معمای پیچیده کارت‌های بازرگانی سلبریتی‌ها

معمای پیچیده کارت‌های بازرگانی سلبریتی‌ها

مجیدرضا حریری، رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین بوده دقیقا این جملات را گفته بود: «شما می‌توانی اتاق بازرگانی را با ۱۲ هزار عضو بگیری و با ۲۸ هزار عضو تحویل دهی. برای مثال هفتاد و چند خواننده، هنرمند، هنرپیشه تئاتر، نوازنده و کارگردان هستند که همگی قابل احترامند و حتی ممکن است روحشان هم خبر نداشته باشد، اما برایشان کارت بازرگانی صادر شده. حتی یکی از این سوپراستار‌ها دیپلم هم نداشته، برایش مدرک معادل گرفته‌اند و جواز او صادر شده است.»

کد خبر : ۱۲۴۲۱۳
بازدید : ۳۰۲

دیروز یک عضو اتاق بازرگانی درباره ماجرای عجیبی حرف زد که یک‌سر آن به اتاق بازرگانی و سر دیگر به هنرمندان می‌رسید.

مجیدرضا حریری به نام سوپراستار‌های بسیاری اشاره کرد که کارت بازرگانی داشتند. آن هم نه به این دلیل که کار تجاری و فعالیت اقتصادی می‌کنند بلکه اینطور که او توضیح می‌داد برای اینکه در انتخابات اتاق بازرگانی به نفع کاندیدا‌های خاص رای بدهند.

او که بین دفتر و کاغذهایش دنبال نام‌های این افراد می‌گشت فقط به اسامی فاطمه معتمد آریا، حمیدرضا آذرنگ، نسیم ادبی و محمد معتمدی اشاره کرد که همگی از سوپراستار‌های سینما، تئاتر و موسیقی هستند.

به دنبال اظهارات او با سایت ۹۰ اقتصادی، یک خبرنگار حوزه موسیقی بقیه این اسامی را افشا کرد. بهمن بابازاده با انتشار تمام اسامی هنرمندان تایید کرد که به ۷۰ نفر از ستاره‌هایی که هیچ فعالیت اقتصادی نداشتند کارت بازرگانی داده شده.

مجیدرضا حریری، رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین بوده دقیقا این جملات را گفته بود: «شما می‌توانی اتاق بازرگانی را با ۱۲ هزار عضو بگیری و با ۲۸ هزار عضو تحویل دهی. برای مثال هفتاد و چند خواننده، هنرمند، هنرپیشه تئاتر، نوازنده و کارگردان هستند که همگی قابل احترامند و حتی ممکن است روحشان هم خبر نداشته باشد، اما برایشان کارت بازرگانی صادر شده. حتی یکی از این سوپراستار‌ها دیپلم هم نداشته، برایش مدرک معادل گرفته‌اند و جواز او صادر شده است.»

خیالتان راحت ما رای نمی‌دهیم

بعد از این ماجرا اشکان خطیبی در توئیتر رشته توئیت خیلی تندی نوشت و ماجرا را تایید کرد. به نظر می‌رسد او خیلی وقت است که در ایران زندگی نمی‌کند. به دنبال او محمد معتمدی، خواننده سرشناس هم یک ویدئو از خود منتشر کرد که در آن گفته بود خیالتان راحت با این کارت‌ها نمی‌شود رای داد.

معتمدی اینطور گفته بود: «کارت‌هایی که برای ما صادر شده امکان واردات و صادرات ندارد. اصلا کارتی ندیدیم که بخواهیم با آن چیزی وارد یا صادر کنیم. تا حالا در زندگی‌ام یک شی رو که در جیب جا بشود، نه وارد کردم نه صادر کردم بار دستی‌ام تا حالا انقدر نبود که بخواهد مشمول گمرک بشود. عضویت ما در اتاق فقط به خاطر جلسات هم اندیشی و انتقال دغدغه هنرمندان به وزارت صمت بود.»

اتاق بازرگانی هم به دنبال این ماجرا بیانیه داد که در بیانیه آن‌ها چند نکته مهم وجود داشت:

یک: ماهیت کارتی که برای هنرمندان صادر شده کارتی نیست که بشود با آن رای داد.

دو: این ماجرای صدور کارت برای ۷۰ هنرمند مربوط به سال ۱۳۹۸ می‌شود و از قضا افرادی می‌توانند رای دهند که ۲۴ ماه از عضویتشان گذشته باشد. با این حال شرایط دیگری هم برای رای دادن اجباری است که بر اساس آن‌ها هیچ‌کدام از هنرمندان امکان برآورده کردن آن شروط را ندارند.

سه: در شروط اعلام شده از سوی هیات نظارت، تاکید شده که جدا از عضویت دو ساله، افراد برای آنکه بتوانند رای بدهند باید یکی از این سه شرط را داشته باشند. نخست: بنگاه اقتصادی داشته باشند و در آن لیست بیمه رسمی خود و کارمندانشان را ارائه دهند، دوم: پرونده مشخص مالیاتی با تایید سازمان امور مالیاتی داشته باشند، سوم: تولیدکننده یا صادرکننده برتری باشند که از سوی نهاد‌های رسمی فعالیت آن‌ها تایید شده باشد. هیچ یک از هنرمندان این سه شرط مطرح شده را ندارند و از این رو بحث استفاده از آن‌ها برای شرکت در انتخابات و رای دادن به یک فهرست خاص مطرح نیست.

کارت اقتصادی به چه دردی می‌خورد؟

ما در اتاق بازرگانی هر استانی ۴ مدل کارت داریم. کارت بازرگانی و کارت عضویت که هر کدام به دو دسته عضو حقیقی و حقوقی تقسیم می‌شوند. کارت بازرگانی حقیقی یا حقوقی را معمولا شرکت‌ها، کمپانی‌ها و یا بیزینس‌هایی می‌گیرند که قصد دارند صادرات و واردات داشته باشد. گرفتن کارت دیگر، یعنی کارت عضویت، شرایط سختی ندارد که یکی از آن‌ها پروانه یا مجوز کسب است.

بازیگران هم برای این مدرک، پروانه فعالیت هنری خود از وزارت ارشاد را ارائه کرده بودند. با این کارت عضویت نمی‌شود رای داد و بیشتر شرکت‌ها و فعالیت‌های اقتصادی در مقیاس از این کارت استفاده می‌کنند تا در برخی از مشکلات مانند بیمه، گمرک یا مشاوره مالیاتی بتوانند از خدمات اتاق بازرگانی استفاده کنند.

ضمن اینکه داشتن کارت اتاق بازرگانی برای هر فرد نشان‌دهنده پرستیژ کاری است و می‌تواند مالک با آن ثابت کند که کسب و کارش تقلبی یا صوری نیست. کارت هنرمندان هم از همین مدل کارت عضویت حقیقی بوده.

چرا هنرمندان عضو اتاق شدند؟

حالا این سوال پیش می‌آید که اگر با این کارت‌ها نمی‌شود در انتخابات اتاق بازرگانی شرکت کرد پس این هنرمندان به چه علتی کارت گرفتند؟ اینطور که مدیر روابط عمومی اتاق می‌گوید آن‌ها در سال‌های گذشته دنبال این بودند که روابطشان را با هنرمندان افزایش دهند. مثلا در این مدت مذاکرتی با سینما حقیقت داشتند که چند مستند برای کارآفرینان پیشکسوت اتاق ساخته شود.

همچنین در مراسم امین‌الضرب اتاق بازرگانی تهران یکی از جوایز خود را به یک گالری‌دار داد. این روابط بین نماینده تجار و هنرمندان بیشتر و بیشتر و باعث شد که اتاق بازرگانی کمیته‌ای با عنوان اقتصاد و فرهنگ تاسیس کند که برخی از هنرمندان به آن رفت‌وآمد داشتند. هنرمندان این کمیته که مسائل صنفی خود را پیگیری می‌کردند سال ۱۳۹۸ یک تشکل در اتاق بازرگانی تهران تاسیس کردند که طبق اساسنامه برای فعالیت آن نیازمند حداقل از ۵۰ عضو بودند.

درنتیجه اینطور شد که بازیگران و هنرمندان حوزه‌های دیگر دوستان و همکاران خود را به این تشکل معرفی کردند. اما ماجرا اینجا تمام نشد. از آنجایی که برای عضویت در تشکل بازرگانی باید کارت عضویت اتاق بازرگانی داشت، این بازیگران با پروانه هنری خود چنین کارت‌هایی گرفتند و به تشکل خود سر و شکل دادند تا موضوعات روز صنف خود مانند مشکلات مالکیت معنوی را پیگیری کنند.

هم بیزینس هم سلبریتی

نکته مهم دیگر این است که در کنار این هنرمندان، ما سلبریتی‌های دیگری هم داریم که به صورت رسمی فعالیت صادرات و واردات داشتند و کارت بازرگانی برای خود گرفته بودند. اینطور که روابط عمومی اتاق به هفت صبح می‌گوید برای مثال افشین پیروانی، محمد خاکپور، علی دایی و استیلی در این دسته می‌گنجیدند. حتی حمید فرخ‌نژاد هم سال ۱۳۸۸ کارت بازرگانی بیزینسی داشت که بعدا تمدید نکرد. این افراد امکان شرکت در انتخابات را دارند و ماهیت کارتشان با ۷۰ نفر پرحاشیه دیروز کاملا متفاوت است.

نکته

اینطور که مدیر روابط عمومی اتاق می‌گوید آن‌ها در سال‌های گذشته دنبال این بودند که روابطشان را با هنرمندان افزایش دهند. مثلا در این مدت مذاکرتی با سینما حقیقت داشتند که چند مستند برای کارآفرینان پیشکسوت اتاق ساخته شود. همچنین در مراسم امین‌الضرب اتاق بازرگانی تهران یکی از جوایز خود را به یک گالری‌دار داد. این روابط بین نماینده تجار و هنرمندان بیشتر و بیشتر و باعث شد که اتاق بازرگانی کمیته‌ای با عنوان اقتصاد و فرهنگ تاسیس کند که برخی از هنرمندان به آن رفت‌وآمد داشتند.

هنرمندان این کمیته که مسائل صنفی خود را پیگیری می‌کردند سال ۱۳۹۸ یک تشکل در اتاق بازرگانی تهران تاسیس کردند که طبق اساسنامه برای فعالیت آن نیازمند حداقل از ۵۰ عضو بودند. درنتیجه اینطور شد که بازیگران و هنرمندان حوزه‌های دیگر دوستان و همکاران خود را به این تشکل معرفی کردند.

منبع:روزنامه هفت صبح

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید