ساخت هواپیما‌هایی با پوشش پوست کوسه

ساخت هواپیما‌هایی با پوشش پوست کوسه

شرکت هواپیمایی لوفت‌هانزا با همکاری شرکت تولید کننده مواد شیمیایی «بی اس اف» راهی بری بهبود وضعیت مصرف سوخت با استفاده ازماده‌ای چسبنده به نام غشای پوست کوسه پیدا کرده‌اند.

کد خبر : ۱۲۱۱۷۷
بازدید : ۶۸۸۴

هدف بسیاری از شرکت‌های هواپیمایی، مشارکت در طرح‌های رساندن انتشار گاز‌های گلخانه‌ای به صفر است؛ هدفی که هنوز تا تحقق آن راه درازی در پیش است. یک شرکت هواپیمایی معتبر و مشهور عمدتا سوخت بسیار زیادی مصرف می‌کند، در نتیجه یک تغییر تک رقمی در بهره وری سوخت این شرکت، باعث صرفه جویی عظیمی می‌شود.

به گزارش نیو اطلس، شرکت هواپیمایی لوفت‌هانزا با همکاری شرکت تولید کننده مواد شیمیایی «بی اس اف» راهی بری بهبود وضعیت مصرف سوخت با استفاده ازماده‌ای چسبنده به نام غشای پوست کوسه پیدا کرده‌اند. استفاده از روکش این ماده در بدنه هواپیما‌ها بلافاصله باعث کاهش کشش و در نتیجه سوخت و کاهش در انتشار گاز‌های گلخانه‌ای از هر هواپیمایی می‌شوند.

پس از میلیون‌ها سال تکامل، پوست ترسناک‌ترین شکارچی اقیانوس‌ها از حالت کاملا صاف درآمده. در عوض، امروزه کوسه‌ها دارای عوارض دنده (تیغ) مانند روی پوست خود هستند که به اندازه کافی کشش را کاهش می‌دهد و به یک مزیت تبدیل می‌شود. آنچه در هیدرودینامیک کار می‌کند اغلب به خوبی به آیرودینامیک ترجمه می‌شود، بنابراین تیم «آئرو شارک» به تقلید از بافت بیرونی پوست بدن کوسه به تولید روکشی برای بیرون هواپیما‌های بزرگ پرداخت.

ساخت هواپیما‌ها

روکش ساخته شده ائروشارک به نظر تفاوت اساسی با پوست تیغی شکل کوسه ندارد. این روکش از میلیون‌ها تیغ ریز دنده مانند منشوری شکل بیش از ۵۰ میکرومتر (۱/۲۰ میلی‌متر) ارتفاع ندارند. اما همین برای ایجاد تفاوت در مصرف سوخت کافی است. شرکت هواپیمایی بین‌المللی سوئیس محاسبه کرده است که اگر ۹۵۰ متر مربع از این روکش روی یک بوئینگ ۷۷۷ با الگو‌های خاص و همسو با جریان هوا در اطراف بدنه و سطوح اتاقک موتور اعمال شود، کشش کاهش یافته و بلافاصله مصرف سوخت نیز ۱.۱ درصد کاهش می‌یابد.

در یک سری از هواپیما‌های خطوط هوایی سوئیس نیز با الهام از غشای تیغ مانند دنه‌ای شکل پوست کوسه که در کاهش کشش موثر است، از روکش جدید آئرو شارک استفاده شده که از ویژگی مشابه پوست کوسه برخوردار است و همانگونه که در تحقیق شرکت هوایی بین‌المللی سوئیسی عنوان می‌تواند کاهش یک درصدی در مصرف بنزین را به همراه داشته باشد.

خطوط هوایی سوئیس برای ۱۲ هواپیمای بوئینگ ۷۷۷ از این روکش جدید استفاده کرده که بازدهی ۱ درصدی را به همراه دارد در نتیجه، با توجه به محاسبات به عمل آمده، انتظار می‌رود این ۱۲ هواپیمای، خطوط هوایی سوئیس هر سال ۴۸۰۰ تن سوخت جت کمتر مصرف کند و تقریبا نزدیک به پانصد هزار دلار در سال، به ازای هر هواپیما هزینه‌های خود را کاهش دهند.

این رقم یک درصد برای اپراتور‌هایی مانند خطوط هوایی امریکن ایرلاینز که دارای حدود ۱۰۰۰ هواپیما در ناوگان خود است، نزدیک به ۵۰۰ میلیون دلار صرفه جویی در سال به ازای هر هواپیما است.

منبع: همشهری آنلاین

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید