رشد عجیب یک درخت از سقف ویلای امپراطور روم!

رشد عجیب یک درخت از سقف ویلای امپراطور روم!

در ناپل ایتالیا بازدیدکنندگان شهر باستانی بایا (Baia) که در محدودۀ شهر امروزی باکولی قرار دارد، با درخت عجیبی روبه‌رو می‌شوند که از سقف یک بنای تاریخی در پارک باستان‌شناسی ترمه‌دی‌بایا (Terme di Baia) به سمت پایین روئیده است.

کد خبر : ۱۲۱۳۵۴
بازدید : ۱۷۵۲۸

فرادید | این گیاه عجیب درخت انجیری است که در جهت وارونه رشد کرده است. اینکه این گیاه دقیقاً چگونه از جاذبه سرپیچی کرده موجب حیرت گیاه‌شناسان شده است، اما این حالت غیرعادی نه تنها رشد آن را کند نکرده بلکه این درخت وارونه حتی میوه هم داده است! محل رویش این درخت هم جالب توجه است. این درخت انجیر از قوس طاق عمارتی روییده که باستان‌شناسان فکر می‌کنند بخشی از ویلای خصوصی امپراطور نرون بوده است.

به گزارش فرادید ، اینکه منبع تغذیۀ درخت از کجاست را می‌توان توضیح داد؛ مسلما بارانی که از لابلای سنگ‌ها به درون سقف بنا نفوذ می‌کند آب کافی برای رشد گیاه را تامین کرده است. اما با این حال هنوز هم دیدن درختی که کاملا به صورت وارونه رشد کرده است عجیب و غیر عادی است.

رشد وارونه درخت انجیر از سقف خرابه‌های باستانی

شهر رومی و باستانیِ بایا در دوران شکوفایی خود یک استراحتگاه سرزنده و به‌روز برای طبقه‌ی حاکم بود. این شهر که حالا یک پارک باستان‌شناسی بزرگ است و اندکی از آن زیر آب رفته به گفته‌ی باستان‌شناسان زمانی مونته‌کارلوی عصر روم باستان بوده است؛ جایی که امپراتورانی از قبیل آگوستوس، سزار و نرون در آن خانه داشتند. بایای پرجوش و خروش به شدت آتشفشانی هم بود. با گذشت چندین قرن، نوسانات پوسته‌ی زمین در این منطقه منجر به تحریک فعالیت گرمابی و لرزه‌ای این منطقه و در نهایت لغزش بخش زیادی از شهر به زیر خط ساحلی شد.

رشد وارونه درخت انجیر از سقف خرابه‌های باستانی

با این حال ناپدید شدن در تقدیر بای نبود چرا که در دهه‌ی ۱۹۴۰ در نزدیکی ساحل ناپل، خلبانی متوجه یک چیز غیرعادی در زیر امواج شد. تصاویری که این خلبان گرفت به ظاهر ساختار‌هایی در اقیانوس را نشان می‌داد اما دو دهه طول کشید تا محققان با زیردریایی به این ناحیه سفر کنند تا نگاه دقیق‌تری به آن بیندازند. علاوه بر درخت انجیر وارونه میان خرابه‌های رومیِ سطح زمین، بازدیدکنندگان می‌توانند سوار بر قایق‌های توریستی که کف‌شان شیشه‌ای است شهر غرق‌شده را هم تماشا کنند.

مترجم: زهرا ذوالقدر

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید