آیا دستگیره هوشمند امن است؟

آیا دستگیره هوشمند امن است؟

دستگیره هوشمند علاوه بر بهره‌مندی از کیفیت بالا دارای ظاهر و جلوه‌ای لوکس است. ظاهر منحصر به فرد و متفاوت این محصول باعث شده است تا برای اماکنی خاص و ویژه انتخابی عالی به شمار رود. تمامی این موارد در کنار یکدیگر موجب پرطرفدار شدن این محصول شده و در نهایت به تولید انواع دستگیره هوشمند منجر شده‌اند.

کد خبر : ۱۲۴۹۳۶
بازدید : ۲۰۸

با سرعت گرفتن پیشرفت در حوزه تکنولوژی، وسایل هوشمند جایگزین لوازم قدیمی شده‌اند و هرروز اعتماد افراد به این لوازم بیشتر می‌شود. یکی از این وسایل هوشمند مورد استفاده در خانه‌ها، دستگیره هوشمند است. افراد در جهت بهبود امنیت خانه‌های خود از این وسیله استفاده می‌کنند اما با این حال همچنان اشخاصی هستند که از امن بودن این دستگیره‌ها و قفل‌های دیجیتال اطمینان ندارند و می‌خواهند بدانند آیا واقعا دستگیره هوشمند امن است؟ برای پاسخ به این سؤال باید به خوبی با این دستگیره و ویژگی‌های آن آشنا شد. به همین دلیل موارد پراهمیت را در ادامه شرح خواهیم داد.

دستگیره هوشمند چیست؟

دستگیره هوشمند نوعی دستگیره خاص برای درب‌های اماکن اداری و مسکونی است که از ساختار پیچیده و منحصر به فردی برخوردار می‌باشد. این ساختار پیشرفته با روش‌های بازگشایی جدید و بدون کلیدهای قدیمی همراه است. به این صورت نسبت به مدل‌های قدیمی برتری می‌یابد یا به عبارتی مشکلات رایج از جمله گم کردن کلید و امنیت پایین را از بین می‌برد.

دستگیره هوشمند علاوه بر بهره‌مندی از کیفیت بالا دارای ظاهر و جلوه‌ای لوکس است. ظاهر منحصر به فرد و متفاوت این محصول باعث شده است تا برای اماکنی خاص و ویژه انتخابی عالی به شمار رود. تمامی این موارد در کنار یکدیگر موجب پرطرفدار شدن این محصول شده و در نهایت به تولید انواع دستگیره هوشمند منجر شده‌اند. متداول‌ترین و بهترین این انواع شامل مدل‌های زیر است:

  1. دستگیره هوشمند کارتی : این نوع دستگیره توسط کارت‌های خاصی از جمله کارت RFID باز می‌شود. این کارت دارای قابلیت بی‌سیم است و برای باز کردن درب نیازی به تماس مستقیم آن با بدنه دستگیره نخواهد بود.
  2. دستگیره هوشمند اثر انگشتی : این نوع دستگیره توسط شناسایی اثر انگشت کاربر باز می‌شود و از قابلیت شناسایی چندین اثر انگشت برخوردار است.
  3. دستگیره هوشمند تشخیص چهره : این دستگیره هوشمند توسط تشخیص چهره باز می‌شود.
  4. دستگیره هوشمند رمزی : در این مدل‌ها کاربر رمز عبوری را به دلخواه مشخص می‌کند و توسط این رمز قابلیت بازگشایی فراهم شده است.
  5. دستگیره هوشمند ترکیبی : مدل ترکیبی از نمونه‌های پرطرفدار بازار به حساب می‌آید که از چندین روش مختلف بازگشایی در کنار یکدیگر پشتیبانی می‌کند. برای مثال ورود توسط اثر انگشت، کارت و رمز عبور در این نوع دستگیره وجود دارد.

حال با آگاهی از انواع دستگیره هوشمند باید در خصوص امن بودن یا نبودن آن با کسب اطلاعات بیشتر تصمیم گرفت.

آیا دستگیره هوشمند امن است؟

دلایل امنیت بالای دستگیره هوشمند

به طور خلاصه در پاسخ به آیا دستگیره هوشمند امن است؟ باید گفت که تعدادی ویژگی و مزیت خاص در خصوص این دستگیره درب باعث امنیت بالای آن شده‌اند. در واقع این امنیت فراهم شده توسط دستگیره هوشمند نسبت به سایر مدل‌های موجود در بازار از جمله دستگیره‌های درب ضد سرقت و دستگیره‌های ساده کلیدی بیشتر است. دلایل مختلفی این موضوع را تأیید و ثابت می‌کنند که شامل بازگشایی با روش‌های مطمئن، برخورداری از سیستم ضد شوک و ضد هک، مجهز به بدنه مقاوم و ضد ضربه و بهره‌گیری از امکانات خاص برای افزایش امنیت است.

بازگشایی با روش های مطمئن

روش‌های بازگشایی دستگیره هوشمند کاملاً مطمئن و امتحان شده هستند. به عبارتی در به‌کارگیری این روش‌ها مشکلاتی نظیر کپی و تقلب به منظور ورود غیرمجاز وجود ندارد و با عدم استفاده از کلید مشکلات مربوط به آن از بین رفته‌اند. برای مثال استفاده از اثر انگشت به معنای استفاده از روشی منحصر به فرد برای هر کاربر در خصوص باز کردن درب است. استفاده از رمز عبور به معنای تعریف رمزی خاص و سخت بر اساس دلخواه کاربر است تا افراد دیگر توانایی حدس زدن رمز و باز کردن درب را نداشته باشند. در این صورت تنها خود شخص می‌تواند رمز یا کارت دستگیره هوشمند را در اختیار اشخاص قرار دهد.

برخورداری از سیستم ضد شوک و ضد هک

بسیاری از کاربران بدون آگاهی قبلی خیال می‌کنند که در دستگیره‌های هوشمند با شوک الکتریکی و هک کردن امکان باز کردن و ورود افراد غیرمجاز وجود دارد. در پاسخ باید گفت که مدل‌های پیشرفته و باکیفیت این دستگیره که توسط برندهای معتبر مانند تنسر لاک تولید شده‌اند، از سیستم ضد شوک و ضد هک برخوردار هستند تا احتمال ورود سایر افراد را به حداقل ممکن برسانند. به این ترتیب تنها کسانی که از طریق روش‌های متعارف باز کردن درب نظیر تشخیص چهره، اثر انگشت، کارت و یا رمز اجازه ورود دارند، وارد منزل یا اداره خواهند شد.

مجهز به بدنه مقاوم و ضد ضربه

طراحی جذاب و لوکس دستگیره‌های هوشمند باعث می‌شود تا گاهی بعضی از افراد گمان کنند امکان ضربه زدن به این محصولات وجود دارد و از این طریق احتمال ورود سایر افراد بالا است درحالی که تولیدکنندگان برای این موضوع نیز چاره‌ای اندیشیده‌اند. در واقع در دستگیره و قفل هوشمند درجه یک از اجناس مقاوم و ضد ضربه برای تولید محصول استفاده می‌شود. این موضوع باعث شده است تا باز کردن دستگیره هوشمند با اعمال زور تنها در حد یک خیال باقی بماند.

بهره‌گیری از امکانات خاص برای افزایش امنیت

در طراحی دستگیره هوشمند تنها به یک ورود و خروج ساده اکتفا نشده است. بلکه بعضی از ویژگی‌های خاص نظیر اتصال به وای‌فای، اتصال به تلفن همراه، اتصال به بلوتوث، تعریف رمز موقت، منبع انرژی اضطراری و حتی چشمی دیجیتال هم در این دستگیره‌ها تعبیه شده است.

همچنین در محصولات برخی برندها که یکی از روش‌های بازگشایی، رمز عبور است، قابلیتی به نام رمزنگاری توابع خیالی تعبیه شده است. این قابلیت بدین صورت است که اگر در هنگام وارد کردن رمز عبور، احساس کردید یک نفر درحال دیدن رمز شما است، می‌توانید به ابتدا و انتهای رمز خود، چند عدد اضافه نمایید. سیستم دستگیره هوشمند به گونه‌ای طراحی شده است که می‌تواند رمز عبور اصلی را متوجه شده و درب را برای شما باز نماید.

این امکانات و قابلیت ها، امنیت قفل‌ها و دستگیره‌های هوشمند را نسبت به سایر نمونه‌های موجود در بازار چندین برابر کرده است و مصرف کنندگان با خیالی آسوده و مطمئن می‌توانند از این محصولات استفاده نمایند.

آیا دستگیره هوشمند امن است؟

کلام آخر

در این مقاله تلاش نمودیم تا سوال بسیاری از کاربران را که به امنیت دستگیره هوشمند مربوط است، بدهیم. بررسی و توجه به ویژگی‌های دستگیره هوشمند به خوبی نشان می‌دهند که این نوع قفل‌ها امنیت بالایی را در اختیار کاربران می‌گذارند. با توضیحات داده شده در این مقاله، خرید دستگیره هوشمند به جهت بالا بردن سطح امنیت اماکان مسکونی، اداری و تجاری، اقدامی سنجیده و عاقلانه است. درصورتی که تصمیم به خرید دستگیره هوشمند دارید، می‌توانید با کارشناسان تنسر لاک ارتباط برقرار نمایید.

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید