معرض خطر انقراض هستند یا آسیب پذیر در نظر گرفته می‌شوند و سه گونه از این پنج گونه به شدت در معرض خطر انقراض هستند.

فیل دریایی

فیل دریایی (والروس)

والروس‌ها طولانی‌ترین دوره حاملگی را در بین تمام باله پا‌ها (گروهی از پستانداران شامل فوک‌ها و شیر‌های دریایی) دارند و بچه‌های خود را به مدت ۱۵ تا ۱۶ باردار هستند. مادران فوک و شیر دریایی به راحتی زایمان نمی‌کنند و فرزندان خود را به ترتیب حدود ۳۳۰ و ۳۵۰ روز حمل می‌کنند. والروس‌ها همچنین کمترین میزان تولیدمثل را در بین سایر باله پایان دارند.

دلفین

نهنگ‌ها و دلفین‌ها

نهنگ‌ها و دلفین‌ها، که در زیر چتر والسان‌ها گروه‌بندی شده‌اند، به‌خاطر هوش بالا، جوامع پیچیده و شخصیت‌های صلح‌جویانه‌شان مشهور هستند-بنابراین جای تعجب نیست که آن‌ها در رشد بچه‌های خود نیز مراقبت زیادی می‌کنند. اگرچه همه گونه‌ها دوره‌های بارداری متفاوتی دارند، اما اورکا‌ها با حدود ۱۷ ماه طولانی‌ترین دوره را در میان دلفین‌ها دارند. برخی از نهنگ‌های عنبر - بزرگترین شکارچیان زنده - معروف به این هستند که بچه‌های خود را تا ۱۹ ماه باردارند.

سمندر

سمندر‌های سیاه آلپ

سمندر‌های سیاه آلپ دوزیستانی هستند که در کوه‌های آلپ مرکزی و شرقی زندگی می‌کنند و زنده زا هستند. حاملگی آن‌ها بسته به ارتفاعی که سمندر‌ها در آن زندگی می‌کنند می‌تواند از دو تا سه سال طول بکشد. آن‌ها معمولاً دو نوزاد کاملاً رشد یافته را به دنیا می‌آورند. امید به زندگی این سمندر از ۱۰ تا ۲۰ سال تخمین زده شده است.

کوسه

کوسه‌ها

بر خلاف اکثر ماهی ها، کوسه‌ها تولیدمثل بر اساس الگوریتم K را انتخاب می‌کنند - به این معنی که آن‌ها تعداد کمی از نوزادان رشد یافته را در مقابل تعداد زیادی از بچه‌های ضعیف به دنیا می‌آورند. طول بارداری بسته به گونه می‌تواند به طور قابل توجهی متفاوت باشد. کوسه سگ‌ماهی خاردار می‌تواند حدود دو سال باردار باشد در حالی که کوسه ماهی‌ها می‌توانند تا سه سال نوزاد را حمل کنند. کوسه چین دار می‌تواند ۳.۵ سال باردار باشد.

تاپییر

تاپیر

تاپیر ممکن است تلاقی بین خوک و مورچه خوار به نظر برسد، اما در واقع نزدیک‌ترین رابطه با اسب‌ها و کرگدن‌ها را دارد ودرنتیجه دوره بارداریش طولانی و شبیه به آن‌ها است.
یک گوساله تاپیر پس از ۱۳ ماه رشد در رحم مادر متولد می‌شود. نوزادان تازه متولد شده دارای خطوط راه راه قهوه‌ای و بژ خاصی هستند که به استتار آن‌ها از شکارچیان کمک می‌کند، اما پس از چند ماه که تاپیر جوان تحرک بیشتری پیدا می‌کند، الگوی آن‌ها محو می‌شود.

الاغ

خر و الاغ

یک الاغ ماده که به نام جنی یا مادیان شناخته می‌شود، معمولاً یک کره خر را حدود یک سال پس از جفت گیری به دنیا می‌آورد، اما برخی از حاملگی‌ها می‌تواند نزدیک به ۱۴ ماه هم طول بکشد.

چرا این اطلاعات مهم است

درک چرخه زندگی و رفتار موجودات در حیات وحش کلید حفاظت از تنوع زیستی و حفاظت از زیستگاه آن‌ها است. هرچه بیشتر در مورد گونه‌های شگفت انگیزی مانند آن‌هایی که در این لیست قرار گرفتند بدانیم انگیزه بیشتری برای کمک به محافظت از آن‌ها خواهیم داشت.

ترجمه: فرادید

۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید