هر آنچه که باید درباره همسان‌سازی حقوق بازنشستگان بدانید!

هر آنچه که باید درباره همسان‌سازی حقوق بازنشستگان بدانید!

براساس گفته‌های مسئولان سازمان تامین اجتماعی، طبق فرمول، در مرحله اول چون در سال ۹۹ اجرایی شد، کسانی که تا آخر سال ۹۸ بازنشسته می‌شدند را شامل می‌شد، اما در سال ۱۴۰۰ بازنشستگان ۹۹ هم برای مرحله دوم متناسب سازی شامل می‌شوند. بررسی‌ها نشان می‌دهد که در مرحله نخست همسان سازی، بیمه پردازان بازنشسته با سابقه ۳۵ سال، ۳۰ سال و مستمری بگیران دارای حداقل سابقه بیمه ۲۵ و ۲۰ سال نیز از اجرای این طرح بی بهره نخواهند ماند.

کد خبر : ۹۱۴۸۷
بازدید : ۸۸۸۴
هر آنچه که باید درباره همسان‌سازی حقوق بازنشستگان بدانید!
فرادید | ۷ ماه پس از اجرای مرحله اول همسان سازی حقوق بازنشستگان، حالا با مصوبه جدید مجلس قرار است مرحله دوم این طرح با اعتبار ۹۰ هزار میلیارد تومانی اجرایی شود. با این حال رئیس سازمان تامین اجتماعی می‌گوید که تاریخ اجرا و احکام بازنشستگان اول اسفند جاری خواهد بود.

به گزارش فرادید؛ براساس اعلام سازمان تامین اجتماعی در مرحله نخست، ۳۲ هزار میلیارد تومان از سهام شرکت‌های دولتی برای همسان سازی حقوق بازنشستگان این سازمان واگذار شد.

با این اوصاف، حداقل حقوق مستمری‌بگیران دارای ۳۰ سال سابقه بیمه پردازی در اسفند سال گذشته یک میلیون و ۶۶۷هزار تومان بود که با افزایش سالیانه و متناسب‌سازی با ۶۸ درصد افزایش به مبلغ ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان رسید.

اما حالا مجلسی‌ها مصوب کردند که معادل ۸۹ هزار میلیارد تومان از محل این واگذاری‌ها جهت رد بدهی دولت به سازمان تامین اجتماعی اختصاص یابد. با این وجود این سازمان سه برابر بیشتر از اعتبار مرحله اول در اختیار دارد تا فاصله حقوقی بازنشستگان تامین اجتماعی را با بازنشستگان لشگری و کشوری کاهش دهد.

در این رابطه رئیس سازمان تامین اجتماعی می‌گوید که «محاسبات مرحله دوم همسان سازی حقوق‌ها و تدوین فرمول‌ها در کانون بازنشستگی در جریان است تا طی چندروز آینده اعمال و مرحله دوم را اجرا کنیم.»

گرچه مصطفی سالاری نگفته که میزان افرایش حقوق بازنشستگان پس از همسان سازی چقدر بود، اما بررسی‌ها نشان می‌دهد که این افزایش حداقل ۸۰ تا ۱۰۰ خواهد بود.

طبق گفته‌های رئیس سازمان تامین اجتماعی، در مرحله اول همسان سازی افزایش حقوق به شکل متوسط نسبت به اسفند ۹۸ حدود ۴۹ درصد بود.
اجرای مرحله دوم همسان سازی از چه زمانی آغاز می شود؟
گرچه نمایندگان مجلس روز شنبه رد بدهی ۸۹ هزار میلیارد تومانی دولت به سازمان تامین اجتماعی را به تصویب رسانده اند و ممکن است مراحل اداری تا اجرای آن کمی زمان بر باشد. اما مسئولان سازمان تامین اجتماعی می‌گویند که تاریخ اجرا و احکام اول اسفند خواهد بود منتها علی الحساب خواهد بود و ظرف چندروز آینده صدور احکام را انجام می‌دهند.

سالاری در این رابطه گفته است که اگر مقدمات طی چندروز آینده زمان ببرد، حتما علی الحساب پرداختی در اسفند بابت مرحله دوم داریم تا کار‌های نرم افزاری و سایر اقدامات انجام شود.

محمدباقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه هم در توئیترش در این باره نوشت: «با عنایت خداوند، احکام جدید بازنشستگان عزیز تامین اجتماعی در همین اسفند ماه اصلاح و صادر می‌شود.»

شریعتمداری وزیر کار هم می‌گوید: آرزوی بازنشستگان در سراسر کشور محقق شد و نواقص آن به‌زودی رفع خواهد شد و از ابتدای سال ۱۴۰۰ شرایط مطلوب‌تری را در زندگی بازنشستگان مشاهده خواهیم کرد.
هر آنچه که باید درباره همسان‌سازی حقوق بازنشستگان بدانید!
کدام گروه از بازنشستگان و مستمری بگیران شامل همسان سازی می‌شوند؟
براساس گفته‌های مسئولان سازمان تامین اجتماعی، طبق فرمول، در مرحله اول چون در سال ۹۹ اجرایی شد، کسانی که تا آخر سال ۹۸ بازنشسته می‌شدند را شامل می‌شد، اما در سال ۱۴۰۰ بازنشستگان ۹۹ هم برای مرحله دوم متناسب سازی شامل می‌شوند.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که در مرحله نخست همسان سازی، بیمه پردازان بازنشسته با سابقه ۳۵ سال، ۳۰ سال و مستمری بگیران دارای حداقل سابقه بیمه ۲۵ و ۲۰ سال نیز از اجرای این طرح بی بهره نخواهند ماند.

با این وجود به نظر می‌رسد که این چهار گروه در مرحله دوم نیز شامل همسان سازی حقوق بازنشستگان خواهند شد.

طبق گزارش مرحله اول همسان سازی حقوق بازنشستگان و مستمری بگیران تامین اجتماعی، حداقل حقوق مستمری بگیرانی که با داشتن ۳۵ سال سابقه بیمه‌پردازی به مرحله بازنشستگی رسیده‌اند در اسفند سال گذشته یک میلیون و ۶۷۰ هزار تومان بود که با افزایش سالیانه و متناسب سازی با افزایش ۸۰ درصدی به ۳ میلیون تومان رسید.

همچنین حداقل حقوق مستمری‌بگیران دارای ۳۰ سال سابقه بیمه پردازی در اسفند سال گذشته یک میلیون و ۶۶۷هزار تومان بود که با افزایش سالیانه و متناسب‌سازی با ۶۸ درصد افزایش به مبلغ ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان رسید.

براساس این گزارش حداقل حقوق مستمری بگیران دارای ۲۵ سال سابقه بیمه پردازی در اسفند سال گذشته یک میلیون و ۶۶۵ هزار تومان بود که با افزایش سالیانه و متناسب‌سازی با ۶۰ درصد افزایش به مبلغ ۲ میلیون و ۶۶۶ هزار تومان رسید.

حداقل حقوق مستمری بگیران دارای ۲۰ سال سابقه بیمه پردازی در اسفند سال گذشته یک میلیون و ۶۶۴ هزار تومان بود که با افزایش سالیانه و متناسب‌سازی با ۴۸ درصد افزایش به مبلغ ۲ میلیون و ۴۵۸ هزار تومان رسید.
هر آنچه که باید درباره همسان‌سازی حقوق بازنشستگان بدانید!
همسان سازی مراحل دیگری هم دارد؟
مدیران سازمان تامین اجتماعی تاکنون درباره مرحله سوم این طرح سخنی به میان نیاورده اند، اما آن‌ها می‌گویند بدهی دولت به این سازمان حدود ۳۶۰ هزار میلیارد تومان است که حالا با مصوبه تازه مجلس ۸۹ هزار میلیارد تومان آن به تامین اجتماعی باز خواهد گشت.

اما همچنان معلوم نیست که ۲۷۱ هزار میلیارد تومان طلب دیگر چه زمانی به سازمان تامین اجتماعی باز می‌گردد. این درحالی است که براساس قانون برنامه ششم توسعه این بدهی باید تا پایان سال ۱۴۰۰ به صفر می‌رسید.

با این وجود اگر این طلب سازمان تامین اجتماعی از سوی دولت پرداخت شود، میزان قابل توجهی از فاصله حقوق بازنشستگان و مستمری بگیران تامین اجتماعی با حقوق بازنشستگان کشوری و لشگری کاسته خواهد شد.
۰
نظرات بینندگان
  • ناشناس ارسالی در

    حق مناطق جنگی بازنشستگان را اجرا کنید. ..
    حق الناس. ...
    سال داره می گذره لطفاً احکام را بزنید فردا باز بمشکل بر میخوره

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید