کشف مجسمه‌های یشمی سبز در مقبرۀ باستانی

کشف مجسمه‌های یشمی سبز در مقبرۀ باستانی

باستانشناسان موسسه ملی مردم شناسی و تاریخ مکزیک، اتاقی تدفینی را در شهر مایایی پالنکه کشف کرده‌اند.

کد خبر : ۱۲۶۹۶۴
بازدید : ۱۷۲۶۳

فرادید | پالنکه که در زبان ایتزا‌ها به لاکام‌ها (Lakamha) نیز شناخته میشود یک شهر مایایی واقع در ایالت مکزیکی چیاپاس بود. بخش اعظم تاریخ پالنکه از روی کتیبه‌های هیروگلیف روی بنا‌های یادبود بازسازی شده است که همگی نشاندهنده دنباله‌ای از سلسله حاکم پالنکه از قرن پنجم تا قرن هشتم پس از میلاد هستند.

به گزارش فرادید ، پالنکه یک سایت با اندازه متوسط است، اما حاوی برخی از بهترین معماری‌ها، مجسمه‌سازی‌ها، شانه‌های سقف و نقوش برجسته است که تمدن مایا از خود به جای گذاشته است. باستانشناسان موسسه ملی مردم شناسی و تاریخ مکزیک به عنوان بخشی از برنامه بهبود مناطق باستانشناسی و به عنوان ابتکار وزارت فرهنگ با حمایت مالی دولت، شروع به کار‌های مرمتی کردند.

اتاق تدفین مایایی با مجسمه‌های سبز در پالنکه

در جریان حفاری‌های یک سازه به نام CP۳، محققان اتاقک تدفینی را کشف کردند که درون آن اسکلتی بود در موقعیت رو به بالا در جهت شمال قرار داشت. این رسم شایع تدفین ساکنان بلندمرتبه در پلانکه بوده است.

اتاق تدفین مایایی با مجسمه‌های سبز در پالنکه

چندین کاسه سرامیکی بزرگ هم به عنوان پیشکش درون اتاقک تدفین بود که طبق باور‌های مایا‌ها فرد مدفون را هم در حیات و هم در مرگ تغذیه میکرد. بقایای یک زن و یک جمجمه نیز در یک محل دفن ثانویه پیدا شد، همینطور مجسمه‌های سبزی از جنس یشم که معمولاً با حکومت و قدرت، ثروت، آب، ذرت و مرکزیت ارتباط دارشتند یا شاید نمایانگر عضوی از زیارتگاه خدایان مایایی باشند.

مترجم: زهرا ذوالقدر

۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید